توافق دولت و مجلس بر سر انتخاب وزیر صنعت بعد از ۱۴۰روز

وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) که از وزارتخانه‌های مهم کشور مخصوصا در وضع کنونی که  تحریم و کرونا به کسب‌وکارها لطمه زده است، به شمار می‌رود؛ وزیردار شد. این وزارتخانه که پس از عزل رضا رحمانی در ۲۲ اردیبهشت نزدیک به پنج ماه بدون وزیر مانده بود در این مدت ۱۴۰ روزه دو بار سرپرست عوض کرد و یک وزیر پیشنهادی برای تصدی آن نیز نتوانست از مجلس رای اعتماد کسب کند.

سرانجام روز گذشته دولت و مجلس بر سر وزارت علیرضا رزم‌حسینی به توافق رسیدند و او با کسب ۱۷۵ رأی موافق در برابر ۸۰ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع سکان وزارت صمت را بر عهده گرفت.

رزم‌حسینی در نشست علنی دیروز مجلس در توضیح برنامه‌های خود گفت: تأمین کالاهای اساسی مردم در اولویت است؛ لذا با همکاری بانک مرکزی اقداماتی را انجام خواهیم داد. برنامه‌هایی را بر اساس برنامه ششم توسعه، اسناد بالادستی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سند راهبردی وزارت صنعت تهیه کرده‌ام که تأمین کالاهای اساسی مردم و بهبود معیشت و سفره آنها در اولویت این برنامه‌ها قرار گرفته است.

وزیر صمت ادامه داد: تنظیم بازار و همکاری با اتحادیه‌ها و اصناف و بازاریان به منظور کنترل بازار از دیگر برنامه‌ها است، همچنین اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، اصلاح شناسایی کالاهای اصلی از تقلبی با هدف مقابله با قاچاق و پرهیز از هر نوع التهاب در بازار.

طرحی برای خودروسازی

وی با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه صنعت گفت: استفاده از ظرفیت‌های خالی واحدهای صنعتی، احیای واحدهای تعطیل‌شده در شهرک‌های صنعتی، تأمین مواد اولیه واحدهای صنعتی و پشتیبانی از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان از برنامه‌های حوزه صنعت است. ما به دنبال استفاده از ظرفیت جوانان و حمایت از کارآفرینان و عابدین هستیم.

وزیر صمت درباره برنامه‌های خود در حوزه فولاد افزود: تکمیل زنجیره فولاد بر اساس ظرفیت‌های موجود، استخراج و بهبود فضای معادن و مقابله با گرانی فولاد که مورد توجه نمایندگان نیز بود از دیگر موضوعاتی است که با همکاری کمیسیون صنایع پیگیری خواهم کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه خودرو رقابت وجود ندارد، گفت: قیمت تمام‌شده خودرو بالاست و قطعات در داخل کشور تولید نمی‌شوند که بخشی از علت گرانی خودرو به دلیل قیمت تمام‌شده با ارز آزاد است. در این باره طرحی را داریم که چنانچه نمایندگان رأی اعتماد دادند، با همکاری کمیسیون صنایع و معادن آن را تعیین تکلیف و اعلام خواهیم کرد.

فعال کردن معادن راکد

وزیر پیشنهادی صمت با انتقاد از اینکه میزان اکتشاف حوزه معادن تنها ۱۰درصد است، افزود: باید در این حوزه غربالگری انجام شود و یکی از برنامه‌های وزارت صمت، توسعه اکتشاف و تکمیل مطالعات انجام شده است.

رزم‌حسینی ادامه داد: با این اقدام فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد می‌شود، البته رهاسازی معادن حبس‌شده هم در دستور کار قرار خواهد گرفت، زیرا این معادن سال‌هاست در دست رانت‌خوارانی است که با آنها پولشویی می‌کنند و قانون اجازه برخورد با آنها را داده است.

توسعه صادرات به کشورهای همسایه

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تهاتر کالا یادآور شد: این موضوع در دولت مصوب شده و کالاهای ضروری وارد می‌شود؛ همچنین جلوگیری از واردات کالاهایی که ضروری نیست و همچنین توسعه صادرات به کشورهای همسایه در دستور کار قرار خواهد گرفت. ظرفیت بسیار خوبی در این حوزه داریم و اقتصاد مرزی باید فعال شود.

