سبک نوینی از خوشنویسی و نقاشی توسط هنرمند ایرانی در نمایشگاه کالیفرنیا

امیررضایی

پایگاه خبری افق و اقتصاد _ نازنین صامت هنرمند خوشنویس و نقاش و مبدع خلاق سبک نوینی از خوشنویسی و نقاشی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری افق و اقتصاد به سوالات پاسخ دادند.

در ابتدا صحبت بیوگرافی خودتون رو بفرمایید و توضیحی در خصوص برگزاری نمایشگاه آنلاین کالیفرنیا بدهید و بفرمایید چطور در این مسیر قرار گرفتید؟؟

امروز افتتاحیه آنلاین نمایشگاه خوشنویسی در گالری شلمان در کالیفرنیا برگزار میشود و بصورت یک لینکی هست که تمام کسانی که این گالری رو میشناسند میتوانند آثار خوشنویسی را مشاهده نمایند.

۱۶ اثر بنده در این نمایشگاه بصورت آنلاین در گالری شلمان نشان داده خواهد شد .

این نمایشگاه بعنوان بی نهایت نامگذاری شده است.

خوشنویسی را از سال ۹۷ با استاد محمدعلی سبزه کار شروع کرده و برای اینکه زیبایی شناسی خط خوشنویسی را بشناسیم دوره های عالی را گذرانده ام و دوره ای در محضر استاد مجتبی سبزه شاگردی کردم و خوشنویسی سنتی را هم از این استاد یاد گرفتم و میخواستم هنرسنتی خودمان را همه جانبه یاد بگیرم.

خط دوم خودم را ثلث انتخاب کردم به دلیل اینکه ثلت ان هندسه ای که دارد دستم در هنر مدرن و معاصر بازتر بود و مدرک هنری از دانشگاه هنرهای زیبا دارم.

مباحث مربوط به هنرهای تجسمی را در یک آموزشگاه یاد گرفتم و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم درجه هنری گرفته ام و در نمایشگاه های گروهی متعددی از سال ۹۷ تا کنون شرکت کرده ام .

تا کنون دو نمایشگاه انفرادی حضور داشته ام و یک اجرای زنده ۱۸ بهمن در برج میلاد و یک برنامه زنده در ۲۵ بهمن در فرهنگسرای صبا در خیابان برادران مظفر خواهم داشت.

در سال ۱۴۰۴ یک سری از آثارم در کنار اساتیدی مانند استاد فرشچیان و هنرمندان دیگری در یک کتاب بین المللی بنام سمفونی رنگ و هارمونی خط به چاپ خواهد رسید.

در کنار پرداختن به هنر خط و نقاشی در رشته مدیریت تحصیل کرده و بکار دیگری هم مشغول هستم ، از دوران دبیرستان کلاس نقاشی و خط را با علاقه زیاد دنبال کرده و همیشه بدنبال این بودم که یک خط ابداعی از خودم داشته باشم و حس زبانم و بیانم را در کلام جاری کنم و بدون کلام با مخاطبم ارتباط برقرار نمایم.

من هیچ وقت فکر نمیکردم که بتوانم در انجمن خوشنویسان کارم را ادامه دهم ،  در حالیکه بعد نقاشی خیلی برام بیشتر بود و بیشتر نقاشی میکردم و کاریکاتور میکشیدم و طراحی میکردم و هیچ وقت فکر نمیکردم دنبال خوشنویسی سنتی بروم و خوشنویسی را ادامه دهم و دلم میخواست در عرصه مدرن فعالیت کنم و این هنری هم که انجام میدهم نقاشی خط یا همون خوشنویسی مدرن و معاصر که تلفیقی از هنر خوشنویسی سنتی هست که حتما ما باید زیبایی شناسی خط رابدونیم و بشناسیم و با هنر سنتی خودمان در عرصه مدرن پابگذاریم.

با استفاده از هنرسنتی خودمان در عرصه مدرن قراربگیریم و یک بال این موضوع هنرهای تجسمی و خوشنویسی و نقاشی است و من این سه هنر رو یاد گرفتم و در ابداع هنر خودم بکار گرفتم.

تاریخ و تمدن و فرهنگ ایرانی نقشی در نگاه و هنر شما دارد؟

تاریخ و فرهنگ ایرانی خیلی در کار من نقش دارد زمانیکه به انجمن خوشنویسی رفتم آگاهی که به خوشنویسی پیدا کردم علاقه من را خیلی بیشتر کرد و این علاقه من بدلیل فرهنگ زیبای سنتی و فرهنگ کهنی که در خوشنویسی داریم.

خوشنویسی سنتی یک هنر اصیل ایرانی است که واقعا زیباست و هدف من این بود در عرصه مدرن خوشنویسی سنتی ایران را هرچه بیشتر به جهانیان معرفی کنم و برای بهتر معرفی شدنش مستلزم این بود که تلفیقی از هنرهای تجسمی در این موضوع قرارگرفته و ساختار سنتی را بسمت مدرن ببرد و هدفم همین بوده که در تمام دنیا این هنر اصیل و زیبا را بگونه دیگری به جهانیان معرفی کنم و یکی از اهداف اصلی من در نمایشگاه انفرادی آنلاین کالیفرنیا هم همین موضوع بوده است.

در سال گذشته در سفر به سه کشور اروپایی چک و ایتالیا و هلند وسایل و ابزار لازم را به همراه داشتم و هر روز که بیرون می رفتم بصورت زنده و در مکانهای عمومی که مخصوص هنرمندان بود خوشنویسی میکردم و به مردم هدیه میدادم.

تلفیق خط و نقاشی را در کارهایتان دارید؟؟

بله بیشتر کارهایم تلفیقی از نقاشی و خوشنویسی وجود دارد

از تلفیق خط و نقاشی رووی لباس هم بعنوان یک کار هنری در جهت فرهنگ سازی استفاده کرده اید ؟

بله این کار رو به منظور یک کار فرهنگی و نشان دادن این هنر در رووی لباس هم استفاده کرده ام

از یک نقطه ای شروع و به یک نقطه ای رسیده اید و اکنون بعنوان یک فرد خلاق و مبدع یک سبک هنری تبدیل شده اید این موضوع چه حس و حالی را در شما ایجاد کرده؟

همه انسانها با توجه علمی که دارن و میخواهند که اجرایی و عملی بشود باید از روی دست بزرگان آن عرصه نگاا کنند و تمرین و ممارست و تلاش کنند تا به سبک شخصی خود برسند و من هم ازین قاعده و قانون جدا نبودم.

مجموعه اولم بیشتر برگرفته از اساتید و بزرگان بوده و در مجموعه دوم توانستم به سبک شخصی خودم برسم
و در این مسیر از محضر خیلی از بزرگان استفاده کردم و با تلاشهای شبانه روزی توانستم به این سبک شخصی برسم و بدون تلاش نمیتوان به نقطه ابداع رسید وگرنه در همان کپی کردن کارش باقی میماند و در یک جا قطع میشود.

آنچه بعنوان ایرانی بودن حائز اهمیت است فرهنگ و تمدن ایرانی است که از هزاران سال قبل برای ما بجا مانده شما بعنوان یک ایرانی بفکر این موضوع هستید که بتوانید صاحب آثاری باشید که برای آیندگان بجا بگذارید؟

بله یکی از اهداف اصلی من همین موضوع بوده که بتوانم هنر اصیلی را به تمام دنیا معرفی کنم و آثاری برای آیندگان بجا بگذارم.

ما ذات و فطرتمان به خداوند وصل هست و فرقی نمیکند چه دین و مذهب و آئینی داریم تمام مردم دنیا با توجه به تفاوت هایی که در دین و مذهب دارند و حتی در برخی کشورها پرستش خاص خود را دارند در این میان هدف من این هست که آن نور امیدی که بین تمام انسانهای دنیا یکی هست را بخداوند یکتا نزدیک کنم و آثارم را بیشتر به نزدیکی خداوند سوق دهم و خواستم آثارم را به نزدیک بودن با خدا تلفیق کنم و نشان دهم که او همواره برای همه انسانها کافی است و زمانیکه از همه چیز و همه کس ناامید هستیم و همه به دنبال نور امید هستیم به یک صورتی این نور امید در زندگی ما جاری میشود و این بستگی به فرهنگ و طرز تفکری دارد که در آن بزرگ شده ایم ولی همه انسانها به اصل خود باز میگردند.

هدف من این بود که این هنر مدرن را با وحدانیت خداوند یکی کنم و این را با زبان خودم به همه مردم دنیا نشان دهم
من میخواستم هنری را از خودم ابداع نمایم که زبان و بیانم را با مخاطبم در میان بگذارم بدون استفاده از کلام چرا که گاها کلام آن معنی و مفهوم اصلی را به مخاطب نمی رساند و باعث سوء تفاهم ها میشود و این سوء تفاهم هاست که باعث بوجود آمدن برخی اختلاف ها میشود.

خواستم با توجه به احترام گذاشتن به طرز تفکر همه مردم به آنها بگویم که همه یکی هستیم و ان صلح برای من خیلی مهم بوده و به اصل توجه کنیم نه حاشیه هایی که ساخته میشود و ما را از اصلمان دور میکند و ما را از هم جدا کند و بیشتر هدف در هنر مدرن و معاصر همین بوده است که بتوانم علاوه بر اینکه هنر اصیل خودمان را به نمایش میگذارم این پیام را هم داشته باشم و آن صلح و یکی شدن تمام مردم دنیاست که بتوانم ان را در قالب هنر خودم قرار بدهم.

تا چه اندازه توانسته این نگاه هنری و معنوی توانسته در زندگی شما نقش داشته باشد؟؟

اولویتم نگاه معنوی این موضوع هست من معتقدم اگر هنرمندی فقط از جنبه اقتصادی هنر بخواهد نگاه کند کار او صرفا بازاری و عامه پسند خواهد بود ومشخص پیشود که این اثر برای فروش خلق شده است و جایگاه آن فرق میکند با اثری که میخواهیم الهام اور باشد و میخواهیم مفهومی را منتقل کنیم و ان ارتباط معنوی برای من خیلی بیشتر از بعد اقتصادی این قضیه است.

در کنار فعالیت هنری یک فعالیت اقتصادی هم دارم که بتوانم هزینه های هنری را هم تامین کنم و رووی فروش کارهای هنری و تابلو از جنبه اقتصادی نگاه نمیکنم.

شما در مسیری حرکت میکنید که یک کار فرهنگی ارزشمند انجام میدهید و قطعا میخواهید این نگاه ارزشمند معنوی را به مردم جامعه و شاگردان انتقال دهید فکر میکنید تا چه توانستید اثرگذار باشید و یک کار فرهنگی ارزشمند انجام دهید؟؟

استقبال مخاطبان شما از آثار هنری تا چه اندازه بوده است؟؟

استقبال مردم از آثار هنری بسیار خوب بوده است و این را در نمایشگاه انفرادی اولی که برگزار کردم به وضوح دیدم که مردم با شور و شوق بسیار زیادی حضور داشته و از آثار بازدید میکردند و با من به گفتگو میپرداختند و همین باعث شده بود که همه ۷ روز را در نمایشگاه حضور پیدا کنم.

استفاده از اشعار مولانا و سعدی نمایشگاه را ملموس تر کرده بود برای تمام جامعه ، یعنی من صرفا از بعد قرآنی و مذهبی کار جلو نرفتم و با کمک مفهومی از شعر مولانا و سعدی توانستم آن ارتباط خوبی که میخواستم با تمام قشرهای جامعه بگیرم و حتی دوستان بسیار خوبی هم آشنا شدم و خیلی استقبال خوبی از آثار شد.

وقتی هم بیشتر آثار رو برای آنها توضیح میدادم آنها تحت تاثیر قرار میگرفتند و از تمامی تفاوت ها و همان سلیقه های متفاوت در نمایشگاه وجود داشتند و صرفا یک نگاه تک بعدی حاکم برفضای نمایشگاه نبود و یک هنری را ارائه کنم که تک بعدی نبوده و برای همه باشد و ان اتحاد را بتوانم حفظ کنم و واقعا هم همین بازخورد بسیار خوب را از نمایشگاه و آثار ارائه شده توانستم بگیرم ، حسی که مخاطب از آثار میگرفت و خودشان بازگو میکردند و جذب اثر میشدند برای من بسیار ارزشمند بود.

من همیشه میخواستم احساس و نگاه معنوی م را از طریق هنرم به مخاطبم انتقال دهم ان شور و شوق و شعف و حس در آنها احساس میکردم که واقعا توانسته ام موفق بوده و اثرگذار باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا