کاهش ۷۰ درصدی ثبتنام درمراکز پیشدبستانی
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به تبیین برخی چالشها و آسیبهای شیوع کرونا و تعطیلی واحدهای آموزشی در حیطه مدارس و مراکز غیردولتی پرداخت و گفت که یک پیامد ملموس و جدی کرونا این بود که ثبتنامها در دوره پیشدبستانی کاهش شدید داشت و بالغ بر ۷۰ درصد کاهش ثبتنام در پیشدبستانیها را شاهد بودیم.
سعید صالح در اینباره اظهار کرد: تسهیلاتی برای کسب و کارهای زیاندیده از کرونا از سوی دولت درنظرگرفته شده بود که استقبال زیادی از آن صورت نگرفت و پاسخگوی نیاز موسسین مدارس غیردولتی نبود لذا همچنان مدارس درگیر چالشهایی هستند.
وی افزود: یک پیامد ملموس و جدی کرونا این بود که ثبتنامها در دوره پیشدبستانی کاهش شدید داشت و بالغ بر ۷۰ درصد کاهش ثبتنام در پیشدبستانیها را شاهد بودیم.
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکلات اقتصادی جدی مراکز پیشدبستانی در پرداخت هزینهها و بیکاری نیروهای شاغل در این مراکز مشهود بود گفت: از آنجا که پیشدبستانیها به صورت ترمی شهریه دریافت میکردند دیگر اولیا برای ادامه سال شهریهای پراخت نکردند و از اسفند تاکنون ورودی مالی نداشتهاند.
صالح ادامه داد: بخش دیگری که بسیار آسیب دیدند مراکز علمی، آزاد و زبان بودند که به دلیل ترمی بودن و طولانی شدن تعطیلیها دچار مشکل جدی شدند.
وی همچنین به مدارس کوچک غیردولتی اشاره کرد و گفت: این مدارس به دلیل بنیه ضعیفتر اقتصادی و توان فنی پایینتر با کاهش ثبتنام روبهرو شدند. اما در میدان عمل مدارس بزرگتر ما که صاحب نامتر هستند در این ایام خوب عمل کردند.
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره آمار کلی ثبتنام در مدارس غیردولتی اظهار کرد: در حال حاضر هنوز زود است که آمار نهایی را اعلام کنیم ولی برداشت ما این بوده است که مدارس کوچک ما در مناطق ضعیفتر و برخی مدارس کوچک در مناطق شهری بالاتر کاهشهایی داشتهاند.
صالح افزود: اما آن دسته از مدارس غیردولتی که با کیفیت عمل کردند با توجه به اینکه اولیا معمولا حساسیت بیشتری در امر آموزش دارند، با افزایش ثبتنام هم روبهرو بودند. تاکنون آمار ثبتنام امسال حدود یک درصد پایینتر از سال گذشته بوده است؛ البته آمار نهایی ثبتنامها تا یک ماه دیگر قطعی میشود و پیشبینی ما این است که با ثبت قطعی آمار در سامانه سناد، آمار امسال، همانند سال گذشته یا اندکی بالاتر خواهد بود.
صالح با اشاره به اینکه از جمله پیامدهای دیگر رخ داده که هنوز درگیر آن هستیم این است که آمار ثبتنامها در روزهای مختلف پرش دارد گفت: افزایش قیمت ارز و تورم و … اولیا را در نوع آموزش با ابهام مواجه کرد؛ اینکه فرزندشان را به کدام مدرسه بفرستند، اصلا بفرستند یا خیر. این ابهام در سرمایهگذاران نیز وجود داشت و ورود به این عرصه در این شرایط ریسکهایی برایشان به همراه داشت.
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در این دوران همه دارند شیوههای جدیدی را یاد میگیرند، آموزش و پرورش هم دارد یاد میگیرد، عنوان کرد: کرونا علی رغم تلفات و خسارتهایی که به جامعه وارد کرده، درسهای بزرگی به جامعه داده و امیدواریم فضای جدیدی که ایجاد شده به ما کمک کند از روشهای سنتی گذشته عبور کنیم.
وی افزود: فرصتی دست داده و شاید بتواند آینده ما را در توسعه آموزشهای مجازی یاری کند. در همین چند ماه اخیر مهمان شرکتهای دانشبنیان بودم و مشاهده کردم که در زمینه آموزشهای الکترونیکی اقدامات خوبی انجام دادهاند و با قدرت بیشتری وارد این عرصه شدهاند.
صالح در نشستی مجازی با عنوان «کرونا و اقتصاد آموزش»، با بیان اینکه آموزش الکترونیکی در حال رشد و تکامل است و این امید هست که از این رهگذر درسهای خوبی بگیریم گفت: درخواست راهاندازی مدارس مجازی هم از مواردی است که این روزها به آن برخوردهایم و آموزش و پرورش در حال بررسی این موضوع است. باید تمام ابعاد این موضوع بررسی شود.