وی با بیان اینکه به برگزاری نمایشگاه‌ها در بازارهای منطقه‌ای به ویژه همسایگان توجه جدی خواهیم داشت، ادامه داد: در این بازارها مشارکت و کمک خواهیم کرد؛ همچنین امکان واردات موقت کالا در مناطق ویژه اقتصادی و صادرات کالا، باعث اشتغالزایی خواهد شد و امکان صادرات مجدد و ارزآوی به کشور را در پی دارد. فعالسازی و انعقاد قراردادهای ترجیحی تجاری مانند اورآسیا یکی از برنامه‌های ماست.

حذف امضاهای طلایی

وزیر صمت یادآور شد: وزارت صمت، وزارتخانه‌ای تخصصی است و نه بنگاه سیاسی. ما اجازه نمی‌دهیم در این وزارتخانه بازی‌های سیاسی و جناحی انجام شود. بر مدیریت جهادی و نه مدیریت جناحی تمرکز خواهیم کرد و مدیریت جهادی یعنی تلاش و کار با تدبیر و درایت، نه مدیریت خط بازی، باند بازی و جناح‌بندی؛ همچنین انحصار را در تجارت، صنعت، واردات و حتی صادرات خواهیم شکست. البته کار سخت و دشواری است و برای حذف امضاهای طلایی برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

رزم‌حسینی تصریح کرد: هرچند مبارزه با فساد هزینه دارد و باید آبرویت را برای این کار هزینه کنی. از هم‌اکنون تخریب‌ها در این زمینه آغاز شده است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم با رانت مبارزه کنیم باید حمایت همه‌جانبه از مجلس شورای اسلامی را به همراه داشته باشیم.

وزیر صمت گفت: به هیچ عنوان مدیریت اتوبوسی در وزارت صمت نخواهیم داشت؛ زیرا اعتقاد دارم باید با مدیران پاکدست امور را جلو ببریم؛ البته راز موفقیت در وزارت صمت هماهنگی و وحدت رویه است.

وی افزود: بدون شک هماهنگی با بانک مرکزی، وزارت جهاد و اقتصاد می‌تواند راهگشای امور در حوزه اقتصاد باشد؛ زیرا این دستگاه‌ها وظیفه دارند پول‌های سرگردان را هدایت کنند تا التهاب در قیمت‌ها رخ ندهد.

وزیر صمت درباره تعامل با بخش خصوصی عنوان کرد: قطعاً با تعامل و کار کارشناسی و کمک گرفتن از بخش خصوصی کارآمد و مشروع و همچنین نظرخواهی و هماهنگی با کمیسیون‌های تخصصی مجلس در وزارت صمت فعالیت خواهیم داشت زیرا وحدت در اهداف و اجرا امری اجتناب‌ناپذیر است.

رزم‌حسینی تصریح کرد: تمرکززدایی و تفویض اختیار به استان‌ها یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کار وزارت صمت قرار خواهد گرفت.

وی گفت: استفاده از جوانان باتجربه در شبکه مدیریت وزارت صمت و تعامل، همکاری و مشورت با نمایندگان از اموری است که در وزارت صمت مورد توجه قرار خواهد گرفت؛ زیرا مجلس در رأس امور است و جایگاه رفیعی دارد.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: شفافیت در وزارت صمت از دیگر مولفه‌های مهمی است که باید به آن توجه شود؛ لذا اعتقاد دارم باید وزارت شیشه‌‌ای ایجاد شود، هرچند تخریب‌ها در این زمینه نیز از همین حالا آغاز شده است.

رزم‌حسینی افزود: به نظر می‌رسد رابطه مردم با وزارت صمت باید کاملا بر اساس دولت الکترونیک باشد تا امور سریع‌تر انجام شده و همه چیز شفاف باشد.

او بیان کرد: سرکشی به استان‌ها و شهرستان‌ها از دیگر اموری است که باید در وزارت صمت مورد توجه قرار گیرد.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: همکاری و برقراری روابط تنگاتنگ با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر اموری است که وزارت صمت به شدت پیگیری خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در پایان خاطرنشان کرد: اطلاعاتی که به دست برخی از نمایندگان مخالف رسیده ناقص است، من را در مقابل فشارهای حداکثری با رأی حداکثری بفرستید تا در این شرایط در مقابل دشمنان با قدرت عمل کنم.

نظر کمیسیون صنایع شفاف نیست

بخش دیگری از جلسه رای اعتماد به گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت صمت به نطق‌های نمایندگان موافق و مخالف وزارت رزم‌حسینی اختصاص داشت.

