بایدن با کسب ۶ رای دیگر الکترال رئیس جمهور می شود

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و انتخابات کنگره این کشور روز سه شنبه سوم نوامبر (۱۳ آبان ماه) در سرتاسر ایالات متحده برگزار شد و فرایند شمارش آرای حضوری، پستی و غیابی این انتخابات از بامداد روز چهارشنبه به وقت تهران آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

تا این لحظه، شمارش آرای اکثریت ایالت‌های آمریکا (۴۵) از پیشتازی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در این انتخابات حکایت می‌کند. حال سرنوشت نهایی این انتخابات به آرایی بستگی دارد که در چهار ایالت باقی مانده- نوادا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، و جورجیا- شمارش خواهند شد.

نتایج آرای شمارش شده، بایدن را با مجموع ۲۶۴ رأی الکترال پیشتاز این انتخابات معرفی می‌کند؛ امری که با واکنش تند ترامپ و کارزار انتخاباتی او مواجه شد تا جایی که با ادعای تخلف در روند شمارش آرا خواستار بازشماری آرا در ایالت ویسکانسین و همچنین توقف روند شمارش آرا در ایالت میشیگان شدند.

در ادامه به مهمترین رویدادهای پسا انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا اشاره می‌کنیم:

بایدن در نودا پیشتاز است

بر اساس شمارش ۸۴ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت نوادا، جو بایدن اکنون ۶۰۴ هزار و ۲۵۱ رای معادل  ۴۹.۴ درصد آرا را تصاحب کرده است. 

بر همین اساس دونالد ترامپ نیز ۵۹۲ هزار و ۸۱۳ رای معادل  ۴۸.۵ درصد آرا را در این ایالت بدست آورده است. 

نودا داری ۶ رای الکترال است و در سه دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، همواره نامزدهای حزب دموکرات برنده آرای آن بوده اند. 

بایدن در جورجیا از ترامپ سبقت گرفت

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت جورجیا کماکان ادامه دارد و بر اساس آخرین نتایج اعلام شده تعداد آرای بایدن در این یالت به دو میلیون و ۴۴۹ هزار و ۳۷۱ رای رسیده است. 

بر همین اساس تعداد آرای ترامپ نیز در این ایالت به دو میلیون و ۴۴۸ هزار و ۴۵۴ رای رسیده است. 

ایالت جورجیا حکم مرگ و زندگی را برای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری دارد زیرا این ایالت ۱۶ رای الکترال داشته و اگر بایدن بتواند در جورجیا پیروز شده و اارای الکترال آن را تصاحب کند دیگر کار ترامپ تمام می شود. 

لازم به ذکر است تا ساعتی قبل تعداد آرای مردمی ترامپ در جورجیا بیشتر از بایدن بود. 

بایدن امروز جمعه اعلام پیروزی می کند

واشنگتن پست در خبر خود آورده است: سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از بایدن به ولمینگتون اعزام شده است؛ وی احتمالا صبح جمعه (به وقت محلی) پیروزی خود را اعلام خواهد کرد.

در حال حاضر بایدن فقط ۶ رای الکترال تا پیروزی قطعی در انتخابات ریاست جمهوری فاصله دارد.

احتمال اخراج ترامپ از توئیتر

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با انتشار پیامی به احتمال پایان فعالیت خود در شبکه اجتماعی توئیتر واکنش نشان داد و عنوان داشت که این شبکه اجتماعی از کنترل خارج شده است.

بر اساس سیاست توییتر در مورد اشخاص مردمی، در صورت باخت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ممکن است وی بخاطر نقض قوانین توئیتر برای همیشه از این شبکه اجتماعی اخراج شود.

وضعیت مبهم در دژ جمهوریخواهان

شمارش ۹۹ درصد از آرای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در ایالت جورجیا نشان می هد که «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات با کسب دو میلیون و ۴۴۶ هزار و ۸۱۴ رای ۴۹.۴ درصد آرای مردمی را کسب کرده است.

بر همین اساس «دنالد ترامپ» نیز با کسب دو میلیون و ۴۴۸ هزار و ۸۱ رای نیز ۴۹.۴ درصد آرا را تصاحب کرده است.

نکته عجیب در این رابطه آن است که هر دو نامزد ۴۹.۴ درصد آرای مردمی را تصاحب کرده اند و اختلاف تعداد آرای آنها کمتر از دو هزار رای است.

جورجیا ۱۶ رای الکترال دارد و در سه دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری همواره نامزدهای جمهوریخواه در آن پیروز شده اند.

رقابت شانه به شانه بایدن و ترامپ در پنسیلوانیا

شمارش ۹۵ درصد از آرای اخذ شده در ایالت پنسیلوانیا نشان می دهد که تا کنون «دونالد ترامپ» ۴۹.۶ درصد از آرای مردمی این ایالت را کسب کرده است.

بر همین اساس جو بایدن نیز توانسته ۴۹.۳ درصد آرای مردمی این ایالت را کسب کند.

پنسیلوانیا دارای ۲۰ رای الکترال است و اگر ترامپ در آن پیروز شود می تواند به برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری امیدوار باشد.

در انتخابات ریاست جمهوری دوره های گذشته، در سال ۲۰۱۶ ترامپ برنده آرای الکترال این ایالت بوده اما در انتخابات ۲۰۱۲ و ۲۰۰۸ نامزد حزب دموکرات یعنی باراک اوباما توانسته بود این ایالت را فتح کند.

وضعیت متفاوت جمهوریخواهان و دموکرات ها در کسب کرسی ها سنا و مجلس نمایندگان

نتایج شمارش آرای انتخابات کنگره که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شده نشان می دهد که در مجلس نمایندگان، دموکرات ها تا کنون ۲۰۸ کرسی و جمهوریخواهان ۱۹۳ کرسی را تصاحب کرده اند.

هر حزبی که بتواند ۲۱۸ کرسی مجل نمایندگان را تصاحب کند رای اکثریت را در این نهاد در دست خواهد داشت.

در سنا نیز تا کنون دموکرات ها ۴۶ کرسی و جمهوریخواهان ۴۸ کرسی را تصاحب کرده اند.

هر حزبی که بتواند ۵۱ کرسی سنا را تصاحب کند، رای اکثریت را در سنا در دست خواهد داشت.

فاصله ۶ امتیازی بایدن تا رسیدن به کاخ سفید

 بر اساس آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، جو بایدن نامز حزب دموکرات توانسته تا ساعت ۷:۴۵ صبح جمعه ۲۶۴ رای از ۲۷۰ رای الکترال مورد نیاز برای پیروزی در انتخابات را بدست بیاورد. 

بر همین اساس آرای الکترال «دونالد ترامپ» هم اکنون ۲۱۴ رای است. 

بر اساس شمارش آرای مردمی نیز نیز بایدن تا کنون ۷۳ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۷۰۱ رای مردمی معادل ۵۰.۵ درصد آرا را تصاحب کرده است. 

میزان آرای مردمی ترامپ نیز تا صبح جمعه ۶۹ میلیون و ۶۰۳ هزار و ۲۳۲ رای معادل ۴۷.۹ درصد آرا بوده است. 

بایدن: تمام آرا باید شمارش شود

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در پیامی توئیتری شمارش تمام آرای انتخابات را خواستار شده و نوشت: باید تمام آرا شمارش شود و مردم ساکت یا مورد ارعاب و تسلیم قرار نخواهند گرفت.

دکمه بازگشت به بالا