خیز مجدد کرونا در تهران و چند استان دیگر

معاون بهداشت وزیر بهداشت از خیز مجدد کرونا در تهران و برخی استان‎های دیگر خبر داد و اعلام کرد میزان بیماران ناشی از این بیماری در تهران، طی یک هفته گذشته و در مقایسه با هفته قبل از آن، دو برابر شد.

علیرضا رییسی ضمن اشاره به گذشت حدود هفت ماه از شیوع کرونا در کشور و همچنین پیچیدگی‎های ویروس کرونا با رفتارهای ناشناخته و عجیب، گفت: با این حال این ویروس یک صداقتی هم در وجودش هست و آن این است ک هر کسی به قلمرویش وارد شود را حتما مبتلا می‎کند و تنها چیز ثابت در دنیا درباره این ویروس همین موضوع است. بنابراین هر زمان میزان رعایت پروتکل‎های بهداشتی پایین می‎آید، خیز بیماری شروع می‎شود؛ این افت و خیزها را در این بیماری زیاد مشاهده کرده‎ایم.

وی افزود: اسفند که این بیماری شروع شد و اوج گرفت؛ ابتدا موارد بیماری را در دو استان قم و گیلان داشتیم و سپس کل کشور و بعد از آن شاهد بودیم مردم بسیار خوب پروتکل‎ها را رعایت کردند و مسافرت‎ها نیز کم شد و به این ترتیب شاهد افت بیماری بودیم تا اردیبهشت ماه که تقریبا بیماری به سمت مهار شدن حرکت می‎کرد.

رییسی ادامه داد: بعد از آن در تعطیلات عید فطر دوباره مسافرت‎ها شروع شد و رعایت کردن پروتکل‎ها را شاهد بودیم؛ به طوری که میزان رعایت پروتکل‎ها در فروردین ۷۸ درصد و در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به حدود ۱۷.۵ درصد رسید و به دنبال آن خیز شدید بیماری را در اواخر خرداد و مرداد شاهد بودیم.

وی افزود: بعد از آن نیز مجددا رعایت پروتکل‎ها و زدن ماسک را شاهد بودیم و مسافرت‎های آنچنانی نداشتیم و این موضوع باعث افت مجدد بیماری شد. به این ترتیب اواخر مردادماه شاهد افت بیماری بودیم؛ به طوری که میزان بستری‎ها و مرگ و میر ناشی از این بیماری کاهش یافت.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اما در حال حاضر و بعد از تعطیلات اخیر، عده قلیلی از مردم رعایت نکردند و مسافرت‎ها آغاز شد. این درحالی است که ثابت شده مسافرت رفتن باعث خیز مجدد بیماری می‎شود و این اتفاق متاسفانه دارد می‎افتد؛ به طوری که هفته پیش نسبت به هفته قبل از آن، شروع خیز مجدد بیماری را شاهد هستیم و به عنوان مثال در تهران در مقایسه دو هفته اخیر با یکدیگر، میزان بیماران از روزانه ۹۰۰ بیمار به ۱۸۰۰ بیمار افزایش یافت؛ یعنی طی یک هفته میزان بیماران و بستری‎ها دو برابر شد.

وی گفت: در برخی استان‎های دیگر هم شاهد خیز بیماری هستیم و امیدواریم بتوانیم دوباره با رعایت پروتکل‎ها بتوانیم این خیز را مهار کنیم و به آرامش نسبی بازگردیم.

منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا