چگونگی دریافت خدمات بیمه‎ای در مراکز جامع سلامت

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‎الملل سازمان بیمه سلامت، ارائه خدمات و نوع مراقبت‎های سلامت به جامعه تحت پوشش در این سازمان را تشریح کرد.

محمد هاشمی گفت: به خدماتی که در مرکز خدمات جامع سلامت به مردم ارائه می‌شود خدمات سطح یک گفته می‌شود؛ در این مراکز برای تمامی افراد تحت پوشش پرونده سلامت تشکیل شده، ویزیت و خدمات پزشک خانواده، خدمات دارویی، خدمات مامایی، تزریقات و پانسمان، بعضی از خدمات آزمایشگاهی و آزمایش‎های غربالگری، تصویربرداری‎های ساده و خدمات دهان و دندان ارائه می‎شود.

وی افزود: ممکن است بعضی از این خدمات از قبیل آزمایش و تصویربرداری در مراکز دیگری غیر از این مراکز ارائه شوند که در این صورت لازم است آدرس و راهنمای لازم توسط پرسنل مرکز ارائه شود.

هاشمی با اشاره به اینکه خدمات و مراقبت‌های سلامت در سه سطح در اختیار افراد و جامعه تحت پوشش گذاشته می‌شود، افزود: خدمات سطح اول در مرکز خدمات جامع سلامت انجام می‌پذیرد، لذا نخستین تماس فرد با نظام سلامت از طریق پزشک خانواده رخ می‎دهد. همچنین خرید خدمات سطح یک روستاییان به صورت سرانه‎ای در قالب تفاهم‎نامه خدمات سطح یک از دانشگاه و توسط اداره کل بیمه سلامت انجام می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‎الملل سازمان بیمه سلامت، با بیان اینکه بیمه‎شدگان روستایی، عشایر و جمعیت شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر برای دریافت خدمات سطح یک تنها می‌توانند از خدمات پزشک خانواده مستقر در مرکز بهداشتی درمانی استفاده کنند، تاکید کرد: در صورت مراجعه بیمه‎شده به سایر مراکز روستایی شهری و یا سایر موسسات سطح شهر امکان دریافت خدمت به صورت بیمه‎ای وجود ندارد.

هاشمی اظهار کرد: خدمات سطح دوم و سوم شامل خدمات تخصصی و فوق تخصصی توسط واحدهای سرپایی و بستری در نظام سلامت ارائه می‎شود. این خدمات شامل خدمات تشخیصی، درمانی و توانبخشی، نوتوانی تخصصی، تدبیر فوریت‎های تخصصی، اعمال جراحی انتخابی و اورژانس، اقدامات بالینی، خدمات دارویی و آزمایشگاهی و تصویربرداری است. ضمن اینکه خدمات سطح دو و سه روستاییان نیز به صورت کارانه‎ای از مراکز طرف قرارداد و توسط اداره کل بیمه سلامت انجام می‎شود.

وی گفت: دریافت خدمات از سطوح ۲ و ۳ ملزم به رعایت نظام ارجاع و دریافت کد ارجاع از سطح یک ارائه خدمات است، لذا در تمامی نسخه ارجاعی به سطوح بالاتر باید فرآیند ارجاع بیمه‎شده از سطح یک رعایت شود؛ بنابراین در این راستا و در کلیه نسخ دفترچه بیمه‎شدگان قسمتی تحت عنوان کادر ارجاع تعبیه شده است که در بالای نسخ دفترچه قرار دارد این کادر شامل تشخیص، نوع تخصص، کد ارجاع، تاریخ، امضا و مهر پزشک خانواده است.

دکمه بازگشت به بالا