استقبال از وزیر جهاد کشاورزی و حمله به وزیر پیشنهادی رفاه؛ حمله سیاسی به تخصص!

اکرم رضائی نژاد

پایگاه خبری افق و اقتصاد – بررسی دو وزیر اقتصادی پیشنهادی دیگر دولت وفاق به اتمام رسید تا برای تصمیم گیری نهایی برای فردا رای گیری به کابینه را راحت تر کند با توجه به حضور چند دوره ای وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس و سوابق وی به نظر می رسد وی راحت تر از وزرای اقتصادی دیگر مجوز رفت و آمد به کاخ ریاست جمهوری هیات دولت را کسب کند.

اما میدری به عنوان اقتصاددانی که سوابق نماینده مجلس و معاون وزیری و رشته تخصص اش نیز مرتبط با وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی است به رقم ویژگی های مشابه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی راهی سخت تر در پیش دارد زیرا آنچه مخالفان بیشتر به آن پرداختند، تفاوت دیدگاه سیاسی و حملات سیاسی بود تا ایرادات مدیریتی به سوابق و یا ضعف در تخصص میدری برای نشستن بر کرسی وزارت!

میدری که اقتصاددان نهادگرا است نیز بیشتر در دفاعیه اش، با تاکید بر بررسی های تاریخی خود را تئوریسین دولت وفاق ملی عنوان کرد تا بلکه به گفتمان سیاسی قالب بر مجلس نزدیک شود.

در ادامه به دفاعیات این دو وزیر و نظرات موافق و مخالف آنها می پردازیم:

نوری‌قزلجه: زوایای پیدا و پنهان بخش کشاورزی را می‌دانم

غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی وزارتخانه جهاد کشاورزی در جلسه نوبت صبح دوشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت خود اظهار کرد: یکی از نمایندگان مخالف گفتند که با بخش کشاورزی آشنایی نداری و احتمالاً در ارتباط با لایه‌های موجود دچار مشکل شوید که تذکر به جا و به موقعی بود؛ آشنایی‌ام با بخش کشاورزی بیش از ۳۰ سال است و من شاید کسی هستم که با بخش کشاورزی و تمام وجوه آن بیشترین آشنایی را دارم.

وی ادامه داد: معتقدم اتفاقاً بخش کشاورزی بخشی است که حتماً کسی که می‌خواهد آنجا کار کند باید از مزرعه و سالن تولید شروع کرده باشند دستوراتی که از تهران می‌دهد را باید بداند که در گستره پهنه کشور توسط بیش از ۴ میلیون بهره‌بردار اجرا خواهد شد، بنابراین باید بهره‌بردار، کشاورز و رده‌های سازمانی را بشناسد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه من با فساد هیچ نسبتی نداشتم اما با فساد ستیزی و پاکدستی نسبت دیرینه دارم، گفت: مدیریت مبتنی بر پاکدستی، سلامت، کارآمدی و روحیه جهادی را در این وزارتخانه، به کمک همکاران عزیز و با روحیه جهادی و پاکدستی که در آنجا هستند، برقرار خواهم کرد؛ من این وعده را محکم به نمایندگان مجلس می‌دهم.

با واردات از آمریکا و تبدیل به فضولات مخالفم

نوری قزلجه در ادامه درباره دغدغه‌های یکی از نمایندگان مجلس درباره مرغ آرین گفت: اینکه ما خود اتکا باشیم خوب است و برنامه‌های اصلاح نژادی ما ادامه داشته باشد و ما یک لاین به عنوان رقیب لاین‌های خارجی داشته باشیم ضروریست و حتماً آن را دنبال خواهیم کرد اما با این سیاست که یک لاینی که از نظر ضریب تبدیل و بهره‌وری درجه پایینی را دارد و اجبار کنیم که مرغدار باید از آن استفاده کند و با مشکلات موجود ارز تخصیص دهیم تا از آمریکای جنوبی دان بیاوریم و به مرغ آرین بدهیم تا آن را به فضولات تبدیل کند و بیرون بریزیم مخالفم. من با اینکه یک مرغ لاینی را به صورت ملی و مال خودمان داشته باشیم حتما روی آن کار خواهیم کرد و پیش خواهیم برد.

