قالیباف: سند همکاری جامع ایران و چین هشدار مهمی به آمریکاست
پایگاه خبری افق و اقتصاد- رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد که امضای سند همکاری جامع ایران و چین هشدار مهمی به آمریکا است تا بفهمد که مناسبات بینالمللی به سرعت به ضرر آمریکا در حال تغییر است و این کشور دیگر در موقعیتی نیست که بتواند الگو و برنامه یا توافقی را به طور یکجانبه به کشورهای مستقل تحمیل کند.
محمد باقر قالیباف امروز در نطق پیش از دستور مجلس شورای اسلامی درباره سند همکاری جامع ایران و چین افزود: ما از این اقدام استقبال می کنیم چرا که امضای این سند اگر به معنای اعلام واقعی این امر باشد که جهان در غرب خلاصه نمی شود و قرن آینده قرن آسیا است یک گام راهبردی محسوب خواهد شد. امضای این سند هشدار مهمی به آمریکا است تا بفهمد که مناسبات بینالمللی به سرعت به ضرر آمریکا در حال تغییر است و این کشور دیگر در موقعیتی نیست که بتواند الگو و برنامه یا توافقی را به طور یکجانبه به کشورهای مستقل تحمیل کند.
وی با بیان این که سند توافق ایران و چین میتوانست زودتر امضا شود گفت: ما عقیده داریم که زمان مهمی که باید برای شکل دادن به همکاریهای واقعی اقتصادی و سیاسی و همچنین مقابله موثر با فشارهای ظالمانه آمریکا میشد از دست رفته است اما با این حال باید فرصت را مغتنم شمرد تا اولا این سند را با حفظ منافع ملی تبدیل به پروژهها و برنامهها و همکاریهای واقعی اقتصادی و سیاسی کرد و ثانیا مدل ارتقاء روابط به سطح راهبردی باید با کشورهای دیگر به ویژه همسایگان نیز طراحی و به سرعت اجرا شود.
قالیباف یادآور شد: با وجود اهمیت سند راهبردی فعلی باید به این مطلب توجه شود که این سند به ترسیم یک نقشه راه کلی در روابط ایران و چین بسنده کرده است باید هدفهای کلی که در این موضوع به تنهایی کفایت نمیکند و باید اراده و برنامههای لازم برای تبدیل آن به همکاریهای ملموس در حوزه های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی شکل بگیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس نظارت خواهد کرد تا هنگامی که برای اجرایی شدن این سند، عهدنامهها، قراردادها و موافقتنامههای همکاری بین دو کشور در دستور کار دولت قرار گیرد به وظیفه خود در زمینه رسیدگی دقیق و به تصویب رساندن آنها مطابق منافع ملی عمل می کند و مردم را نیز در جریان همه ابعاد ماجرا قرار خواهد داد.
قالیباف اظهار داشت: در سال پیش رو نیز طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت که میتواند تحولی در موضوع مجوزها ایجاد کند و در صورت تصویب نهایی این طرح، برای ایجاد یک کسب و کار جدید جز در موضوعات امنیتی و بهداشتی، نیازی به اخذ هیچ مجوزی نخواهد بود و مردم بدون پوشیدن کفش آهنی یا داشتن پارتی، می توانند کسب و کار خود را صرفا با اطلاع رسانی در سامانه مربوطه آغاز کنند.
وی با اشاره به بودجه ریزی در مجلس گفت: مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ هم تصمیمات مهم و موثری در راستای حمایت از تولید و اشتغال گرفته است که برای مثال می توان به کاهش ۲۰ درصدی مالیات واحدهای تولیدی و اصناف کشور و اختصاص ٣٢ هزار میلیارد تومان برای توسعۀ اشتغال با اولویت مناطق محروم اشاره کرد. همچنین قانون قیمت گذاری محصولات کشاورزی نیز تصویب شد که بر اساس آن در سال ۱۴۰۰ دیگر لازم نیست کشاورزان مثل سال های گذشته منتظر بمانند تا دولت با هر قیمتی که خواست برای دسترنج آنها قیمت گذاری کند.
وی تاکید کرد: قانون مصوب مجلس، پس از سالها بالاخره نمایندگان کشاورزان و تشکلهای صنفی کشاورزی را وارد چرخه قیمت گذاری کرده است.
رئیس قوه مقننه در ادامه نطق پیش از دستور عنوان کرد: از دیگر نکاتی که رهبر معظم انقلاب در رهنمودهای آغازین روز سال تاکید داشتند، اهمیت مبارزه با فساد بود. تبیین ایشان از شیوه مبارزه با فساد نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار بود که مطابق رهنمود ایشان، راه مبارزه با فساد بستن کانال ها و مجاری فساد مانند اصلاح نظام بانکی و گمرکی است.
قالیباف اضافه کرد: از آنجا که این رویکرد مبنایی در مبارزه با فساد کار ویژه مجلس و دستگاه های اجرایی است، مجلس به نوبه خود وظیفه دارد در این زمینه فعالانه عمل کند مخصوصا اصلاح ساختار بودجه و دقت در تنظیم احکام برنامه هفتم، لذا مرکز پژوهشهای مجلس، دیوان محاسبات و کمیسیون های اقتصادی و برنامه و بودجه موظف هستند تا این مساله را در اولویت کاری خود قرار داده و اقدامات تقنینی و نظارتی لازم را در دستور کار مجلس قرار دهند و گزارش تصمیمات و اقدامات خود را به صحن علنی مجلس ارائه کنند.
وی ادامه داد: از دیگر نکات مهمی که در سال ۱۴۰۰ پیش روی مردم ایران است نوع مواجهه با دولت جدید آمریکا در قبال تحریم های اقتصادی علیه ایران است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها، قفلهای صنعت هسته ای را باز کرد و سمت و سوی بازی یک طرفه را تغییر داد و باعث شد که گذشت زمان به نفع ایران شود بگونهای که اگر قبلا گذشت زمان به معنای پابرجا ماندن تحریمها، همزمان با تعطیل ماندن صنعت هسته ای بود؛ اکنون گذشت زمان، مساوی با پیشرفت صنعت هستهای است و طرف مقابل در قبال تاخیر باید هزینه دهد.
قالیباف یادآورشد: همین روند که بسیار پر منفعت و با هزینهای تقریبا مساوی صفر بوده، گشایشهایی در امر دیپلماسی ایجاد کرده اما این گشایشها باید با اهتمام دستگاه دیپلماسی کشور در عمل به رفع کامل تحریمها و حصول منافع واقعی اقتصادی برای ملت ایران منجر شود.
رئیس مجلس تاکید کرد: آمریکایی ها باید بدانند که ایران برای رفع تحریمها، راهبرد اصلی خود را بیاثرکردن تحریم ها قرار داده است و با فعالسازی صنعت هسته ای آنها هستند که باید تصمیم بگیرند و تحریمهای ایران را بهطور کامل و به شکل عملی رفع کنند و وعده کاغذی یا ناقص رفع تحریم ها، پاسخگوی مطالبه مردم ایران نیست.
وی خاطرنشان کرد: مردم و مسئولان ایران در صدایی واحد، منتظر اقدام عملی طرف مقابل در رفع تحریم ها بصورت موثر برای اقتصاد ایران هستند و بارها اعلام کرده ایم که ایران بعد از راستی آزمایی و اطمینان از کاغذی نبودن رفع تحریمها، تعهدات خود را مطابق برجام اجرا خواهد کرد.
تفاهمنامه ۲۵ ساله ایران و چین ضمانت اجرایی ندارد
پیش از این نیز جمشید عدالتیان، عضو اتاق بازرگانی ایران در مورد این سند به خبرگزاری ایلنا گفته است: برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین یک تفاهمنامه است که امکان دارد اجرا شود یا نشود. این توافقنامه را میتوان اصلا اجرا نکرد یعنی دولت بعدی میتواند بگوید من این سند را قبول ندارم و اجرا نمیکنم چراکه اصلا به تصویب مجلس نرسیده و قانون نیست.
عدالتیان اظهار کرد: قراردادی با چین منعقد نشده، تنها یک سند همکاری راهبردی است که در مورد جزییات و قرارداد باید بعدا بررسی شود. اگر کل ۴۰۰ میلیارد دلاری که از آن یاد شده را سرمایهگذاری چین در ایران فرض کنیم، سالانه ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار میشود که در اقتصاد ما رقم بزرگی نیست. درآمد ملی کشور حدود ۴۵۰ میلیارد دلار است که ۲۰ میلیارد دلار در آن رقم زیادی نیست.
وی افزود: نکته دوم این است که این یک تفاهمنامه است که امکان دارد اجرا شود یا نشود. این توافقنامه را میتوان اصلا اجرا نکرد یعنی دولت بعدی میتواند بگوید من این سند را قبول ندارم و اجرا نمیکنم چراکه اصلا به تصویب مجلس نرسیده و قانون نیست.
این کارشناس اقتصاد سیاسی در مورد همکاریهای نظامی پیشبینی شده در این سند همکاری گفت: مساله مهم در این سند همکاری نظامی است که تنها موضوعی است که باعث ایجاد وحشت رقبا میشود. هیچ کشوری به جز روسیه و چین به ما اسلحه نمیفروشد. صحبت از همکاریهایهای نظامی، رزمایشهای مشترک و غیره در این سند، باعث وحشت کشورهای رقیب شده است.
وی اضافه کرد: از نظر اقتصادی حتی اگر بخواهند سالانه ۲۰ میلیارد دلار در کشور سرمایهگذاری کنند هر قرارداد به نوبه خود باید مورد بررسی قرار بگیرد که میتواند به تصویب مجلس هم برسد. لذا برگزاری رفراندوم برای آن معنا ندارد.
عدالتیان در ادامه خاطرنشان کرد: این مساله بیشتر دست ایران را برای مذاکرات بعدی با دیگر کشورها باز کرده، از نظر من ایران نه تنها باید با چین کار کند بلکه با دنیا باید کار کند. آنها نمیخواهند کار کنند، ما با چین کار میکنیم، آنها هم به رقابت بیافتند. انشاالله این همکاری را با کشورهای همسایه، اتحادیه اروپا و در بلندمدت با آمریکا داشته باشیم. با ترکیه هم چنین قراردادی برای همکاری ۲۰ ساله بستیم ولی اجرایی نشد.
وی افزود: در آمریکا هم دیدیم که آقای اوباما توافق نامه را امضا کرد، آقای ترامپ نپذیرفت و آقای بایدن شرط و شروط گذاشت. توافقنامه ایران و چین هم میتواند اجرایی شود یا نشود چراکه به تصویب مجلس نرسیده است بنابراین توافق نامه چین مساله مهمی نیست که اینطور شلوغش کردهاند.