استفاده از پیام‎رسان‎های خارجی از سوی مدارس ممنوع است

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد برای تمام مدارس استفاده از شاد، تعیین شده و اجازه ندارند از دیگر پیام‎رسان‎های خارجی استفاده کنند.

محسن حاجی میرزایی در حاشیه «نهمین گفت‎وگوی هفته» که با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد با بیان اینکه این نشست هر دوهفته یکبار با حضور یکی از اعضای کابینه و با هدف بررسی مسائل مشترک وزارت آموزش و پرورش و دستگاه مربوط برگزار می‎شود، گفت: در این نشست درباره توسعه شبکه شاد و رفع مسائل و مشکلاتی که در مسیر توسعه شاد وجود دارد، هوشمندسازی مدارس و یکپارچه‎سازی سامانه‎های آموزش و پرورش گفت‎وگو شد.

وی افزود: مدیران کل استان‎ها به نمایندگی از سایر استان‎ها نکاتی را به استحضار وزیر ارتباطات رساندند و ایشان هم زمینه‎های کار را مورد بحث قرار داد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حاصل این نشست تشکیل یک کارگروه مشترک بود گفت: این کارگروه مسائل را به طور دقیق بررسی و تصمیم‎گیری خواهد کرد.

حاجی میرزایی افزود: امروز بستر آموزش مجازی به دلیل شیوع کرونا به یک بستر واقعی و جدی تبدیل شده است و لازم است برای توسعه این بستر رفع اشکالات و موانع و ایمن‎سازی استفاده دانش‎آموزان از این فضا و بستر، تدبیری اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه مسائل خوبی در این نشست مطرح شد گفت: امیدوارم با تفاهمات به عمل آمده شاهد پیشرفت کار باشیم.

وزیر آموزش و پرورش درپاسخ به پرسشی پیرامون ضعیف بودن اینترنت در برخی مناطق و قابل استفاده نبودن شبکه شاد گفت: ابتدا این نکته را بگویم که آقای جهرمی به صورت ویدئوکنفرانس در این جلسه حضور داشتند و علت این بود که یکی از فرزندان ایشان علائمی نشان داده بود و چون نتیجه تست تا بعدازظهر مشخص می‎شود، ایشان احتیاط کردند که در جمع همکاران ما حاضر شوند.

مشکلات در تامین اینترنت شاد را گزارش دهید

حاجی میرزایی افزود: قطعا استفاده از اینترنت برای شبکه شاد چه برای معلمان و چه دانش آموزان رایگان است و اگر کسی در تامین اینترنت رایگان مشکلی دارد حتما گزارش دهد. وزارت ارتباطات اعلام کرد و برخی مواردی که شکایت کرده بودند واقعی نبود.

وی با بیان اینکه در برخی ساعات روز با ترافیک بالا مواجه می‎شویم، گفت: یک علت این است که باید زیرساخت فنی شاد توسعه یابد که همراه اول برای تقویت آن اقدام کرده و وزارت ارتباطات برای  تقویت زیرساخت‎ها با همراه اول همراهی کرده و قول مساعدت داده است. نکته دیگر اینکه ترافیک را در چهار قطب اصلی کشور یعنی آذربایجان شرقی، فارس، خراسان، تهران و اصفهان توزیع می‎کنند که این هم می‎تواند در کاهش بار ترافیکی در ساعات پرمصرف موثر باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در آموزش و پرورش هم با توزیع زمان کلاس‎ها از صبح تا بعدازظهر تلاش کردیم ساعات ۱۰ تا ۱۲ که با ترافیک بیشتری روبه‎رو هستیم حجم کمتری از کار را متوجه این ساعت کنیم.

بسته ۲۰ گیگابایتی معلمان تمدید نمی‎شود

حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه بسته اینترنتی ۲۰ گیگابایتی معلمان به پایان رسیده، آیا بسته جدیدی منظور می‎شود؟ اظهار کرد: اینترنت معلمان در شبکه شاد کلا رایگان است؛ بدون هیچ محدودیتی. تمام معلمانی که در شاد فعالیت می‎کنند اینترنتشان رایگان است و آن ۲۰ گیگابایت مختص اموری بود که معلمان می‎خواستند خارج از شبکه شاد برای آماده کردن محتوای درسی کاری انجام بدهند.

وی ادامه داد: نیازی به این بسته اینترنتی در این مرحله از کار نیست زیرا معلمان می‎توانند تمام خدمات و کارهایشان را از طریق شبکه شاد دنبال کنند. همه اپراتورهایی که خدمات اینترنتی را ارائه می‎کنند این مورد را رعایت می‎کنند.

مدارس اجازه ندارند از پیام‎رسانی غیر از شاد استفاده کنند

وزیر آموزش و پرورش درباره استفاده از دیگر پیام‎رسان‎ها نیز گفت: برای تمام مدارس استفاده از شاد، تعیین شده و اجازه ندارند از دیگر پیام‎رسان‎های خارجی استفاده کنند. شاد امکانات و ظرفیت‎های خوبی دارد و تنوع خدمات آن در هیچ یک از سرویس‎های خدمت‎رسان آموزشی وجود ندارد.

حاجی میرزایی ادامه داد: آمار استفاده و پیوستن به شاد هم روزبه‎روز در حال افزایش است و مسائل و مشکلاتش کاهش می‎یابد. این اپلیکیشن بیشترین کاربر و بیشترین میزان استفاده را دارد. شبکه شاد خودش را در مسیر حرکت کامل می‎کند. ضمن آنکه برای بخش خصوصی که مایل به ارائه خدمات آموزشی است دستورالعملی را تدوین و ابلاغ کردیم.

وی در پاسخ به اینکه اگر مدرسه‎ای از اپلیکیشن دیگری استفاده کند باید پاسخگوی آموزش و پرورش باشد؟ گفت: بله، قطعا؛ اگر اعلام شود حتما رسیدگی خواهد شد.

کیفیت آموزش شاد بالاست

وزیر آموزش و پرورش درباره نگرانی خانواده‎ها از کیفیت آموزش اظهار کرد: قطعا اکنون نیز کیفیت آموزش در شبکه شاد، بالاست زیرا از بهترین دبیران استفاده کردیم و محتوای آموزشی را تولید و در شاد بارگذاری کردیم و امکانات خوبی در اختیار معلمان قرار گرفته است.

وی افزود: برخی مشکلات به زیرساخت‎های فنی مربوط می‎شود که شناسایی شده و در صدد رفع آنها هستیم. شاد هر هفته با شاد هفته قبل متفاوت خواهد بود و خدمات بهتر و هموارتری را ارائه خواهد کرد.

خانواده‎هایی که نگران افت کیفیت آموزشی هستند، می‎توانند از آموزش حضوری استفاده کنند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه ما به عنوان متولی آموزش از ابتدا توصیه‎مان به خانواده‎ها این بوده که آموزش حضوری بهترین نوع آموزش است و ارتباط چهره به چهره معلم با دانش‎آموز و ارتباط دانش‎آموز با گروه همسالان مزیت‎های بسیاری دارد که با آموزش مجازی قابل مقایسه نیست گفت: در بسیاری  کشورهای اروپایی که حتی محدودیت تردد وضع کرده‎اند اما مدارس را نبسته‎اند. مدارس باید باز و فعال باشد و ترجیح ما آموزش حضوری است.

وی ادامه داد: بنابراین خانواده‎هایی که نگران افت کیفیت آموزش هستند می‎توانند از آموزش حضوری نیز استفاده کنند و به مدرسه سربزنند تا از میزان رعایت مقررات بهداشتی اطمینان حاصل کنند. اما از آن سو اگر خانواده‎ای مایل به آموزش حضوری نباشد، آموزش مجازی برقرار است و تلاش ما این است که آموزش باکیفیت باشد. تصمیم در این باره در اختیار خانواده است.

کل محتوای درسی تا پایان سال به اتمام می‎رسد؛ نگران نباشید

وزیر آموزش و پرورش درباره نگرانی معلمان مبنی بر احتمال تمام نشدن کتب درسی در موعد مقرر و حذف بخشی از محتوای کتب درسی نیز گفت: به هیچ وجه این اتفاق نمی‎افتد و در معاونت آموزش ابتدایی و متوسطه تقسیم‎بندی زمان آموزش را اعلام کرده‎اند و طبق آن پیش می‎رویم و کل محتوای درسی تا پایان سال به اتمام می‎رسد.

حاجی میرزایی ادامه داد: وقتی جریان آموزشی به وضعیت جدیدی تغییر می‎کند، پیشبرد آن نیازمند مشارکت همگانی است و تمام تلاش ما این است که آموزش را با مشارکت جمعی با کیفیت دنبال کنیم.

دکمه بازگشت به بالا