محدودیت‎های تردد شبانه تا پایان سال ادامه دارد

پایگاه خبری افق و اقتصاد- به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت، محدودیت‌های شبانه که در کل کشور از ساعت ۲۱ اجرا می‌شود تا پایان امسال ادامه خواهد داشت.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در نشست خبری مجازی با خبرنگاران، با تشکر از مردم به دلیل رعایت دستورالعمل‎های بهداشتی، گفت: میزان ورودی به بیمارستانها به کمتر از یک چهارم و میزان مرگ و میر حداقل به یک سوم کاهش داشته است.

وی ادامه داد: تجربیات ۱۱ ماهه اخیر نشان داده است هرگاه رعایت نکات لازم را نداشتیم با خیز بیماری روبرو بوده‎ایم؛ ضمن اینکه بعد از رعایت نکات بهداشتی، تجمعات زیر یک سقف فضای فاقد تهویه مناسب مهم‎ترین عامل انتقال و سرایت کروناست.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه اکنون ۴۰۰ شهر کشور در وضعیت زرد و ۴۳ شهر وضعیت نارنجی دارند، افزود: ۱۸ شهر نارنجی در استان مازنداران قرار دارند و این نشان می‌دهد که پیک سوم در این استان آغاز شده است.

رئیسی افزود:در خصوص واکسنی که  وارد کشور خواهد شد بحث قیمت نیست بلکه زیر ۱۰ دلار خواهد بود.۱۵ میلیون ۸۰۰ هزار دوز واکسن را پیگیریی‌ می‌کنیم و امیدواریم تا پایان سال و آغاز سال جدید واکسن وارد کنیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت بیان کرد: محدودیت به خاطر این ایجاد می‎شود تا از شاخص های افزایش بیماری جلوگیری کنیم. برآوردی که همه روسای دانشگاه‌ها کردند مهمترین و کم هزینه‎ترین راه محدودیت‎های شبانه بوده است.

وی اضافه کرد: محدودیت‌ها تا زمانی ادامه دارد که موثر باشد و با توجه به ویژگی فصل زمستان معمولا در و پنچره بسته است و مردم دور هم جمع می‌شوند و باعث افزایش بیماری می‌شود.

رئیسی ابراز کرد: قبلا این محدودیت‌های شبانه در شهرهای قرمز بود و الان در کل کشور ساعت ۲۱ محدودیت اجرا می‌شود تا پایان امسال محدودیت شبانه ادامه خواهد داشت.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت اصلاح سبک زندگی در دروان کرونا، گفت: برخی این تغییر سبک‎ها موقت است و برخی هم بعد از کرونا ادامه خواهد داشت. ۶ هفته پیش روزانه بیش از ۲۵۰۰ بستری مثبت داشتیم اما اکنون این عدد به  ۶۰۰ رسیده و نتیجه کاهش میزان بستری را دو هفته دیگر می‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۸۶۰ بیمار بسیار بدحال در مراقبت ویژه داریم و  ۱۰ روز آینده نیز باید عدد مرگ و میر به زیر ۹۰ مرگ  در روز برسد، تاکید کرد: هیچ عاملی به تنهایی در کاهش میزان ابتلا و بستری و مرگ و میر موثر نیست.

رئیسی با اشاره به انجام تست کرونا در کشور، افزود: در مهر میزان تست را از ۲۲ هزار به بیش از ۴۰ هزار تست رساندیم و ۱۴ آبان ۶۴ شهر قرمز و در یک آذر ۱۶۰ شهر را قرمز اعلام کردیم، در نیمه دوم آذر شاهد افت بیماری بودیم و بعد طرح شهید سلیمانی  آغاز و ادامه دارد.

ایران نپذیرفت که در فاز آزمایشی واکسن‎های خارجی کرونا شرکت کند

وی درباره آزمایش واکسن‎های خارجی کرونا در ایران گفت: در صحبت‎های رئیس‎جمهوری و وزیر بهداشت تاکید شد که سیاست کشور ما این نبود که فاز یک و دو انسانی واکسن کرونا توسط کمپانی خارجی در کشور ما اجرا شود. بعضی کشورها مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس درست است که واکسن زدند اما در فاز آزمایشی واکسن شرکت کردند و کشور ما نپذیرفت در این فاز شرکت کند.

رئیسی ادامه داد: بنابراین برخی کشورها درست است که واکسن زدند اما در فاز آزمایشی شرکت کردند و کشور ما نپذیرفت چنین کاری انجام شود. کشور ما در این زمینه دو شرط گذاشته است؛ اول اینکه یا واکسن تولید داخلی خودش باشد و یا اینکه با کشور دیگری شریک شود و تکنولوژی وارد کشور شود و آن زمان می‎توان فازهای مختلف را انجام داد.

برگزاری حضوری امتحانات در دانشگاه‎ها ممنوع

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره آزمون‎های مدارس به صورت حضوری، گفت: در این زمینه چند پیشنهاد وجود داشت؛ یکی بحث بازگشایی برای پایه‎های اول و دوم بود که به صورت حضوری باشد که در کمیته تخصصی ستاد ملی رد شد. درباره آزمون‎ها دو اقدام انجام شده؛ یکی به ستاد استانی ستاد مقابله با کرونای استان‎ها واگذار کردند تا آزمون‎هایی که جنبه امتحان نهایی دارد با اجرای شیوه‎نامه‎ها و رعایت پروتکل‎ها بتوانند برگزار کنند. البته تا جای ممکن آنلاین برگزار کنند. البته در دانشگاه‎ها اصلا اجازه برگزاری آزمون‎ها به صورت حضوری را نمی‎دهیم. زیرا بحث خوابگاه وجود دارد و ما از خوابگاه می‎ترسیم که منجر به انتشار بیماری می‎شود، اما دانش‎آموز بومی همان شهر است و یک کلاس ۲۰ نفره می‎تواند با رعایت کامل پروتکل‎ها و با تعداد محدود دانش‎آموزان در کلاس‎ها آزمون را انجام دهد. البته ستاد استانی باید در این زمینه تصمیم بگیرد. بحث آزمون حضوری با رعایت شیوه‎نامه‎ها به شرط رعایت پروتکل‎ها در حوزه امتحانات نهایی مشکلی ندارد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا