راه ابریشم زمینه‌ساز روابط فرهنگی و اقتصادی ایران و چین است

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای با بیان اینکه ایران در گذشته بخش مهم و اصلی جاده ابریشم بوده است گفت: راه ابریشم نه تنها موجب ایجاد داد و ستد و تجارت بین دو تمدن ایران و چین شد بلکه زمینه ساز روابط فرهنگی و تمدنی بین دو کشور است.

رمضان پرواز روز جمعه در نشست همکاری کشورهای مسیر یک کمربند – یک جاده که در حاشیه سومین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین در شانگهای برگزار شد در سخنانی با اشاره به اهمیت ایده کمربند – جاده از حیث استراتژیک و جهانی، آن را برگرفته از جاده ابریشم قدیم دانست.

این دیپلمات ایرانی همچنین با اشاره به اهمیت روابط دو کشور در عصر جدید افزود: در دوره مدرن روابط دو کشور نیز این ایده می‌تواند در مسیر تکامل روابط طرفین در ابعاد مختلف ایفای نقش نماید.

وی افزود: ایران به دلیل برخورداری از موقعیت ژئوپولیتکی در منطقه غرب آسیا، برخورداری از تاریخ تمدنی غنی، سابقه روابط طولانی مدت با چین به ویژه در زمان راه ابریشم و نهایتاً فرصت‌های بی شمار، نقشی مهم و برجسته ای در چارچوب این ایده دارد.

در پایان این نشست کلیپ کوتاهی از توانمندی‌های ایران به نمایش درآمد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت. 

این نشست به میزبانی انجمن همکاری بین‌المللی اقتصادی چین و با حضور دولت‌های محلی و مقامات برخی از شهرهای چین و همچنین سفرا و سرکنسول‌های کشورهای خارجی برگزار شد.

سومین نمایشگاه بین المللی واردات چین از ۱۵ آبان در شانگهای آغاز شده تا ۲۰  آبان ادامه دارد.

در سومین نمایشگاه بین المللی واردات شانگهای، ۲۸ شرکت ایرانی حضور دارند که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی نشان می‌دهد.

امسال شرکت های ایرانی در چهار بخش فناوری و شرکت های دانش بنیان، فرش و صنایع دستی،  خشکبار و مواد غذایی و فرهنگی شرکت کرده اند.

منبع: کنسولگری ایران در شانگهای

دکمه بازگشت به بالا