وی گفت: در برنامه ام بر دانش بنیان کردن بخش کشاورزی و همچنین روستا پایه کردن و کشاورز محوری آن در کنار توجه به زنجیره‌ها توجه ویژه‌ای شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بسیار پایین است، اظهار کرد: فقط در بخش آب و خاک استهلاک سرمایه در این بخش سالانه ۴۰ همت و آنچه که سرمایه‌گذاری می‌کنیم حدود ۵ همت است یعنی حتی وضع موجود را نیز نمی‌توانیم حفظ کنیم. وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تاکید کرد: هدف اصلی من در دوره ۴ ساله جهت اصول به اهداف مندرج در اسناد بالادستی، تامین امنیت غذایی به استناد اسناد بالادستی و همچنین پیاده سازی اصول حکمرانی خوب در زنجیره ارزش کشاورزی و غذا است. همچنین بخشی از راهبردها و سیاست‌های مورد نظر من ارتقای ضریب خودکفایی کالاهای اساسی و اقلام غذایی، جهش سرمایه‌گذاری دولتی و غیردولتی در بخش کشاورزی، اتخاذ سیاست‌های حمایتی موثر و کارآمد از بخش کشاورزی، کاهش سهم خام فروش محصولات کشاورزی برای دست یافتن به ارزش بالاتر و اصلاح الگوی مصرف است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: گسترش اقتصاددریا محور که می‌شود گفت مغفول مانده است و اتفاقاً مورد تاکید مقام معظم رهبری است را در دست اجرا خواهیم داشت.

نوری قزلجه یادآور شد: در بحث اصلاح ساختارها که اصلاح ساختار خود وزارت جهاد کشاورزی خصوصاً غفلتی که در این بحث شده، این بخش را تقویت می‌کنیم.

نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه گفتند؟

امروز (دوشنبه ۲۹ مردادماه) موافقان وزیر جهادکشاورزی، نوری قزلجه را دارای تجربه و تحصیلات مرتبط با این حوزه دانستند که همراه با روحیه فساد ستیزی، سلامت اقتصادی، پاکدستی، معتقد به مبانی انقلاب و پایبندی به شایسته سالاری گزینه ارزنده‌ای برای این جایگاه عنوان کردند.

محمد سبزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: با توجه به شناختی که از قزلجه داریم، وی امین است. همچنین صادق، متدین، با ایمان و کارآمدی از دیگر شاخص‌هایی است که باید وزیر پیشنهادی داشته باشد و این شاخص‌ها در نوری قزلجه وجود دارد و در قوانین تصویب شده در حوزه کشاورزی از جمله قانون برنامه هفتم توسعه نقش داشته است.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نوری قزلجه دارای تجارب، تخصص بوده و روستازاده و کشاورزاده است. تحصیلات او در دوران مدرسه و دانشگاه در زمینه کشاورزی است و مسئولیت‌های استانی و کشوری در جهاد سازندگی و وزارت جهاد سازندگی و در مجلس نیز در هر سه دوره به صورت داوطلبانه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بوده است.

مصطفوی تصریح کرد: بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و توجه جدی به توسعه اقتصادی جوامع روستایی، اصلاح سوخت ماشین آلات کشاورزی، اصلاح نظام بازرگانی محصولات کشاورزی از دیگر برنامه‌های ارزشمند وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: در صورتی که زیربخش‌های مختلف کشاورزی با وزیر پیشنهادی هماهنگ باشد می‌تواند در مدیریت وزارت جهاد کشاورزی موفق عمل کند.

محمد جلالی افزود: به کارگیری مناسب ظرفیت حوزه کشاورزی، توجه به اسناد بالادستی، تولید محصولات کشاورزی و غذایی سالم از برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نوری دید جامعی به مسائل کشاورزی داشته و بر قوانین حوزه روستایی و عشایری تسلط دارد و مشکلات این حوزه را می تواند با کمک مجلس حل و فصل کند.

بیات از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خواست در صورت رأی اعتماد مجلس به موضوع خرید تضمینی گندم، مشکل نهاده‌‍‌های دامی و قطعی برق چاه‌های کشاورزی توجه کند و خاطرنشان کرد: همچنین کاهش سهمیه آب کشاورزی، لایروبی قنوات، پیگیری بیمه محصولات کشاورزی، حقوق کارکنان، پیگیری الگوی کشت و بحث کود شیمیایی از دیگر مواردی است که امید است نوری قزلجه بعد از سکانداری این وزارتخانه به آنها توجه کند.

