۱۰ استان زیرخط میانگین سرانه آموزشی

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد ۱۰ استان زیرخط میانگین سرانه آموزشی دارند که استان آخر، البرز و قبل از آن سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی و تهران قرار دارند.

مهراله رخشانی مهر درباره چالش‌های مدرسه‎سازی سخن گفت و در توضیح تصویری از ساختمان مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش که کانال‎کشی کولر شکل نامناسبی به نمای ظاهری ساختمان داده بود گفت: ما سازمان نوسازی مدارس هستیم و ساخت مدارس ایمن، بانشاط و مقاوم جزو وظایف ماست و در برنامه زیرنظام فضا و تجهیزات سندتحول بنیادین که متولی انجام آن هستیم و مسئولیت کارگروهش به ما سپرده شده لذاشرح وظایف ما کاملا مشخص است.

وی افزود: نگه داری اماکن و فضاهای آموزشی و اداری بر عهده معاونت پشتیبانی و معاونین ادارات کل آموزش و پرورش و معاونین اداری و مالی مناطق است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه شرح وظایف مشخص است و نگهداری از فضاها و انجام تعمیرات جزئی برعهده معاونت پشتیبانی است اظهار کرد: اخیرا وزیر آموزش و پرورش شرح وظایف تفکیک شده را ابلاغ کردند. بر این اساس تعمیرات اساسی مدارس به ما واگذار شده و بابت انجام این تعمیرات بودجه در اختیار داریم ولی بودجه تعمیرات جزئی به ادارات کل استان‎ها ابلاغ می‎شود و دخل و تصرفی در فضاهای اداری آموزش و پرورش نداریم.

وی یک تقسیم‎بندی از انواع مدارس در این حوزه ارائه داد و گفت: در تعریفی که داریم انواع مدارس به این شرح هستند؛ اول مدارس نیازمند تخریب و بازسازی، دوم مدارس نیازمند مقاوم‎سازی و سوم مدارس مقاوم که بر اساس استانداردهای لازم ساخته شده و مقاومت لازم را در برابر بارهای قائمی وعمودی و جانبی دارند.

۷۰ درصد مدارس کشور مقاومند

رخشانی مهر افزود : ۱۲ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی، ۱۸ درصد نیازمند مقاوم‎سازی و ۷۰ درصد مقاوم هستند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه اکنون مدرسه خشت و گلی دیگر در کشور نداریم عنوان کرد: تا مهر ۱۳۹۷، یک هزار و شش کلاس درس خشتی و گلی داشتیم که بهمن ۹۸ با برنامه‎ریزی‎های انجام شده عملا از ادبیات عمرانی مدارس برچیده شد و دیگر مدرسه خشت و گلی نداریم.

تهران دارای کمترین سرانه آموزشی

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره ارتباط میان ترک تحصیل دانش‎آموزان در سیستان و بلوچستان با فضای فیزیکی مدارس و فراهم بودن فضای آموزش عنوان کرد: حوزه تخصصی‎ام، عمران است. حتما موضوع ترک تحصیل در برخی دانش‎آموزان سیستان و بلوچستان با نبود مدرسه و کمبود سرانه فضای آموزشی مرتبط است. ۱۰ استان زیرخط میانگین سرانه آموزشی دارند که استان آخر، البرز و قبل از آن سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی و تهران قرار دارند.

وی افزود: بیشترین مدارس تخریبی متعلق به شمال تهران است و استان تهران کمترین سرانه آموزشی را دارد.

منبع: صدا و سیما

دکمه بازگشت به بالا