افزایش تولید و شفافسازی عرضه نتیجه داد
پایگاه خبری افق و اقتصاد – روند محسوس کاهشی قیمتها در بازار خودرو در ۱۰۰ روز گذشته که به طور متوسط بین ۳۵ تا ۴۵ درصد در خودروهای مختلف داخلی و مونتاژی بوده است، نشاندهنده نتیجه بخش بودن برنامههای تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو است.
بررسی قیمت محصولات پرتیراژ خودروسازان نشان میدهد بهطور متوسط قیمت خودروهای تولید داخل از تاریخ ۲۱ فروردین۱۴۰۲ (زمان افزایش قیمت خودروهای تولید داخلی) نزدیک به ۳۵ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۵ درصد کاهش داشته است.
این در حالی است که در این مدت، قیمت دلار فقط چهار درصد کاهش داشته است.
بررسی ۱۸ خودروی منتخب داخلی و مونتاژی نشان میدهد قیمتها از حداکثر ۵۸ درصد در جک تی۸ گروه کرمان موتور تا حداقل ۲۹ درصد در آریزو ۵ مدیران خودرو با کاهش مواجه شده است.
این کاهش قیمت در دیگنیتی پرایم ۴۸ درصد، فیدلیتی هفت نفره ۴۶ درصد، لاماری ۴۵ درصد، جک جی ۴ حدود ۴۳ درصد، تیگو ۷ نزدیک به ۴۲ درصد و ام وی ام ایکس ۲۲ پرو ۳۳ درصد بوده است.
همچنین بررسی قیمت خودروهای منتخب داخلی نیز نشاندهنده کاهش ۳۸ درصدی سورن پلاس (تیپ ۱)، ۳۷ درصدی دنا پلاس توربو، ۳۷ درصدی شاهین، ۳۶ درصدی پژو ۲۰۷ پانوراما، ۳۵ درصدی رانا پلاس، ۳۴ درصدی تارا، ۳۲ درصدی کوئیک اس، ۳۱ درصدی پژو پارس با موتور تی یو۵، ۳۱ درصدی ساینا اس و ۳۱ درصدی کوئیکآر در مدت یاد شده است
در این زمینه، «عبدالله توکلی لاهیجانی» مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت به افزایش تولید خودرو در سه ماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت: سیاستهای افزایش تولید و شفافسازی عرضه از طریق سامانه یکپارچه جواب داده و در عمل با کاهش قیمتها مواجه هستیم.
وی با اشاره به تولید حدود ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان خرداد، گفت: تولید این تعداد خودرو به صورت عبور مستقیم و بدون ناقصی انجام شده است و شاهد به ثمر نشستن برنامههای تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو هستیم.
توکلی لاهیجانی خاطرنشانکرد: روندی که درباره افزایش تولید از سال گذشته آغاز شده بود، در سه ماهه نخست امسال نیز با شدت بیشتری تداوم یافته و برنامه افزایش عرضه خودرو و توسعه صنعت خودروی کشور در دستورکار است.
وی معتقد است: این روند به سمتی پیش خواهد رفت که بازار خودروی کشور رقابتی میشود.