وزیر آموزش و پرورش: نظام آموزشی باید منطبق با شرایط روز تغییر کند
پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نظام آموزشی باید مطابق با شرایط روز تغییر کند، در خصوص آموزش در ایام کرونا میگوید بپذیریم که کار معلمان در ایام کرونا نسبت به آموزش حضوری پیچیدهترشده است.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفت: تعلیم و تربیت یک نظام پویایی است و باید انسانها را برای زندگی در زمانه خود تربیت کند و شرایط هم مدام در حال تغییر است. در سال های پس از انقلاب هم هر ۱۰ سال یکبار نظام آموزش تغییر کرده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این تغییراتی که نظام آموزشی پس از انقلاب و ۱۰ سال یکبار داشته، تلاش شده تا با ضرورتهای جدید خود را تطبیق دهد اما اصل جهتگیری کلان نظام آموزشی، دسترسی همه افراد واجبالتعلیم به آموزش است به معنای آنکه بیعدالتی در جامعه از عدم دسترسی به فرصتهای برابر آموزشی شروع میشود و اگر افراد این فرصت را نداشته باشند، در شرایط دیگر خود را نشان خواهد داد.
وی با بیان اینکه عدالت آموزشی دو وجه دارد که یکی از آنها دسترسی دانشآموزان به تدریسهای باکیفیت است، گفت: از اینکه چه تعداد از افراد امروز به اینترنت دسترسی ندارند، باید بگویم که بین دو تا سه میلیون دانشآموز ما امروز به شبکه شاد وصل نیستند که برخی از دلایلش ممکن است فاصله گرفتن دانشآموزان از آموزش باشد و برخی از دلایل هم این است که دانشآموزی در منطقهای زندگی میکند که اینترنت وجود ندارد یا دانشآموز وسیله هوشمند ندارد.
حاجیمیرزایی بیان کرد: بیش از دو هزار و ۸۰۰ مدرسه توسط بازرسین ما بازدید شدهاند و نتایج نشان میدهد که ۲۰ درصد دانشآموزان از طریق بستههای آموزشی، آموزش را دنبال میکنند. در جمعیت ۶۰۰ هزار نفری دانشآموزانی که در این طرح ارزیابی مورد سنجش قرار گرفتند، تنها ۰.۳ درصدشان بودند که آموزش را دنبال نمیکردند و ما هم مأموریت داریم با خانوادههای آنها در تماس باشیم.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیش از ۹۸.۲ درصد افراد لازمالتعلیم در حال حاضر تحت آموزش هستند و در کشور بیش از ۵۰۰۰ مدرسه داریم که کمتر از ۵ دانشآموز در این مدارس تحصیل میکنند و برخی مدارس هم به دلیل جابجاییهای جمعیتی در روستاها خالی شدهاند.
وی اظهار کرد: در جمعیت بالای ۶ سال از ۴۷.۵ درصد میزان باسوادی قبل از انقلاب به ۹۰ درصد رسیدهایم که در جمعیت ۶ تا ۴۹ سال این میزان به ۹۶ درصد رسیده است. طی هشت سال گذشته نیز هر روز ۲۸ کلاس درس احداث شده و فضاهای آموزشی هم دو برابر شده است. در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ مدرسه شبانهروزی در مناطق محروم داریم و در حوزه پیشدبستانی هم باید بگویم که در سال ۹۲، ۳۸ درصد بچهها به پیشدبستانی میرفتند که در حال حاضر به بیش از ۷۶ درصد رسیده است.
حاجیمیرزایی گفت: یکی دیگر از کارهایی که در حوزه آسیبهای اجتماعی انجام دادهایم، اجرای طرح «نماد» است که بیش از سه میلیون دانشآموز را درگیر کرده و در حال توسعه آن هستیم.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مراقبتهای ما نسبت به گذشته بیشتر شده است، افزود: در گذشته مدارس فعالتر بوده و خانوادهها اطمینان نسبی داشتند. در ایام کرونا روشهای قبلی جوابگو نبود. باید در این فاصله برای اقداماتی که معلمان در این ایام انجام دادند، قدردانی کنم. خدمات کادر درمان محسوس است اما خدمات معلمان خاموش است. باید بپذیریم که کار معلمان در ایام کرونا نسبت به آموزش حضوری پیچیدگی و حتی سختی بیشتری دارد.
وی ادامه داد: در حوزه ستادی از زمان شیوع کرونا تعطیلی نداشتیم و تمام روز درگیر بودیم تا مطمئن شویم کار درست انجام می شود اما مدیریت این میزان مدارس با معلم و دانشآموز بسیار پیچیده است.
حاجیمیرزایی درباره اینکه چه اقداماتی برای رفع مشکلات معلمان شده است، بیان کرد: معلمان به عنوان قشری که مهمترین نقش را برای ساختن آینده دارند، باید امنیت شغلی داشته باشند. ارتقاء معیشت معلمان، ایجاد آرامش، ارائه خدمات رفاهی، بهروزرسانی دانش و توانمندی آنها، از جمله کارهایی است که باید انجام شود. ما تلاش کردیم که فاصله بین حقوق معلمان و سایر کارکنان دولت را کاهش دهیم. برای استخدام معلمان در سال جاری گامهایی برداشتهایم، وضعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر را مشخص و وضعیت استخدامشان هموار است. همچنین ۳۳۶ مرکز رفاهی ایجاد کرده، مراکز درمانی را توسعه داده، بیمه فرهنگیان را بهبود بخشیدهایم و…
وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینکه روند اجرای بستههای تحولی معاونتها در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفت: بستههای تحولی در راستای اجرای سند تحول بنیادین طراحی شدهاند که به اجرا هم درآمدند. یکی از این بستهها، «آموزش یک مهارت به هر دانشآموز» بوده است و در حال حاضر ۶۰ مهارت مرتبط قابل آموزش در فضای مجازی شناسایی شده است. یک منطقه را در هر استان معین این کار کردهایم البته کرونا محدودیتهایی را برای ما ایجاد کرده است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به شبکه «شاد» اشاره و بیان کرد: در حال حاضر توسعه قابلیتهای شبکه شاد آن را به یک امکان و قدرتمند برای آموزش غیرحضوری تبدیل کرده است. ما این امکان را داریم که از این طریق با مدیران مدارس به صورت مستقیم گفتوگو کنیم. خود بنده هر هفته با مدیران منطقه یک استان در شبکه شاد گفتوگو میکنم. اخیراً هم دسترسی به این شبکه از طریق نسخه وب فراهم شده و یک ظرفیت دیگر نیز این است که معلمان میتوانند تدریسشان را به اشتراک بگذارند و آن را درجهبندی کنند.
منبع: صدا و سیما