مخالفان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه گفتند؟

در جریان جلسه رای اعتماد امروز (دوشنبه، ۲۹ مرداد) مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، «سید سلمان ذاکر» و «احمد بخشایش اردستانی» به عنوان مخالفان وزیر پیشنهادی به سخنرانی پرداختند.

سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با خط و مشی کلی و اصولی دولت وفاق ملی آقای پزشکیان موافق هستم و از آن به جد حمایت می‌کنم. با این حال اقتصاد و سرانه درآمد ما نوعا از کشاورزی است. شما اصلاح نظام بازار و بهبود بهره وری را مطرح کردید اما نگفتید که صادرات کشاورزی را چطور باید به بهره‌برداری برسانیم؟ آیا با روش تهاتر محور؟ روش‌های بهره‌وری چیست؟ امروز کشاورز فقط کار می‌کند، مشکل اقتصاد کشور را حل می‌کند اما در آخر درآمد روزانه خود را نمی‌تواند پیدا کند.

در ادامه «احمد بخشایش اردستانی» نماینده مردم اردستان گفت: در برنامه نوری قزلجه همه مسائل دنیای کشاورزی آورده شده است، به طوری که به اعتبار سنگ بزرگ علامت نزدن است در این برنامه مشاهده می‌شود، گویی وزیر در زنگ انشا از همه چیز گفته اما هیچ کاری را نیز نمی‌خواهد به سامان برساند.

اردستانی اظهار کرد: من علاقه‌مند بودم آقای نوری حداقل یک شاخص بدهد که طی چهار سال آینده بتوانیم وی را محک بزنیم. برنامه شما از فقدان چارچوب فکری برخوردار است چرا که به معلول اشاره دارد اما برنامه‌ریزی ندارد. چطور این آمال و آرزوها را محقق می‌کند؟ امیدوارم موفق شوند.

در ادامه «اسماعیل کوثری» درباره علت مخالفت خود با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، ادامه داد: در دولت سیزدهم، شهید آیت الله رئیسی یکی از نمایندگان مجلس را به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب کرد که وی آنچنان به وزارتخانه آشنا و مسلط نبود و همین مساله باعث مشکلاتی شد.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خطاب به نوری قزلجه خاطرنشان کرد: شما انتخاب خواهید شد، زیرا ۱۷۲ نماینده در موافقت با شما ثبت نام کرده اند، اما باید خیلی مراقب باشید تا اتفاقی که در دولت سیزدهم افتاد و برخی گرفتار چای دبش و خرید نهادهای دامی و قراردادها شدند در زمان شما تکرار نشود.

اصلاح طلبان وفادار به انقلاب هستند

همچنین یکی دیگر از وزرای اقتصادی پیشنهادی که در صحن علنی از خود دفاع کرده و صلاحیتش بررسی شده احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود در جلسه رأی اعتماد مجلس بیش از آن که تلاش در اثبات توانیایی مدیریت وزارتخانه معظم کار و رفاه اجتماعی را دارد ترجیح داد که پاسخ های سیاسی مورد پسند مجلس را بیان کند، از این رو گفت: اندیشمندانی که به دنبال اصلاح و نه دگرگونی نظام سیاسی بودند، راه حل را در تغییر نگرش‌ها دیدند.

وی افزود: برای من به عنوان کسی که بیشتر پژوهشگر بودم و در دانشگاه کار کرده است، این سوال بود که چگونه می‌توان ثبات سیاسی بر ایران حاکم کنیم و منازعات سیاسی را تبدیل به وفاق ملی کنیم. در ایران از انقلاب مشروطه تاکنون آن چیزی که بر کشور حاکم بوده است، منازعات نه بین دشمنان و دوستان بلکه بین تحول خواهان بوده است.

وی افزود: اختلافات خانمان‌سوز امکان فرصت‌سازی را به ما نمی‌دهد و من بیش از ۲۰ سال در این زمینه کار کرده‌ام.میدری گفت: بر این باورم که اصلاح طلبان فرزندان ایران و برخاسته از انقلاب و وفادار به انقلاب هستند و سیاست ما نباید حذف باشد.

وی افزود: وفاق ملی باید در عرصه اندیشه صورت گیرد، به همین علت است که مقام معظم رهبری فرمودند الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت و جهاد تبیین انجام شود. مسئله اصلی ایران از منظر داخلی و خارجی عدم وفاق است.

