پایگاه خبری افق و اقتصاد-مدیرکل دفتر هماهنگی اموراستانها و نظارت بر تشکلهای سازمان حمایت مصرف کنندگان به ارائه توضیحاتی درباره صدور مجوز سازمان حمایت برای افزایش ۵۳ و ۴۰ درصدی روغن موتور دیزلی و بنزینی پرداخت.
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در اوایل آبان امسال با صدور بخشنامهای مجوز افزایش قیمت ۵۳ درصدی روغن های دیزلی و ۴۰ درصدی روغن های بنزینی را برای مصرف داخلی این محصولات صادر کرد، این در حالی است که اکنون ۴ شرکت نفت ایرانول، نفت پارس، نفت سپاهان و نفت بهران تولید کنندگان اصلی روغن موتورهای بنزینی و دیزلی از لوبکات حاصل از نفت هستند که این ماده جز اصلی و ماده اولیه تولید روغن موتور است و حدود ۸۵ الی ۹۵ درصد آن را تشکیل می دهد، ضمن اینکه ماده اولیه بلوکات یکی از برشهای نفتی است که به عنوان فرآورده ویژه در پالایشگاههای نفت تولید میشود.
مجوز این افزایش قیمت روغن موتور از سوی سازمان حمایت در حالی صادر شده است که صورت های مالی چهار شرکت تولیدکننده روغن موتور در کشور نشان میدهد که این شرکتها سود بالایی از طریق صادرات محصولات تولیدی به دست میآورند و عملا ثبات قیمت در بازار داخلی تاثیر چندانی بر سودآوری کلان این شرکتها ندارد.
بنابراین سوال این است که با توجه به اینکه لوبکات مورد نیاز این شرکت ها از داخل تامین میشود و از طرفی سودآوری این شرکت ها نیز افزایش داشته است سازمان حمایت با چه استدلال و منطقی بخشنامه افزایش قیمت این محصولات را صادر کرده است، لذا در این رابطه مجید ارغنده پور مدیرکل دفتر هماهنگی اموراستان ها و نظارت بر تشکلهای سازمان حمایت مصرف کنندگان به ارائه توضیحاتی پرداخت.
دارغنده پور در این رابطه گفت : حسب مکاتبات و درخواستهای مکرر دریافتی از سوی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از سوی انجمن پالایشگاههای روغن سازی ایران ازخرداد سال جاری مبنی برلزوم بازنگری درقیمت تمام شده روغن موتور بدلیل افزایش هزینههای تولید و احتمال اختلال جدی در تامین و توزیع انواع محصولات مذکور درسطح بازار ، حسب وظیفه محوله سازمان حمایت نسبت به بررسی ، تهیه گزارش کارشناسی بهای تمام شده روغن موتور وانعکاس آن به دبیرخانه ستاد تنظیم بازار اقدام کرد.
وی افزود: دراین ارتباط و حسب تصمیمات یکصدو نهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار مقررشد بامسئولیت سازمان حمایت نسبت به برگزاری جلسه تخصصی با برخی از نمایندگان مرتبط عضو ستاد تنظیم بازار برای تصمیمگیری درخصوص میزان افزایش قیمت روغن موتور دیزلی و بنزینی چهار پالایشگاه روغن سازی (بهران، ایرانول، پارس و سپاهان) اقدام شود.
مدیرکل دفتر هماهنگی اموراستان ها و نظارت بر تشکلهای سازمان حمایت مصرفکنندگان بیان کرد: دراین ارتباط جلسهای در مورخ۱۰/۸/۹۹با حضور معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ، نمایندگان معاونت بازرگانی داخلی ، وزارت راه و شهرسازی، رئیس انجمن حمایت از مصرفکنندگان و رئیس هیات مدیره انجمن پالایشگاههای روغن سازی ایران در محل این سازمان تشکیل و ضمن استماع نظرات شرکتکنندگان و در نهایت به منظور جلوگیری از هرگونه افت در تأمین و بروز کمبود انواع روغن موتور در سطح بازار و حفظ وضع تا پایان سال جاری توسط چهار شرکت یادشده توافق شد قیمت روغن موتور دیزلی و بنزینی به ترتیب ۵۳ درصد و ۴۰درصد نسبت به نرخ اردیبهشت سال گذشته افزایش یابد.
وی اظهار کرد: براساس اطلاعات و مستندات دریافتی از پالایشگاههای روغن سازی و حسب افزایش بیش از ۱۱۷ درصدی نرخ ارز نیمایی منجر به افزایش هزینههای عوامل تولید روغن موتور دیزلی وبنزینی شرکتها در آبان سال جاری نسبت به متوسط نرخ های سال گذشته شد، به طوری که برای لوبکات (ماده اولیه واصلی تولید روغن موتور) معادل ۸۴ درصد، مواد افزودنی و روغن پایه وارداتی ۱۰۰درصد ،حقوق و دستمزد ۲۵ درصد ، هزینه بسته بندی ۱۳۰ درصد ، مواد افزودنی ۶۱ درصد، آیزوریسایکل ۹۸ درصد و روغن پایه وارداتی ۶۵ درصد رشد داشته است.
مدیرکل دفتر هماهنگی اموراستان ها و نظارت بر تشکلهای سازمان حمایت مصرفکنندگان بیان کرد: از طرفی برخی از محصولات تولیدی شرکتهای مذکور مانند لوبکات و روغن پایه در بورس کالا عرضه میشود که طبق قوانین جاری کشور قیمتگذاری اقلام مذکور مطابق با ضوابط قانونی تابع مقررات بورس بوده و سود آن محدود به ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخل مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمتها نیست.