«ترجیح می دهیم آماری از فروش نفت مان ندهیم»

سخنگوی دولت درباره اینکه برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از افزایش قابل‌توجه فروش نفت ایران در سپتامبر است تاکید کرد که اخبار مشکوک و جعلی و تحریک کننده زیاد مطرح می‌شود. البته وزارت نفت تمام تلاش خود را انجام می‌دهد و در دوران تحریم این تلاش چندبرابر شده است اما چون کشور در جنگ اقتصادی است ترجیح بر این است که آمار دقیقی منتشر نشود.

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود با رسانه ها گفت: اما خود من از چند منبع موثق موضوع فروش نفت را دنبال می‌کنم و این کاری است که وزارت نفت با جدیت در دوران جنگ اقتصادی و تحریم پیگیری می‌کند و این‌طور نیست که ما دست روی دست گذاشته باشیم ولی ارائه آمارهای این‌چنینی از سوی رسانه‌های خارجی را نیز تحریک‌کننده و با نیات به دور از خیرخواهی تصور می‌کنیم.

طرح فروش اوراق سلف نفتی از دستور کار خارج نشده است

 دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری همچنین درباره طرح فروش اوراق سلف نفتی گفت: این طرح از دستور کار دولت خارج نشده است، این طرح برای اقتصاد ایران مفید است و یک اقدام مناسب برای تامین کسری بودجه بدون افزایش پایه پولی کشور و نقدینگی است.

سخنگوی دولت درباره حذف طرح فروش اوراق سلف نفتی از دستور کار دولت بیان کرد: البته آقای جهانگیری صحبت شان را اصلاح و دفتر وی نیز تکذیب کرد؛ امیدواریم با همکاری دو قوه دیگر و شرایطی که بوجود آمده است، اجرای این طرح عملا از طرف دولت ممکن شود، با دیدگاه و نکاتی که بیان میکردند، این طرح موفق نمیشد و جاذبه ای برای خرید برای مردم به وجود نمی‌آورد  

وی ابراز امیدواری کرد که در مورد این طرح تمامی قوا به تفاهم برسند زیرا طرح فروش اوراق سلف نفتی در دستور کار دولت و برای اقتصاد کشور و جامعه مفید است.

بررسی برخورد قضایی با استفاده نکردن از ماسک

سخنگوی دولت افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور به ۸۵/ ۶۱ درصد کاهش یافته است. استفاده از ماسک در کشور نیز به ۵۸ درصد کاهش یافته و میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در صنوف  مراکز عمومی کامل اجرا نمی شود. بنابراین جلسه ستاد ملی کرونا اختیارات وسیعتری به استانها برای اعمال محدود داد و بررسی برخورد  قضایی با افرادی که از ماسک استفاده نمی کنند در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات همپوشانی انفولانزا و کرونا بود. بررسی کشورهای در نیم کره جنوبی که فصل سرد را سپری کرده اند نشان می داد که در مقایسه با سال گذشته ابتلا به آنفولانزا خیلی کمتر بوده است. تعطیلی های مراکز به علت و فاصله گذاری فیزیکی و رعایت پروتکل ها عامل کاهش آنفولانزا نسبت به سال قبل خواهد بود.

موضع ایران درباره درگیری آذربایجان و ارمنستان

سخنگوی دولت همچنین به درگیری پیش آمده ما بین جمهوری های آذربایجان و ارمنستان پرداخت و گفت:  ما با دقت ونگرانی مناقشه اخیر در مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان را تعقیب می کنیم.

وی یادآورشد: منطقه قفقاز در طول قرن های متمادی در زیر چتر وحدت بخشِ حوزه تمدنِ اسلامی-ایرانی، جغرافیای همزیستی وآشتی ادیان ،زبان ها وهویت های فرهنگی ودینی گوناگون بوده اما از هنگامی که برجسته سازی استعماریِ اختلاف های هویتی عرصه را بر مشترکات قرونِ تمدنی تنگ کرد شاهد عملیاتی از قبیل مهندسی ترکیب جمعیتی وپاکسازی های قومیتی وتبعید های دسته جمعی بوده ایم.

 ربیعی تاکید کرد: ما براین باوریم که جمهوری آذربایجان وجمهوری ارمنستان با الهام وانرژی گرفتن از تاریخ واز عصر همزیستی تمدنی در قرون پیشا-استعماری،وبا تکیه بر مشترکات فرهنگی خود می توانند راهی صلح آمیز برای اسکان آوارگان و برای بازگشت به دوران پیش از اشغال بیابند وجمهوری اسلامی آماده کمک به برقراری صلح پایدار در این منطقه است.

سخنگی دولت با تاکید بر اینکه مواضع جمهوری اسلامی در خصوص ضرورت رعایتِ وبه رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است ، گفت : دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها براین حق مشروع درچارچوب حقوق بین الملل وقطع نامه های سازمان ملل تاکید کرده است.ما همچنین براین باوریم که اختلاف دوکشور همسایه جمهوری آذربایجان وجمهوری ارمنستان راه حلِ صلح آمیز دارد و ایران وترکیه و روسیه می توانند در جهت اجرایی سازی قطع نامه های سازمان ملل ،آن دو همسایه را کمک کنند تا اختلافات خود را در اشکال مسالمت آمیز حل کنند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا