میلیارد دلار کالابرگ، تصمیم اجتنابناپذیر برای بهبود معیشت
پایگاه خبری افق و اقتصاد _ یکی از سیاستهای غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی حمایت از سفره معیشتی اقشار ضعیف و دهکهای پایین جامعه بوده و تخصیص کالابرگ آن هم در این شرایط بهقطع تصمیمی ضروری و اجتنابناپذیر بوده است.
به گزارش پایگاه خبری افق و اقتصاد : اخیراً مسعود پزشکیان رئیس جمهور در مصاحبهای با اشاره به تصمیم دولت برای اعطای کالابرگ به ۷ دهک پایین کشور گفت: قدم اول معیشت مردم است که با تصمیماتی که گرفته شده در حال برنامهریزی است و مقام معظم رهبری اجازه دادند نزدیک یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شود، این اعتبار به کالابرگ تبدیل خواهد شد و به ۷ دهک مردم داده میشود و این ادامه پیدا میکند.
پیش از آن نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برنامه حمایتی دولت در آستانه ماه مبارک رمضان و نوروز بهویژه برای دهکهای کمدرآمد سخن گفته بود که تا ۱۰ اسفند ماه مرحله نخست آن اجرایی میشود. بهگفته احمد میدری، در این طرح کالابرگ الکترونیک به سه دهک اول جامعه بهمیزان ۵۰۰ هزار تومان و برای بقیه دهکها یعنی دهکهای ۳ تا ۷ بهمبلغ ۳۵۰ هزار تومان بهازای هر فرد اختصاص مییابد و پیشبینی شده است این کالابرگ به ۷۰ درصد جامعه تعلق گیرد و ۱۱ قلم کالای اساسی را در بر گیرد.
در شرایطی که تورم روزافزون و افزایش قیمت کالاهای اساسی، زندگی بسیاری از خانوادهها بهویژه اقشار کمدرآمد را تحت تأثیر قرار داده است، دولت با اجرای طرح اعطای کالابرگ الکترونیک، تلاش میکند بخشی از فشار اقتصادی بر دوش مردم را کاهش دهد. این طرح که در آستانه ماه مبارک رمضان و عید نوروز به اجرا درمیآید، میتواند حداقل برای این دو مناسبت مهم، کمی از دغدغههای معیشتی مردم بکاهد.
طرح کالابرگ الکترونیک با هدف حمایت از اقشار کمدرآمد و کاهش فشار تورمی بر زندگی آنها طراحی شده است. در شرایطی که قیمت کالاهای اساسی مانند روغن، برنج، گوشت و مرغ بهطور قابلتوجهی افزایش یافته است، این طرح میتواند به خانوادهها کمک کند تا بخشی از نیازهای خود را با هزینه کمتر تأمین کنند، بهویژه در ماه رمضان که مصرف برخی کالاها افزایش مییابد و همچنین در آستانه عید نوروز که هزینههای خانوارها بیشتر میشود، این طرح میتواند نقش مؤثری در کاهش فشار اقتصادی ایفا کند.
کالابرگ، میراث حمایتی دولت سیزدهم برای دولت چهاردهم
البته ایده اختصاص کالابرگ به دهکهای پایین جامعه به این دولت منحصر نمیشود، ماجرا از این قرار است که در اواخر دوران دولت سیزدهم و بعد از اجرای آخرین مرحله طرح کالابرگ الکترونیکی برای اغلب دهکهای جامعه در اردیبهشتماه امسال که گفته شده بود بیش از ۹۰ درصد مورد اقبال و پذیرش مردم قرار گرفته بود، مصوبهای در دولت شهید رئیسی گذرانده شده بود تا اعتبار برای این طرح حمایتی تأمین شود و به اجرا در بیاید ولی با شهادت رئیسجمهور و تعویض دولت، این کار معطل ماند.
دولت چهاردهم که در تابستان ۱۴۰۳ بر سر کار آمد، اعلام کرد حمایت از اقشار آسیبپذیر را در دستورکار خود دارد. طرح کالابرگ الکترونیکی یکی از شیوههای اعمال این حمایت بود که طی دو مرحله اجرا، امتحان خود را پس داده بود و زیرساختهای آن نیز در کشور فراهم شده بود.