میدری گفت: آن چیزی که به عنوان یک پژوهشگر به آن رسیدم، این است که ما از انقلاب مشروطه تاکنون نتوانستیم با اندیشه‌های غلط به وفاق ملی دست پیدا کنیم.

وزیر پیشنهادی وزارت کار گفت: اما در وزارت کار وظیفه تبدیل مذاکرات، مبارزات و جنجال‌های سیاسی به مذاکرات اقتصادی را دارم. وقتی گروه اقتصادی یاد بگیرد از طریق سه جانبه گرایی با نظام در نظام اجرایی مذاکرات مشارکت پیدا کند، آنگاه زندگی جمعی و چگونگی گفت‌وگوی مدنی و چگونگی گفت‌وگوی مدنی با حکومت را خواهند یافت.

وی افزود: تا زمانی که جامعه منفرد تشکل‌ها، کارگران و کارفرمایان به صورت سه‌جانبه مشارکت ندارند، ما نمی‌توانیم کنش جمعی را یاد بگیریم. توسعه زمانی امکان‌پذیر است که انسان‌ها یاد بگیرند که منابع فردی را چگونه در کنش‌های جمعی و نه کنش‌های فردی حداکثری کنند.

میدری گفت: با ایجاد تشکل‌های مدنی که بتوانند ملاحظات امنیتی را رعایت کنند، زندگی جمعی متفاوتی را خواهیم داشت. یکی از وظایف اصلی وزارت کار است که چگونه تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و صنفی و حرفه‌ای را تقویت کند تا کنش‌های سیاسی تبدیل به کنش‌های اقتصادی شود.

میدری گفت: وزارتخانه بیش از ۵۵۰ شرکت دارد، وزارتخانه‌ای که می‌خواهد در انتصاب هیئت مدیره و مدیران عامل این شرکت‌ها نقش ایفا کند، از وظایف سیاستگذاری می‌ماند و این عدم مدیریت بنگاه‌ها یکی از معضلات اساسی اقتصاد ایران است.

وی گفت: این وزارتخانه مدعی العموم فقرا است و برابری در آموزش و سلامت عین کارآمدی است. اشتباه بزرگی مرتکب شدیم و وزارت آموزش و پرورش ما از آمریکا خصوصی‌تر است. امنیت بهداشت و آموزش سه وظیفه‌ای است که هیچ وقت دولت‌ها به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنند.

مخالفان وزیر پیشنهادی کار

عباس گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در جریان بررسی صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به عنوان مخالف، با بیان اینکه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نگاه ضدجمعیتی دارد، گفت: مجلس ولایتمدار است و قطعا در راستای توصیه‌های حکیمانه رهبر انقلاب حرکت می‌کند و با دولت هم تعامل دارد منتهی تعامل با دولت صرفا به معنای حمایت از افراد معرفی شده نیست.

قاسم روانبخش نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به عنوان مخالف گفت: اگر کسی به ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد دیگر معنا و مفهومی ندارد که برای رهبری نامه جام زهر بنویسد در مجلس تحصن کند و خوراک برای دشمن تهیه کند.

موافقان وزیر پیشنهادی کار چه گفتند؟

سیدمحمد سادات ابراهیمی، نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم دکتر میدری تسلط خود ایشان همزمان بر کار اجرا و کار نظری است. معمولا مدیران ارشد در مواجهه با بحران‌های بزرگ پیش روی ساختمان رفاهی کشور محافظه کار می‌شوند؛ بنابراین تصمیم گیری مستلزم سطح بالایی از تسلط خود شخص وزیر است.

محسن بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: امروز کسی برای سکان داری آن وزارتخانه معرفی شده است که هشت سال سابقه معاون وزارتخانه را دارد و هم چهار سال نمایندگی مجلس و سوابق دیگر را. پس حق ایشان است که رای اعتماد بالایی را از این مجلس بگیرد.

حسینی نماینده مینودشت در مجلس گفت: من به عنوان کسی صحبت می کنم که در مجلس ششم حضور داشتم؛ امروز از پشت این تریبون افراطی‌گری مسائل سیاسی آن دوره را محکوم می‌کنم اما راهش این نیست با کسانی که ماندند و برای از بین بردن محرومیت کشور و توانمندسازی اقشار محروم کشور ماندند، این گونه رفتار شود.

گفتنی است: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم از روز شنبه ۲۷ مرداد در دستور مجلس قرار گرفته اما رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا