هشدار قحطی گسترده جهانی در شرایط قرنطینه کرونایی

رئیس برنامه غذای جهانی سازمان ملل متحد با بیان اینکه همه‌گیری کرونا منجر به قحطی گسترده و شدید خواهد شد از جامعه جهانی خواست تا برای جلوگیری از فاجعه اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، پیش از آغاز همه‌گیری کرونا در جهان، رئیس برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد هشدار داده بود که سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل آسیب شدید ناشی از “بلایای طبیعی و درگیری‌ها” به سیستم‌های غذایی، بدترین سال از این نظر پس از جنگ جهانی دوم خواهد بود.

دیوید بیزلی، رئیس برنامه غذای جهانی سازمان ملل متحد در این ارتباط اظهار کرد: ما درمورد افرادی که گرسنه می‌خوابند صحبت نمی‌کنیم، بلکه در مورد شرایط شدید و وضعیت اضطراری صحبت می‌کنیم. مردم به معنای واقعی کلمه در آستانه گرسنگی قرار خواهند گرفت و اگر به آن‌ها غذا نرسانیم، جان خود را از دست می‌دهند.

براساس برنامه غذای جهانی (WFP)، بیش از ۳۰ کشور در حال توسعه می‌توانند قحطی گسترده را تجربه کنند و ۱۰ مورد از آن‌ها از پیش، بیش از یک میلیون نفر شهروند در آستانه گرسنگی دارند. طبق پیش بینی WFP، آمریکای لاتین با ۲۶۹ درصد افزایش، با شدیدترین افزایش در تعداد افراد مبتلا به سوء تغذیه روبرو خواهد شد. به دنبال آن کشورهایی در شرق و آسیای میانه با ۱۳۵ درصد افزایش و آفریقای جنوبی با ۹۰ درصد افزایش مواجه خواهند شد. به طور کلی پیش‌بینی می‌شود تعداد افرادی که سوء تغذیه در جهان را تجربه می‌کنند ۸۰ درصد رشد داشته باشند.

دیوید بیزلی وضعیت سودان جنوبی را باعث نگرانی شدید دانست. به گفته وی، این کشور گرفتار جنگ داخلی و خشونت قومی، دارای پنج میلیون نفری است که WFP در حال حاضر به آن‌ها کمک می‌کند. امسال تعداد افراد مبتلا به سوء تغذیه در این کشور به ۶.۶ میلیون نفر افزایش یافته است.

علاوه بر درگیری‌ها، بلایای طبیعی و همه‌گیری کروناویروس، امسال کشورها در سراسر جهان با بدترین تهاجم ملخ‌ها طی دهه‌ها مواجه شده‌اند که منجر به نابودی هزاران هکتار محصولات زراعی شده و وضعیت معیشت ۱۰ درصد از جمعیت جهان معادل ۷۸۰ میلیون نفر را تهدید می‌کند.

همچنین با حادثه انفجار در بیروت، پایتخت لبنان که در اوایل ماه اوت رخ داد، اوضاع حتی وخیم‌تر نیز شد. این انفجار قدرتمند نه تنها انبارهای غلات را در این شهر نابود کرد بلکه بندر آن را که از آن برای تحویل ۸۵ درصد از مواد غذایی به کشور استفاده می‌شود با خسارات زیادی مواجه کرد.

رئیس برنامه جهانی غذا سازمان ملل گفت: این آژانس قبل از همه‌گیری کرونا به ۱۳۸ میلیون نفر در ۸۳ کشور جهان کمک می‌کرد. به گفته وی، برای بسیاری از آن‌ها WFP “آخرین امید برای بقا” است. برای ادامه کمک به این افراد، آژانس در شش ماه آینده به ۴.۹ میلیارد دلار بیشتر نیاز دارد.

پول البته تنها مشکل نیست. با توجه به فشارهای ناشی از محدودیت‌های قرنطینه‌ای کرونایی امدادگران نتوانستند کمک‌های لازم را به بسیاری از مناطق ارائه دهند، بنابراین دسترسی به مناطق مختلف نیز بسیار مورد نیاز است.

بنا بر گزارش اسپوتنیک، دیوید بیزلی بیان کرد: ما به پول و دسترسی نیاز داریم. در صورت فقدان پول و دسترسی کافی بسیاری از مردم خواهند مرد، کودکان سال‌ها از عواقب سوء تغذیه رنج می‌برند و دنیا تمام پیشرفت‌های حاصل از مبارزه با گرسنگی را طی یک دهه گذشته از دست می‌دهد اما اگر پول بدست آوریم و زنجیره‌های تأمین را باز نگه داریم، می‌توانیم از قحطی جلوگیری کنیم‌.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا