پیش‌فروش واکسن آنفلوانزا؛ شایعه‌‌‌ای برای تشکیل بازار سیاه

هشدارهای جامعه پزشکی و البته مقامات ارشد وزارت بهداشت و حوزه سلامت کشور درباره اینکه پاییز و زمستان سختی پیش روی ما قرار دارد، باعث شده است شایعه‌‌ پیش‌فروش واکسن آنفلوانزا از سوی برخی داروخانه‌ها به سرعت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت شود.

با اینکه مسئولان سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌اند که برای امسال ۱۰ برابر سال گذشته واردات واکسن آنفلوانزا پیش‌بینی شده است، اضطراب ناشی از استمرار ماه‌ها همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری را نگرانی شیوع هم‌زمان دو بیماری یادشده و افزایش قربانیان بیماری‌های ویروسی در دو فصل سرد سال کرده است.

در این بین، چند روز پیش خبرگزاری مهر گزارشی منتشر کرد که در آن موضوع پیش‌فروش واکسن آنفلوانزا در برخی داروخانه‌ها مطرح شده بود و اینکه مردم از حالا برای تهیه این واکسن، ثبت‌نام و پیش‌خرید کرده‎اند. این خبرگزاری اقدام داروخانه ها را به نوعی تبعیت از خودروسازان دانسته بود اما سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در گفت‌وگو با همین خبرگزاری در واکنش به این خبر ضمن تکذیب آن می‎گوید: با توجه به اینکه هنوز قیمت واکسن آنفلوانزا اعلام نشده است، نمی‌توان نسبت به ثبت نام از مردم اقدام کرد.

همچنین عصر اقتصاد در تماس با چند داروخانه در مناطق مختلف تهران و حتی حومه‌های پایتخت، متصدیان داروخانه‌ها این خبر را تکذیب کردند و گفتند هنوز زمان توزیع واکسن آنفلوانزا و سهمیه داروخانه ها مشخص نشده است و حتی امکان دارد که این واکسن در داروخانه ها توزیع نشود.

ناهید مجلسی، متصدی داروخانه‌ای به همین نام در منطقه شهرک غرب تهران درخصوص توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها گفت: براساس اطلاعیه وزارت بهداشت از اول مهر واکسن آنفلوآنزا در مراکز بهداشتی توزیع خواهد شد و متقاضیان می‌توانند با ارائه کدملی و مراجعه به این مراکز واکسن را دریافت کنند.

جلالی، کارمند داروخانه دکتر هادی در بلوار کشاورز تهران نیز با تایید حرف همکار خود گفت: اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا در مراکز بهداشت با گروه های پرخطر خواهد بود.

در اینحال براساس آخرین اخبار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، سید حیدر محمدی، مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو به خبر پیش‌فروش‌های انجام شده برای خرید واکسن آنفولانزا در برخی داروخانه‌ها واکنش نشان داد و گفت: این موضوع مورد تایید ما نیست و خلاف قانون است، حتما اگر داروخانه یا مطبی چنین کاری را انجام می‌دهد به ما گزارش دهند؛ البته تا الان ما گزارشی نداشتیم که چنین اتفاقی افتاده باشد.

وی در مورد اینکه سهمیه هر داروخانه برای توزیع واکسن آنفولانزا چقدر است و اینکه چه داروخانه‌هایی این واکسن را توزیع می‌کنند، بیان می‎کند: این موضوع هنوز مشخص نیست و قبل از توزیع یعنی چند روز قبل از اول مهر مشخص خواهد شد و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

محمدی درباره نحوه توزیع واکسن آنفولانزا می‎گوید: واکسن آنفولانزا در دوره اول حدود دو و نیم میلیون بین گروه‌های در معرض خطر، افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند و همچنین بیماران سرطانی، دیابتی، قلبی و عروقی، سالمندان، زنان باردار، زندان‌ها و بهزیستی رایگان توزیع می‌شود که از طریق مراکز بهداشت فراخوان داده می‌شود و آنجا با ثبت کدملی کار تزریق انجام می‌شود. در خصوص سایر گروه‌ها هم با قیمت یارانه حدود ۴۰ هزار تومان توزیع خواهد شد و بعد از یک الی دو هفته از توزیع می‌بینیم وضعیت به چه شکل است تا برای بقیه گروه‌ها طبقه‌بندی کنیم تا توزیع را انجام دهیم.

عبدالحسین روح الامینی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت وگو با ایسنا در واکنش به برخی نگرانی ها درباره تامین واکسن آنفلوآنزا اظهار کرد: امسال نسبت به سال های گذشته پیش بینی شده است که بیش از چند برابر قبل واکسن تامین شود. بخشی وارد و بخشی دیگر خریداری شده و در مسیر است. به نظرم حتی برای فصل پاییز هم سفارش بیشتری خواهیم داشت.

وی افزود: پیش‌بینی شده که حدود ۱۰ میلیون واکسن توزیع شود. در سال های گذشته گاهی تعدادی از واکسن آنفلوآنزا که وارد می شد به دلیل عدم اقبال امحا می شد اما امسال به خاطر کرونا درخواست بیشتری برای واکسن آنفلوآنزا وجود دارد. ما این اطمینان را به مردم می دهیم که نگرانی از بابت تامین واکسن آنفلوآنزا نداشته باشند. خیلی بیشتر از سال های قبل تامین و تدارک دیده شده است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در عین حال گفت: نکته مهم آن است که کسانی بیشتر به واکسن آنفلوآنزا نیاز دارند که در خطر بیشتری قرار دارند. همچون کادر بهداشت و درمان، سالمندان، کودکان و افراد با بیماری زمینه ای و بیماری های خاص، پس کسانی که بنیه قوی و بدن مقاوم تری دارند ضرورتی برای استفاده از واکسن نیست. البته که باید برای همه تامین شود ولی اولویت با گروه های در معرض خطر است.

با این حال توصیه‌ها و هشدارهای جامعه پزشکی و همچنین مسئولان وزارت بهداشت درباره مواجه شدن با روزهای سخت پاییزی، و همچنین گزارش‌های منتشرشده درباره کمبود واکسن آنفلوآنزا و نیز شایعه پیش‌فروش آن در داروخانه‌ها احتمال راه افتادن بازار سیاه فروش واکسن آنفلوانزا در روزهای آینده را افزایش می‌دهد.

دکمه بازگشت به بالا