کارخانه تولید انسولین قلمی در کشور افتتاح شد

در قالب پروژه مشترک ایرانی – خارجی و با سرمایه‎گذاری دانمارک، کارخانه تولید انسولین قلمی در کشور افتتاح شد.

اولین کارخانه شرکت نوونوردیسک پارس در منطقه خاورمیانه و مدیترانه شرقی و هشتمین کارخانه در دنیا، روزگذشته به صورت آنلاین و از طریق ویدئو کنفرانس توسط وزیر بهداشت افتتاح شد.

این مراسم میان وزارت بهداشت و شرکت نوونوردیسک پارس برگزار شد. این شرکت دومین کارخانه تولید انسولین قلمی است که در ایران به بهره‎برداری می‎رسد و به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در گام‎های نخست خود می‌تواند بیش از ۳۰ درصد انسولین قلمی مورد نیاز در ایران را برطرف کند و با توسعه خطوط تولید آن تامین انواع انسولین قلمی مورد نیاز کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را در دستور کار خود قرار دهد.

شرکت نوونوردیسک به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده داروهای دیابت به ویژه انسولین در جهان به شمار می‌رود و به تنهایی افزون بر نیمی از انسولین مصرفی در دنیا را تولید می‎کند. این شرکت معتبر داروسازی دانمارکی نزدیک به یک قرن پیش فعالیت خود را آغاز کرده و محصولات تولیدی خود را امروز در بیش از ۱۷۰ کشور عرضه می‌کند. قبل از ایران، شرکت نوونوردیسک کارخانجات تولیدی خود را برای تولید انسولین در آمریکا، فرانسه، برزیل، چین، روسیه و ژاپن نیز توسعه داده بود. ایران نیز هفتمین کشوری است که خارج از مرزهای دانمارک میزبان سرمایه‎گذاری و راه‎اندازی کارخانه تولید محصولات این شرکت بین‌المللی است.

قاعدتا ویژگی‎های منحصر به فرد ایران در حوزه سلامت، دارو، زیرساخت‌های مطلوب موجود، نیروی انسانی توانمند و تجارب ارزنده ایران در زمینه تولید داروهای نوین و با تکنولوژی بالا از جمله مواردی بوده است که انگیزه سرمایه‌گذاری این شرکت چند ملیتی و شرکت‎های مشابهی که در حال حاضر در حال مذاکره یا ساخت کارخانجات خود در ایران هستند را رقم زده است.

گفتنی است ایران دارای جمعیتی معادل ۶ میلیون نفر بیمار دیابتی است که البته به اذعان مسوولان این جمعیت در حال افزایش است. همچنین موقعیت خاص و استراتژیک ایران می‌تواند دسترسی آسان بازار کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه و شمال آفریقا با جمعیتی بیش از ۵۰۰ میلیون نفر را به محصولات دارویی تسهیل کند.

 کارخانه نوونوردیسک پارس با شعار تغییر دنیای دیابت، پس از بررسی‎های متعدد قبلی از میان کشورهای ترکیه، عربستان و امارات متحده عربی و … ایران را با لحاظ کردن مزایای متعدد برای سرمایه‎گذاری و ایجاد کارخانه تولیدی انتخاب کرده است و امروز رسماً اولین خطوط تولیدی این شرکت در شهرک دارویی برکت در زمینی به مساحت چهار هکتار و با سرمایه‎گذاری مستقیم خارجی افزون بر ۷۰ میلیون یورو افتتاح شد.

نکته قابل توجه آن است که نوونوردیسک پارس اولین شرکت خارجی دارویی است که پروژه سرمایه‎گذاری مستقیم تولید دارو را در ایران به پایان رسانده و حداقل با ۱۵۰ نفر نیروی متخصص و آموزش دیده ایرانی کار خود را آغاز کرده است. از نظر کنترل کیفیت این شرکت تمامی الزامات کنترل کیفی وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی ایران و نیز قوانین EUGMP را داراست و محصولات تولیدی آن با کیفیت ارائه شده در آمریکا و اروپا تولید و عرضه می‌شود.

استفاده از نرم افزارهای آنالایزور و خطوط تولید و بسته بندی هوشمند و تمام اتوماتیک و نظارت آنلاین تولید را کاملاً در محیطی بسته بدون دخالت انسانی و با بالاترین کیفیت تولید جهانی انجام می‎دهد.

بنابر اظهارات مسئولان این شرکت در جلسه افتتاحیه آنلاین، در فاز اول تولید چهار نوع محصول انسولین نوومیکس، انسولین نوورپید، انسولین لومیر و داروی ویکتوزا در این کارخانه تولید خواهد شد و در صورت تایید وزارت بهداشت و موافقت سازمان غذا و دارو در فاز بعدی انسولین های رایزورگ و ترسیبا به عنوان انسولین‎های طولانی اثر نیز در دست تولید در ایران قرار خواهند گرفت.

بنابر اطلاعات موجود، ظرفیت تولید کارخانه نوونوردیسک پارس در سال اول پس از افتتاح بیش از ۲۵ میلیون قلم انسولین و در سال دوم تا ۴۵ میلیون قلم انسولین خواهد بود. صرفه‎جویی ارزی ناشی از افتتاح این خط تولید در کشور در سال اول معادل ۵۰ میلیون یورو و در سال‌های بعد بیش از ۶۰ میلیون یورو بدون محاسبه صادرات احتمالی برآورد شده است.

کشورهای عراق، افغانستان و سایر کشورهای همسایه ایران بعد از رسیدن تولید این کارخانه به حداکثر مصوب، با تایید سازمان غذا و دارو جزو مقاصد اولیه صادراتی انسولین‎های تولیدی خواهند بود.

دکمه بازگشت به بالا