المپیک توکیو بی‌اعتنا به بودن یا نبودن کرونا برگزار خواهد شد

نایب رییس کمیته بین المللی المپیک در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که المپیک به تعویق افتاده توکیو سال آینده باوجود پاندمی کرونا برگزار شده و این بازی‌ها «تورنمنتی خواهد بود که کووید-۱۹ را شکست داده است.»

به غیر از دوران جنگ جهانی دوم، بازی‌های المپیک  هرگز لغو نشده و «جان کوتس» در گفت‌وگویی تلفنی مصمم اعلام کرد که المپیک توکیو طبق برنامه و تاریخ جدید برگزار خواهد شد.

کوتس که ریاست کمیسیون هماهنگی کمیته بین المللی المپیک را در بازی‌های توکیو برعهده دارد، گفت: المپیک صرف نظر از بودن با نبودن کووید برگزار خواهد شد. بازی‌ها ۲۳ جولای سال ۲۰۲۱ آغاز می شود.

وی با اشاره به زمین لرزه و سونامی فاجعه بار سال ۲۰۱۱ در شمال شرقی  ژاپن افزود: پس از ویرانی به بار آمده ناشی از سونامی قرار بود تم اعلامی این تورنمنت، بازی‌های بازسازی باشد. و حالا این بازی‌ها نماد غلبه بر کووید خواهد بود؛ نوری در انتهای تونل تاریک.

المپیک ۲۰۲۰ توکیو در تصمیمی تاریخی به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و حالا قرار است از ۲۳ جولای ۲۰۲۱ آغاز شود.

با این حال مرزهای ژاپن همچنان به روی مسافران خارجی بسته بوده و تولید و ساخت واکسن ماه‌ها و شاید سال ها به طول بیانجامد؛ موضوعی که گمانه زنی‌ها را مبنی بر امکانپذیر بودن برگزاری المپیک افزایش داده است.

مقامات ژاپنی شفاف اعلام کرده‌اند که آنان بازی‌ها را برای بار دوم و فراتر از سال ۲۰۲۱ به تعویق نخواهند انداخت.

در جریان یک نظرسنجی که اخیرا انجام شده است تنها یک نفر از چهار فرد ژاپنی خواستار برگزاری بازی‌ها در سال آینده بوده و اکثریت از تعویق یا لغو این رویداد حمایت کرده اند.

کوتس در ادامه گفت که دولت ژاپن باوجود وظیفه سنگین تعویق یک ساله بازی ها، هرگز خود را کنار نکشیده است.

وی در این خصوص تاکید کرد: پیش از کووید- ۱۹، توماس باخ رییس کمیته بین المللی المپیک گفت که ژاپن بهترین آماده سازی‌ها را داشته، تقریبا تمامی ورزشگاه‌ها تکمیل شده، دهکده المپیک شگفت انگیز بوده و تمامی تدارکات حمل و نقل به نحو احسن انجام شده است.

وی افزود: حالا این تورنمنت یک سال به تعویق افتاده و این اتفاق از حیث تامین دوباره امنیت تمامی ورزشگاه ها وظیفه ای سنگین محسوب می‌شود؛ مجبور شدیم تا حدود ۴۳ هتل را از قرارداد خارج کرده و برای سال آینده با آنها مذاکره کنیم. همچنین قراردادهای حامیان مالی و حق پخش تلویزیونی نیز یک سال دیگر تمدید شد.

با توجه به اینکه بخش عمده کار در دست انجام بوده و یا به سرانجام رسیده است، کارگروهی برای بررسی سناریوهای مخالف در سال ۲۰۲۱ تشکیل شد؛ کارگروهی برای بررسی تاثیر محدودیت های مرزی بر تردد ورزشکاران و مقامات تا امکانپذیر بودن پر شدن ورزشگاه ها توسط هواداران.

این کارگروه که از مقامات ژاپنی و کمیته بین المللی المپیک تشکیل شده است، هفته گذشته برای نخستین بار ملاقات کرد.

به گفته کوتس وظیفه فعلی آنان این است تا تمامی تدابیر ضدکرونا و مورد نیاز برگزاری بازی ها را بررسی کنند.

کوتس ادامه داد: برخی کشورها کووید را تحت کنترل درآورده و برخی نه؛ بنابراین ورزشکارانی خواهیم داشت که از کشورهای مختلف به ژاپن می‌آیند؛ ۲۰۶ تیم حاضر می‌شوند بنابراین مسوولیت سنگینی روی دوش ژاپنی‌ها است.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا