نشست خبری نخستین جشنواره ملی تولیدات چند‌رسانه‌ای میراث‌فرهنگی یزد

پایگاه خبری افق و اقتصاد _دبیر نخستین جشنواره ملی تولیدات چند‌رسانه‌ای میراث‌فرهنگی از برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره و تجلیل از برگزیدگان در روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه جاری در شهر جهانی یزد خبر داد.

 عباس فاطمی دبیر نخستین جشنواره ملی تولیدات چند‌رسانه‌ای میراث‌فرهنگی امروز یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ در نشست خبری این جشنواره که در محل مجموعه فرهنگی، تاریخی نیاوران برگزار شد، با اعلام‌ این خبر اظهار کرد: این جشنواره در بهار امسال با هدف افزایش سواد میراثی مخاطبان شکل گرفت. میراث‌فرهنگی در حقیقت یکی از ثروت‌های بسیار ارزشمند ماست. ما با این جشنواره به دنبال این هستیم که هنرمندان آثار چشم‌نوازی را در این حوزه خلق کنند. با استفاده از این جشنواره به دنبال استفاده بهینه آن‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی هستیم.

او افزود: اگرچه این جشنواره مربوط به حوزه میراث‌فرهنگی است اما میراث‌فرهنگی بدون صنایع‌دستی معنایی ندارد از این رو از هنر و صنایع‌دستی و نیز ظرفیت‌های گردشگری در این جشنواره بهره برده‌ایم. در جشنواره به دنبال بازتعریفی از حوزه میراث‌فرهنگی با استفاده از زبان هنر هستیم.

فاطمی ادامه داد: ۲۹۲۵ اثری که در بخش‌های مختلف دریافت کردیم خوشبختانه شاهد این بودیم که هنرمندان آثار بسیار گران‌بهایی تولید کرده‌اند. جشنواره هدفش این است که به ثروت خدادادی و فراوان میراث‌فرهنگی توجه ها را افزایش دهد و سواد میراثی را بالا ببرد.

او افزود: شورای عالی جشنواره تشکیل شده و یکی از اهداف مهم آن تعامل بین هنرمندان و مدیران حوزه میراث‌فرهنگی است و مدیران باید از این آثار هنری باید به بهترین نحو استفاده کنند.

دبیر نخستین جشنواره تولیدات چند‌رسانه‌ای میراث‌فرهنگی یادآور شد: در این جشنواره در برخی از رشته‌ها آثار فوق العاده حرفه‌ای دریافت کردیم که نشان از اهمیت این جشنواره دارد. در کنار برگزاری جشنواره کارگاه‌های جانبی نیز برگزار می‌شود. اختتامیه در روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن در یزد برگزار می‌شود و پیش‌بینی ما این است در صورت امکان مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این مراسم حضور داشته باشد و نشستی نیز با هنرمندان برگزار کند.

او درباره آثار مرتبط با حوزه دفاع مقدس در این جشنواره نیز گفت: آثار مرتبط با شهد و دفاع مقدس یک میراث ارزشمند است. در این جشنواره سعی ما بر این است که آثاری را انتخاب کنیم که جامعیت داشته باشد اما آثار حوزه دفاع مقدس نیز بسیار مورد توجه داوران قرار گرفته است. همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز اشاره کردند جنگ ما گنج ما است از این رو دفاع مقدس و آثار مرتبط با این حوزه به طور حتم جزو میراث ما است.

فاطمی یادآور شد: نگاه ما به این جشنواره مقطعی و کوتاه‌مدت و نمایشی نیست بلکه به دنبال اثرگذاری این جشنواره هستیم. یکی از دستاوردهای برگزاری این جشنواره تشکیل یک بانک اطلاعاتی است و شبکه اینترنتی میراث‌‌آریا در تلویبیون نیز با اجازه صاحبان آثار پخش خواهد شد. این در

حالی است که با توجه به این که بسیاری از شهرها و استان‌های کشور دارای آثار تاریخی متعدد هستند جشنواره در شهرهای مختلف نیز برگزار می‌شود.

ضمن این که این جشنواره ملی است ودر مراحل بعدی به صورت منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار خواهد شد. همه تلاش‌های ما این است که این ثروت عظیم فرهنگی را اول خودمان بشناسیم بعد کشورهای همسایه و در مرحله بعد سایر کشورها با میراث‌فرهنگی ایران آشنا شوند.

افزایش سواد میراثی دستاورد برگزاری جشنواره

احمد آخوندی مديرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد نیز در این نشست خبری در سخنانی گفت: برگزاری این جشنواره اهمیت فراوانی دارد و می‌تواند نتایج قابل‌قبولی را به دنبال داشته باشد که یکی از مهمترین دستاوردهای آن، افزایش سواد میراثی عموم افراد است.

او افزود: این در حالی است که مرمت آثار تاریخی را می‌توان از روی فیلم‌هایی که در گذشته تهیه شده، انجام داد.

آخوندی گفت: استان یزد بیش از ۵ هزار بنای تاریخی و ۳۵۰۰ هکتار بافت منسجم تاریخی دارد که ۹۰۰ هکتار آن در شهر یزد است. به دنبال این هستیم تا از این جشنواره برای معرفی میراث ملموس و ناملموس یزد به خوبی استفاده کنیم.

او ادامه داد: در حوزه میراث ملموس یکی از موضوعاتی که این جشنواره به ما کمک خواهد کرد آموزش صحیح روایت‌گری آثار و بناهای تاریخی است. ضمن این که این جشنواره کمک بزرگی به تهیه بانک اطلاعاتی و آرشیو حوزه میراث‌فرهنگی خواهد کرد.

آخوندی خاطرنشان کرد: در دو روز برگزاری جشنواره، برنامه‌های جانبی بسیار خوبی نیز تدارک دیده شده و حتی به دنبال اعزام استادان و هنرمندان به شهرستان‌های استان یزد و برگزاری کارگاه‌های آموزشی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا