قیمت‌‌های جدید خرید تضمینی محصولات زراعی و باغی اعلام شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دو مصوبه شورای اقتصاد درباره قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی و محصولات باغی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کرد؛ این در حالی است که نمایندگان مجلس، اخیرا به اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی رای داده‌اند.

پس از آنکه طرح قانون اصلاح تبصره ۱ و ۲ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی که دو فوریت آن در جلسه علنی ۲۳ شهریور به تصویب رسید، نمایندگان در جلسه علنی ۲۶ شهریور به کلیات آن نیز رای مثبت دادند و در ادامه مواد ۱ و ۲ این طرح در جلسات ۳۰ شهریور و ۲ مهر مجلس تصویب شد.

در صورت تایید این مصوبه از سوی شورای نگهبان که به احتمالا تا پایان مهر تکلیف آن روشن خواهد شد، نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی مشتمل بر گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر، پنبه‌وش، دانه‌های روغنی،‌ چای، سیب‌زمینی، پیاز و حبوبات با شیوه جدید قیمت‌گذاری خواهد شد.

با این حال دولت منتظر سازوکار جدید مصوب مجلس نماند و قیمت‌‌های جدید خرید تضمینی محصولات زراعی و باغی در قالب مصوبات شورای اقتصاد را ابلاغ کرد. این مصوبات به درخواست وزارت جهاد کشاورزی و با استناد به ماده (۳۶) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، به تصویب رسید.

بر اساس این مصوبات، سازمان برنامه و بودجه کشور با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی در مورد سازمان‌های مسئول خرید، محدوده زمانی خرید، نحوه تامین تنخواه، چگونگی ضمانت و بازپرداخت اعتبارات مورد نیاز و محل تامین زیان احتمالی خرید موضوع این تصویب‌نامه، تصمیمات لازم را اتخاذ و بر نحوه اجرای آنها نظارت می‌کند.

در مصوبات شورای اقتصاد، افزون بر اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، سازوکار اختصاصی برای چند محصول نیز در نظر گرفته شده است که به این شرح است:

۱- قیمت ارقام مختلف برنج بر حسب درصد شکستگی دانه توسط وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین می‌شود. خرید تضمینی برنج توسط سازمان مسئول خرید، منحصر به استان‌های گیلان و مازندران خواهد بود.

۲- میزان افت سن گندم و جدول قیمت دانه‌های روغنی بر حسب آفت و رطوبت با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌شود. 

۳- جدول خرید تضمینی گندم و گندم دوروم برحسب آفت مفید و غیرمفید برای سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بر اساس محاسبه و پیشنهاد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تفاهم وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ می‌شود.

۴- وزارت جهاد کشاورزی مکلف است نسبت به برنامه‌ریزی جهت توسعه قراردادهای کشت بین تولیدکنندگان دانه‌های روغنی و صنایع مرتبط اقدام کند. همچنین افزایش قیمت خرید تضمینی چغندرقند و دانه‌های روغنی از طریق بهبود بهره‌وری صنایع مربوط و اتخاذ سیاست‌های تجاری و قیمتی مناسب نباید سبب ایجاد بار مالی برای دولت شود.

متن کامل دو  مصوبه یادشده و قمیت‌های جدید خرید تضمینی محصولات زراعی و باغی را از طریق اسکن QR این مطلب بخوانید.

دکمه بازگشت به بالا