وزیر راه: ظرفیت بنادر کشور دو برابر میشود
پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجموع ظرفیتهای بنادر در حال حاضر ۲۸۰ میلیون تن است که باید این ظرفیت در ۵ سال ۲ برابر شود، یادآور شد که قرار است تا ظرفیت بنادر سواحل مکران به ۲۲۰ میلیون تن برسد.
محمد اسلامی در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه سرمایهگذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی، اظهار داشت: تسهیل در قدرت لجستیکی و تبدیل بنادر کشور به بنادر نسل سوم، از اهدافی است که در این تفاهمنامهها دنبال میشود.
وی ادامه داد: بنادر نسل سوم، علاوه بر تولید بار، فرصت پردازش و ایجاد ارزش افزوده دارند، در تلاش هستیم با تبدیل بنادر شهید رجایی و سایر بنادر کشور، به بنادر نسل سوم، سهم بازار ایران را در کاهش قیمت تمام شده کالاها افزایش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین با ایجاد بنادر نسل سوم در تلاش هستیم جذابیت های اقتصادی و تجاری شکل بگیرد و دنبال ایجاد رقابت در بنادر کشور و ایجاد صادرات پایدار هستیم که این هدف در بندر شهید رجایی دنبال میشود.
وی با بیان اینکه ۲۴۰۰ هکتار اراضی جدید به بندر شهید رجایی ملحق شده است، گفت: تلاش شده است طرحهای توسعه تجارت در بندر شهید رجایی ایجاد شود و این هدف مهم با امضای تفاهمنامه و با حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری محقق میشود.
به گفته اسلامی، طبق این تفاهمنامهها، سرمایهگذاری در اراضی پس کرانه بندر شهید رجایی در چند حوزه شامل ساخت کانتینر، ایجاد کارخانجات روی، سرب و منگنز، احداث کارخانههای تولید لوازم خانگی و ایجاد پالایشگاه انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی اشتغالزایی ۲۰ هزار نفری در بندر شهید رجایی را یکی از دلایل لزوم سرمایهگذاری در این بندر عنوان کرد و افزود: تفاهمنامههای امروز بر موضوع دانشبنیان بودن و رقابتیکردن فعالیت ها، تمرکز دارد، البته بخشی از این سرمایهگذاریها نیز خارجی و عمده هدف آنها، بازارهای صادراتی است که بر تسهیل و تسریع در این امر، تاکید شده است و به مدیران استانی و استانداران هم بر ضرورت تسهیلگری تأکید شده است.
وی اظهار کرد: زمانبندی که برای اجرای این طرحهای سرمایهگذاری در نظر گرفتهایم حداکثر ۳ سال است که در این مدت باید به نتیجه برسد.
به گفته اسلامی مجموع ظرفیتهای بنادر در حال حاضر ۲۸۰ میلیون تن است که باید این ظرفیت در ۵ سال ۲ برابر شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برنامه داریم تا ظرفیت بنادر سواحل مکران به ۲۲۰ میلیون تن برسد، افزود: در طرح جامع لجستیک و حمل و نقل کشور، سه شهر لجستیکی، چابهار، بندرعباس و ماهشهر مصوب شد؛ بنابراین این سه قطب صنعتی- تجاری بزرگ و سه بندر قدرتمند میتوانند پیستون حرکتی انرژی ساز و قدرتآفرینی باشند که سرمایهگذاری و توسعه را رو به جلو هدایت کنند و با اعتمادسازی تلاش میکنند تا سرمایهگذاران بتوانند بیشتر در بنادر کشور، سرمایهگذاری کنند.
ایجاد شهرهای لجستیکی در مناطق ویژه اقتصادی
همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از مهمترین برنامههای سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شهرهای لجستیکی در مناطق ویژه اقتصادی در آینده نزدیک است که در دستور کار قرار گرفته و دنبال میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی همواره تأکید دارد که بنادر کشور فقط محلی برای انتقال کالا و تغییر مدلهای حمل و نقلی نباشد، در همین راستا تفاهمنامههای امروز که به امضا رسید، نمونه بارز این اولویتهای مورد تأکید وزیر راه و شهرسازی است که محقق شد.
محمد راستاد تأکید کرد: بنادر علاوه بر آنکه نقطهای برای تغییر مدل حمل و نقلی هستند، مراکز تولید و افزایش ارزش افزوده هستند و ایجاد مراکز لجستیکی در بنادر دنبال میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در حال حاضر بنادر نسل سوم در کشور ما شکل گرفته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامههای سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شهرهای لجستیکی در مناطق ویژه اقتصادی در آینده نزدیک است که در دستور کار قرار گرفته است و دنبال میشود.