رئیس نظام پزشکی: دست بخش خصوصی را برای تامین واکسن باز بگذارید

پایگاه خبری افق و اقتصاد – رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به تلاش کشورها برای خرید هر چه زودتر واکسن کرونا و واکسیناسیون جمعیتشان، گفت که این واکسن که تزریق آن در دنیا شروع شده، لازم است به سرعت، به میزان کافی و در مدت زمان مشخص برای مردم ایران با اولویت اقشار آسیب‎پذیر و کادر درمان تامین شود و در این راستا همه امکانات کشور باید بسیج شوند.

محمدرضا ظفرقندی در نشستی خبری، گفت: خوشحالم که با تمهیداتی که انجام شد و کمکی که مردم کردند، شیب نزولی در زمینه کرونا را شاهدیم که در مقایسه با شرایط و نگرانی‎هایی که داشتیم، نشان می‎دهد که اگر  تصمیمات درست گرفته شود و  مردم هم همکاری کنند، چنین نتایجی رخ می‎دهد.

شیب نزولی کرونا؛ نتیجه اعمال محدودیت‎ها

وی افزود: بر این اساس دو هفته تعطیلی داشتیم و از اواسط آبان محدودیت‎هایی برای برخی شهرها انجام شد که آنچه در حال حاضر می بینیم نتیجه همین محدودیت‎ها و رعایت مردم است. خوب بود که این تمهیدات به عنوان تصمیمات راهبردی از مدت‎ها قبل انجام می‎شد. یعنی اگر به این نتیجه می‎رسیدیم که تعداد مبتلایان در هر شهر و تعداد مرگ و میر در هر شهر، نسبت به جمعیت برای اعمال محدودیت‎ها تعیین‎کننده باشد، در یک پروتکل برنامه‎ای دیده می‎شد و اگر اینگونه بود، در پیک‎های قبلی هم نتایج بهتری را به دست می‎آوردیم. البته الان هم این موضوع غنیمت است. امیدواریم نتیجه شب یلدا هم طوری باشد که مردم و کادر درمان آسیب کمتری ببینند.

تامین واکسن کرونا در بازه زمانی مشخص؛ اولویتی حیاتی

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به بحث واکسن، گفت: بحث مهم این روزهای ما واکسن است. حرف اولیه ما این است که تامین واکسن برای مردم‌ یک اولویت حیاتی، قهری و قطعی است و این تامین باید در ابعاد وسیع و در بازه زمانی مشخص و محدود برای مردم فراهم شود. تامین ۵۰ میلیون واکسن در طول هشت ماه خیلی موثر نیست، بلکه این تعداد باید در عرض سه ماه تامین و تزریق شود. زیرا اگر فاصله بیفتد، زنجیره ویروسی قطع نمی‎شود.

نهادها و بخش‎خصوصی هم در تهیه و توزیع واکسن ورود کنند

وی افزود: استراتژی مهم سازمان نظام پزشکی و رسانه‎های سلامت امروز باید این باشد که واکسن که تزریق آن در دنیا شروع شده، به سرعت به میزان کافی و در مدت زمان مشخص برای مردم ایران با اولویت اقشار آسیب پذیر و کادر درمان تامین شود. البته طبیعی است که در این بخش همه امکانات کشور باید بسیج شود. فقط بخش دولتی نمی‎تواند در این حوزه اقدام کند، بلکه نهادها و بخش خصوصی باید در تهیه و توزیع واکسن ورود کنند و پیشنهاد سازمان هم در این زمینه کتبا به وزیر بهداشت منعکس شده و ما هم آمادگی سازماندهی آن را داریم مانند توزیع واکسن آنفلوانزا تا این اتفاق خوب برای مردم بیفتد.

مسابقه جهانی برای خرید واکسن

وی ادامه داد: نتیجه این کار این است که قطعا درست است که  محدودیت‎های اقتصادی وجود داشته باشد، اما با تامین واکسن، اقتصاد و معیشت مردم به شرایط عادی برمی‎گردد. مسابقه ای که در حال حاضر در جهان وجود دارد، این است که بسیاری از کشورها تلاش می‎کنند تا زودتر تمام مردم شان را واکسینه کنند و بعد گشایش اقتصادی و رفت و آمدی را اعلام کنند و طبیعتا به شرایط عادی باز می‎گردند.

وی ادامه داد: کشور ما برای تهیه ۲۰ میلیون واکسن با کوواکس قرارداد بسته است، اما به نظر ما کافی نیست؛ چرا که هر واکسن باید در فاصله سه هفته تا یک ماه باید یک دوز تکرار داشته باشد و این میزان واکسن برای ۱۰ میلیون نفر جمعیت است. در حالی که ما حداقل برای کشور۵۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم. کشورهایی که دست و بال بازتری دارند، چندین برابر جمعیت‎شان واکسن پیش‎خرید کردند. به عنوان مثال کانادا ۷ برابر جمعیت کشور واکسن پیش خرید کرده است. مقدار کنونی واکسن، یعنی ۲۰ میلیون، کافی نیست و باید مسیرهای دیگری برای تامین واکسن باز شود و دست بخش خصوصی در این زمینه باز گذاشته شود.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا