دلایل ریزش بازار سرمایه از زبان عضو ناظر مجلس در شوای عالی بورس

عضو ناظر مجلس در شوای عالی بورس می‌گوید ایجاد ناهماهنگی بین دستگاه‌ها، روشن نبودن مبنای قیمت‌گذاری در عرضه‌های اولیه و توجه نداشتن به بحث آموزش برای ورود افراد غیرحرفه‌ای در این بازار از جمله عمده دلائلی بود که باعث کاهش شاخص سهام در این بازار شده است.

محسن علیزاده با بیان اینکه بازار سرمایه طی یک تا دو سال اخیر یک روند پر شتابی را طی کرد و توانست با شکستن مداوم رکوردها توجه بخش زیادی از جامعه را به خود جلب کند، افزود: حاکمیت هم از مردم برای سرمایه‌گذاری در این بازار دعوت کرد و مردم خوب استقبال کردند و سرمایه‌های خرد خود را در بازارهای موازی جمع‌آوری و تقدیم دولت کردند تا این منابع منتج به تولید شود.

او همچنین اظهارکرد: در پاسخ به شعار تولید احساس همه مردم این بود که حتما این منابع منتج به تولید می‌شود و سود خوبی هم عاید آنان خواهد شد.

این عضو ناظر مجلس در شوای عالی بورس گفت: متاسفانه از نیمه مرداد سال جاری بازار سرمایه ریزش قابل توجهی را تجربه کرد به نحوی که در فاصله یک ماهه نزدیک به ۴۵۰هزار واحد از شاخص کل اصلاح شد.

او در ادامه افزود: عمده دلائلی که می‌تواند باعث بی‌اعتمادی و کاهش این شاخص‌ها شود عرضه نشدن منظم سهام ارزنده و متناسب با نقدینگی بود و یک انتظار غیر واقعی را در بین سهامداران ایجاد کرد.

علیزاده اظهارکرد: همچنین یک تصور حمایت مطلقی در بین مردم ایجاد شد که احساس مردم این بود که دولت حتما ضرر و زیان‌شان را در این بازار پرداخت خواهد کرد.

این عضو ناظر مجلس در شوای عالی بورس با تاکید به ابزارهای در اختیار مجلس مثل تذکر، سئوال و استیضاح، بیان کرد: مجلس برای حفظ بازار سرمایه تا مرحله استیضاح هم پیش رفته است و به عبارتی اهالی خانه ملت به شدت نگران این موضوع هستند.

او ادامه داد: بیشترین تعداد سئوالات و تذکرات طی چند ماهه اخیر در مجلس مربوط به بازار سرمایه بوده است.

منبع: تسنیم

دکمه بازگشت به بالا