طی چند مرحله پیگیری مشخص شد دولت چهاردهم هم قصد اجرای این طرح را دارد و در پی آمادهسازی ظرفیتها و همچنین تخصیص اعتبار برای آن برآمده است. ماه گذشته قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که با توجه به تکانههای اقتصادی و لزوم حمایت از اقشار ضعیف جامعه، لازم است شب عید و ماه رمضان کالابرگ الکترونیکی به مردم داده شود و رئیسجمهور و وزارت تعاون بر آن اهتمام داشته باشند.
کالابرگ بهمعنای کوپنیشدن اقتصاد نیست
در شرایطی که سیاستهای تورمی حذف ارز نیما و افزایش رسمی نرخ ارز کشور مشخصاً تبعات تورمی سنگینی را برای اقتصاد ایران بههمراه داشته است و زمزمههای افزایش سطح عمومی قیمتها کاملاً محسوس است، حمایت از اقشار ضعیف یکی از دغدغه اصلی حاکمیت است. اجازه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای برداشت ۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی، بهمنظور تخصیص برای توزیع کالابرگ میان ۷ دهک پایین جامعه، مهر اثباتی بر این ادعاست.
اما در این میان برخی از رسانهها سعی دارند با قیاس کالابرگ با کوپن وضعیت توزیع کالابرگ را هم به دستاویز سیاسی تبدیل و این اقدام را رو به عقب عنوان کنند، این در حالی است که فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در خصوص مقایسه کالابرگ با کوپن گفته بود: بسیاری بر این نکته تأکید میکنند که ما به سیستم کوپندهی در گذشته بازگشتهایم، در حالی که ارائه کالابرگ با سیستم کوپندهی دوران جنگ تفاوتهایی دارد. کوپندهی در دوران جنگ تحمیلی، در شرایطی اجرا شد که کشور با کمبود شدید کالاهای اساسی و شکلگیری بازار سیاه مواجه بود. در آن دوران، دولت ناگزیر بود با توزیع کوپن، کالاهای محدود را بهصورت عادلانهتر میان مردم تقسیم کند.
دو ویژگی اصلی کوپنها عبارت بودند از:
۱. کمبود کالاها: بهدلیل شرایط جنگی و تحریمها، بسیاری از کالاهای اساسی در کشور نایاب بودند.
2. توزیع عمومی: کوپنها بین همه افراد جامعه توزیع میشد تا اطمینان حاصل شود که همه به حداقل کالاهای مورد نیاز دسترسی دارند.
اما کالابرگ امروز، در شرایطی کاملاً متفاوت اجرا میشود. در زمان حاضر، کشور با کمبود کالاهای اساسی مواجه نیست و بازار سیاهی برای این کالاها شکل نگرفته است.کالابرگ نه بهدلیل بحران، بلکه بهعنوان یک سیاست حمایتی هدفمند برای افزایش قدرت خرید دهکهای پایین جامعه توزیع میشود. این سیستم، بهخلاف کوپنهای دوران جنگ، تنها به اقشار نیازمند اختصاص مییابد و از مکانیسمهای مدرن و دیجیتال برای توزیع استفاده میکند.
لزوم اعطای کالابرگ در ایام رمضان و عید نوروز
آنگونه که وزیر تعاون اعلام کرده است، این طرح در دو مرحله یکی پیش از ماه مبارک رمضان و دیگری در آستانه نوروز اجرا میشود و ۶۵ هزار میلیارد تومان برای آن اعتبار در نظر گرفته شده است، البته باید گفت که حمایت دولتها از معیشت خانوارها محدود به ایران نیست و در سایر کشورها و حتی در کشورهای توسعهیافته و اقتصادهای پیشرو نیز شیوههای متنوعی از حمایت غذایی و معیشتی دولتها از خانوارها دیده میشود.
اما نکتهای که لزوم تخصیص کالابرگ در این ایام را بهمراتب بیشتر میکند، همزمانی ماه رمضان با عید نوروز است. مشخص است که طبق تجارب گذشته در این ایام همواره تقاضای کالای اساسی نسبت به سایر ایام بالاتر میرود که همین امر منجر به افزایش تقاضا در بازار خواهد شد.