وزارت آموزش و پرورش : ترک تحصیل ۳ میلیون دانش آموز شایعه است
پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیهای ترک تحصیل سه میلیون دانشآموز در سال تحصیلی جاری را شایعه دانست و این خبر را تکذیب کرد.
در متن این اطلاعیه آمده است: بدین وسیله به اطلاع کلیه مخاطبان میرساند مطالب منتشر شده در برخی از خبرگزاریها مبنی بر ترک تحصیل ۳ میلیون دانشآموز به دلیل شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش صحت نداشته و به هیچ عنوان مورد تائید وزارت آموزش و پرورش نیست.
همچنین در بخشی دیگر آمده است: سیاست وزارت آموزش و پرورش درخصوص تداوم جریان آموزش در سال تحصیلی اخیر و شرایط آموزش مجازی بر مبنای پوشش تحصیلی حداکثری دانشآموزان، به انحاء مختلف بوده است و تلاش و پیگیریهای مدیران آموزش و پرورش در کلیه سطوح و زحمات شبانه روزی همه معلمان دلسوز و متعهد در جای جای کشور عزیزمان گواهی بر این مدعاست.
وزارت آموزش و پرورش تاکید کرده است: برپایه همین سیاست، با توجه به چگونگی دسترسی دانشآموزان در مناطق مختلف کشور به امکانات و تجهیزات فناوری و بسترهای مجازی اقدامات مختلفی صورت گرفته است که میتوان به شروع به کار مدرسه تلویزیونی از همان روزهای آغازین تعطیلی مدارس، تهیه و راهاندازی نرمافزار شاد و بارگذاری هزاران محتوای طبقهبندی شده برای کلیه دروس و پایهها ، توزیع درسنامه و جزوات آموزشی متناسب با شرایط بومی و اعزام راهبران آموزشی به مناطق کم برخوردار اشاره کرد.
همچنین در این اطلاعیه نوشته شده است: آمار سه میلیونی اعلام شده مربوط به دانشآموزانی است که به گوشی هوشمند دسترسی نداشتند. و نه آمار ترک تحصیل! مضاف بر اینکه این آمار مربوط به اوائل سال تحصیلی اخیر بوده که آموزش و پرورش با انجام اقدامات مقتضی سعی در پیوستن این عزیزان به قطار آموزش از طرق دیگر کرده است :
۱.در مناطق صعبالعبور که دانشآموزان امکان حضور در مدرسه را نداشتند؛ کلاسهای حضوری به صورت تک نفره و در منزل دانشآموزان برگزار گردیده است.
۲.در کلیه مدارس تا ۵۰ نفر جمعیت با صلاحدید ستاد ملی کرونا در منطقه و رعایت پروتکلهای بهداشتی کلاسها به شکل حضوری برگزار شده است.
۳.در مناطق عشایری بیش از ۴هزار کلاس حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی دایر شده است.
۴.وضعیت تک تک دانشآموزانی که به دلایل مختلف در کلاسهای مجازی شاد حضور نیافتند توسط مدیر و کادر اجرایی مدارس رصد گردیده و ضمن رسیدگی به موانع، سعی در مرتفع نمودن آنها و ترغیب اولیا برای آنکه فرزند خود را به جریان آموزش بازگردانند، شده است.
۵.برای مناطق روستایی و حاشیه شهرها که از دسترسی به زیرساخت های فناوری محروم بودهاند توزیع درسنامه و اعزام بیش از ۳هزار راهبرآموزشی و تربیتی صورت گرفته است.
وزارت آموزش و پرورش در این اطلاعیه عنوان کرده است: البته اقدامات مسئولین امر محدود به این موارد نبوده و در راستای جذب خیرین و دعوت عموم مردم به پویشهای گوناگون به جهت تهیه گوشی هوشمند برای آن دسته از دانشآموزان عزیزی که به ابزار فناوری دسترسی نداشتند، تلاشهای بسیاری صورت گرفته است که از جمله آنها «اجرای طرح هدایت» است که در راستای تأمین تجهیزات هوشمند شامل موبایل و تبلت است، وزارت آموزش و پرورش در پی این اقدامات تاکنون توانسته است با کمک دستگاههای دولتی و خیران جمعا تعداد ۲میلیون و ۲۸۰ هزار تبلت و موبایل که اعتباری بالغ بر ۹هزارو ۱۲۰ میلیارد تومان به دانشآموزان فاقد تجهیزات آموزشی هوشمند، اهدا کند که این تجهیزات با اجرای تعهدات به تدریج در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
معالوصف طبق آمارهای رسمی مرکز آمار در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ جمعا تعداد ۱۵ میلیون و ۳۰هزار و ۹۴۹ نفر در کلیه پایهها ثبتنام شدهاند که این آمار در مقایسه با سال قبل که ۱۴ میلیون و ۳۹۹هزار و پانزده نفر بوده میزان ۳۹/۴ درصد رشد داشته است .
در بخشی دیگر از این اطلاعیه آمده است: این در حالی است که در سال تحصیلی جاری ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم. که این آمار در سال گذشته تعداد ۱۴۶ هزار نفر بوده است. نتایج آسیب شناسی صورت گرفته حاکی از آن است که اغلب بازماندگان اضافه امسال، کلاس اولیها هستند که خانوادههایشان به دلیل نگرانی از کرونا ترجیح دادهاند سال بعد ثبتنام کنند.
وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: البته تجربه آموزشی در این دوران با خلاقیتهای فراوانی همراه شد که توسعه بیشتر عدالت آموزشی، افزایش توانمندی معلمان و دانشآموزان، مشارکت موثرتر خانوادهها و تولید صدها هزار محتوای الکترونیکی آموزشی کلیه دروس در همه پایهها توسط معلمان و انتشار گسترده آن، از آن جمله است.
این وزارتخانه در بخشی دیگر آورده است: همچنین در سال تحصیلی جاری در پرتو تلاش مسئولانه و خلاقانه مدیران مدارس و معلمان که آنان را مسئول ارائه خدمات آموزشی به دانشآموزان دانستیم نسبت به سالهای قبل در مورد بهرهمندی دانشآموزان از خدمات آموزشی مراقبت بیشتری به عمل آمد. و نهایتا سالی سخت و متفاوت در پرتو تلاش چشمگیر معلمان به پایان رسید و کوشیدیم تا از افت شدید آموزشی که پدیده ای رایج در دوران کرونا در تمام جهان بود به میزان زیادی جلوگیری نماییم.
در پایان این اطلاعیه نوشته شده است: بر این مهم تاکید شود که برنامههای وزارت آموزش و پرورش در مورد نحوه فعالیت مدارس و آموزش دانشآموزان در دوران شیوع کرونا، بر روشهای مختلف متکی بوده و تنها بر یک روش و آن هم آموزش مجازی تکیه نکرده است و بیتردید تلاش و زحمات معلمان در شرایط کرونا و رسیدن به این اهداف، رمز اصلی موفقیت آموزش و پرورش بوده است و بیان این موضوعات و تفسیرهای ناصحیح از آن، منجر به نادیده گرفتن تلاشها و زحمات شبانه روزی تمام کارکنان آموزش و پرورش، بهویژه مدیران و معلمان مدارس خواهد شد.