سیدکاظم دلخوش‌اباتری، نماینده صومعه‌سرا در انتقاد به گزارش کمیسیون صنایع درباره وزیر صمت گفت: براساس ماده ۲۰۲ کمیسیون مرتبط با وزیر پیشنهادی باید اطلاعات دقیق درباره این فرد در صحن علنی ارائه کند، اما گزارش ارائه‌شده نه مثبت بود و نه منفی؛ بلکه سخنگوی کمیسیون صنایع صرفا یک گزارش تحلیلی ارائه کردند.

شفاف‌سازی فسادهای گسترده  در مس کرمان

نماینده گرمسار هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: متاسفانه وزیر پیشنهادی صمت از طرف رئیس‌جمهوری به مجلس معرفی شده که خودش را مخفی کرده و در انظار عمومی حاضر نمی‌شود. آقای روحانی برای دومین بار است که جهت دفاع از وزیر پیشنهادی خود در مجلس حاضر نمی‌شود.آقای روحانی؛ مردم ذره‌ایی به شما اعتماد ندارند، لذا به وزیری که دو دهه خارج از کشور زندگی کرده نیز اعتماد نخواهند کرد.

اردشیر مطهری با اشاره به پشت پرده ملاقات افراد فاسد با رزم‌حسینی و برخی از مسئولان نمایندگان قبل از جلسه رأی اعتماد، تصریح کرد: آقای رزم‌حسینی؛ شما چگونه می‌توانید در کشوری خدمت کنید که دو دهه آن را رها کرده و در کانادا زندگی کردید و خانواده شما همچنان در آنجا هستند.

مطهری با یادآوری ارتباط علیرضا رزم‌حسینی با زکی اسدی و علی‌اکبر پوریانی گفت: وزیر صمت باید درباره ارتباط خود با این افراد و فسادهایی که داشته، شفاف‌سازی کند. موضوع دوتابعیتی رزم‌حسینی انحرافی است تا از فساد اقتصادی مجموعه‌های او غافل شویم. او باید درباره فروش شرکت صوری خود به شرکت ملی مس شفاف‌سازی کند. او از اوایل دهه هشتاد با پوریانی از مافیای معدن کرمان شراکت داشته و به همراه برادرش جواد رزم‌حسینی و محمدعلی و محمدرضا و محمدمهدی رزم‌حسینی نیز با شرکت‌های معدنی و فولادی برای فرار از مالیات معاملات فراوانی را انجام داده‌اند.

نماینده گرمسار در توضیح این مطلب گفت: وی در خرداد ۱۳۸۴ به همراه مسعود خبازی و علی‌اکبر پوریانی، هیات‌مدیره شرکت خدماتی بازرگانی یارانه مس را راه‌اندازی کردند و رزم‌حسینی به عنوان هیات‌مدیره، پوریانی به عنوان نایب‌رئیس و خبازی به عنوان نایب‌رئیس این شرکت فعالیت خود را آغاز کردند و بخش قابل توجهی از سهام بی‌ارزش این شرکت را به شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه فروختند.

وی یادآور شد: رزم‌حسینی سهام بی‌ارزش شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی صوری خود را نیز به صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران فروختند. همچنین بخشی از سهام شرکت صوری را به شرکت آتیه‌اندیشان مس فروخته است. او در دهه ۹۰ نیز پس از آنکه در دولت روحانی سمت می‌گیرد، بازماندگان، این شرکت را ورشکسته اعلام می‌کنند و با هزینه گزاف به شرکت‌های مهم مس فروخته می‌شود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی به عضویت رزم‌حسینی در هیات مدیره شرکت همیار ماشین آسیا که واردکننده ماشین‌های سنگین است، اشاره کرد و گفت: چطور کسی که به واردات ماشین‌آلات سنگین به کشور اعتقاد دارد، می‌تواند بحث تولید داخلی و وزارتخانه صنعت را مدیریت کند؟ با انتخاب ایشان وضعیت مردم بدتر می‌شود. ما در شاه عبدالعظیم هم نمی‌توانم زندگی کنیم، اما ایشان چگونه با خانواده در کانادا زندگی می‌کند؟ رزم‌حسینی فسادهایی را نیز در زمان‌های مسئولیتش در وزارت نفت داشته است.

نداشتن مهارت‌های لازم برای مدیریت عالی کشور

در ادامه نماینده تبریز در مخالفت با برنامه‌های ارائه شده رزم‌حسینی گفت: یکی از ابهامات در رابطه با سوابق رزم‌حسینی این است که چرا وی از کشور خارج شد؟ چرا مدت طولانی در کشورهایی که تروریست‌ها و غارتگران و فراریان کشور در آن پناه گرفته‌اند، حضور داشته و کار واردات به کشور ما را انجام می‌داد.

محمدحسین فرهنگی افزود: کاری که رزم‌حسینی در سال‌های گذشته انجام داد، کاری است که شرکت هپکو را به این وضعیت کشاند. او باعث شد که واردات ماشین‌آلات دست دوم به وفور و از طرق مختلف به داخل کشور انجام شود و تنها سابقه‌ای که از ایشان مطرح می‌شود همان واردات است که آسیب جدی به بخش تولید زد. حال رزم‌حسینی چه سابقه دیگری در صنعت، معدن و بازرگانی داشته است؟

فرهنگی گفت: یکی از مهارت‌های لازم در این بخش داشتن مهارت ادراکی است که متأسفانه ما در صحبت‌ها و برنامه‌های وی از این مهارت‌ها هیچ مشاهده نکردیم و هر آنچه که دیدم خصوصیات یک مدیر میانی همانند استاندار است؛ از این رو در سمتی مانند استاندار، رزم‌حسینی موفق بوده و همین الان نیز موفق است، اما وقتی از وی در رابطه با موضوعاتی مانند خرید تضمینی و ذخایر استراتژیک کشور سوال می‌شود، پاسخ و راهکاری ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: به طور حتم مسائل مهم حوزه صنعت، معدن و تجارت همین  موضوعاتی مانند ذخایر استراتژیک و خرید تضمینی است که باید وزیر پیشنهادی مربوطه ادراک و اشراف لازم در این زمینه داشته باشد، نه اینکه بتواند اختلافات میان مسئولان در یک استان را حل کند؛ البته این مسائل به عنوان نکات مثبت برای یک مدیر میانی محسوب شده نه برای مدیری که قرار است در سطح وزارت فعالیت کند.

وی ادامه داد: با وزارت ایشان کالای اساسی توزیع نخواهد شد و او ذخایر استراتژیک لازم برای این بخش را نمی‌تواند فراهم کند و قطعا این مشکلات را به گردن تحریم‌ها و مسائل اقتصادی می‌اندازد.

فرهنگی افزود: رزم‌حسینی در مدتی که در داخل فعالیت اقتصادی داشت، کارهای مشکوک زیادی را انجام داده است که باید در این رابطه توضیح بدهد.

رزم‌حسینی مدیر حاکمیتی است، نه دولتی

نماینده نیشابور در موافقت با وزیر صمت گفت: رزم‌حسینی دارای نگاه توسعه‌گرا است و همواره منتقد سیاست‌های غلط اقتصادی دولت بوده است؛ زیرا وی وزیر و مدیر دولتی نیست؛ بلکه وزیر و مدیر حاکمیتی است.

احسان ارکانی اظهار کرد: عملکرد رزم‌حسینی در استانداری خراسان رضوی موفق بوده است؛ زیرا دارای روحیه جهادی، تعامل‌گرا، حر و آزاده، شخصیتی مستقل و نگاه کارشناسی همراه با تعامل است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بدون شک برای پیشرفت کشور همه ارکان کشور از جمله قوه مقننه، مجریه و قضاییه باید با یکدیگر همراه باشند.

ارکانی تصریح کرد: برخی عنوان می‌کنند وی ضعیف است؛ از این رو باید پاسخ دهند چطور زمانی که نشان فتح از رهبر انقلاب دریافت کرده ضعیف نبوده است. چطور زمانی که جانباز شده و حتی استاندار استان‌های خراسان رضوی و کرمان بوده ضعیف نبوده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بدون شک دو تابعیتی رزم‌حسینی تائید نشده است و هیات تحقیق از مدیران دوتابعیتی نیز این موضوع را تائید نکرده است.

وی ادامه داد: گزینه پیشنهادی تصدی وزارت صمت قوانین مزاحم تولید را می‌شناسد زیرا فعالیت اقتصادی در بخش خصوصی داشته است.

تکذیب مطالب منتشرشده در فضای مجازی

محمود عباس‌‌زاده مشکینی، نماینده مشکین شهر در موافقت با وزیر صمت اظهار کرد: مطالب منتشرشده در رابطه با وزیر صمت در فضای مجازی به معنای آن است که کشور دچار آنارشیسم شده است. در واقع اگر چنین مطالبی حقیقت دارد پس گزارش دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و… در رابطه با این فرد کجاست. این در حالی است که درباره همه ما چنین حرف‌هایی گفته می‌شود.

 

 

دکمه بازگشت به بالا