آسیب‌های کرونا بر نظام تعلیم و تربیت ماندگار خواهد بود

وزیر آموزش و پرورش معتقد است مخاطره کرونا در نظام تعلیم و تربیت مخاطره‎ای خاموش است که آسیبی ماندگار در نظام تعلیم و تربیت ایجاد می‎کند.

محسن حاجی میرزایی در دهمین نشست از سلسله نشست‌های گفت‎وگوی هفته که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و دستگاه‎های مختلف کشور و با موضوع گفت‎وگو بر محور تحول با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: کرونا همه ماموریت‎های آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار داده است. مدرسه و آموزش حضوری گام مهمی در تکوین شخصیت، رشد روانی، سلامت، اجتماعی کردن و جامعه‎پذیری کودکان به شمار می‎رود و مدرسه و آموزش حضوری فرصتی برای ساختن آینده کشور است.

وی افزود: مدرسه حلقه اتصال آموزش و پرورش با دانش‎آموز و خانواده است و آموزش حضوری اولویت اول آموزش و پرورش و اطمینان‎بخش برای استمرار فعالیت‎های آموزشی برای نظام تعلیم و تربیت است؛ بنابراین زمانی می‎توانیم از تعطیلی مدارس حرف بزنیم که تعطیلی عمومی اعلام شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که نگران در خانه‎ماندن کودکان در شرایط کرونا و افزایش وزن آنها هستیم، ادامه داد: برنامه‎های گوناگون ورزشی برای دانش‎آموزان پیش‎بینی کرده‎ایم تا دانش‎آموزان تغذیه و تحرک خود را اصلاح کنند.

حاجی میرزایی با یادآوری اهمیت طرح کوچ و تاکید آموزش و پرورش بر اجرای آن در شرایط کرونا، اظهار کرد: تاکنون ۶۰ درصد دانش‎آموزان شاخص توده بدنی آنها اندازه‎گیری شده و آموزش‎های لازم به خانواده‎ها و دانش‎آموزان برای کاهش وزن دانش‎آموزان داده شده است.

وی با بیان این که در حوزه آسیب‎های اجتماعی طرح نماد را توسعه داده‎ایم، خاطرنشان کرد: این طرح در شبکه شاد در حال پیگیری است و برای افزایش تعداد مناطق و دانش‎آموزان تحت پوشش تلاش می‎کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه‎ریزی کرده‎ایم تا هر دانش‎آموز یک مهارت اجتماعی را یاد بگیرد، کانون یاریگران زندگی و آموزش‎های بهداشتی از دیگر طرح‎های آموزش و پرورش است که محتوای متناسب با آنها تهیه و در شبکه شاد بارگذاری می‎شود که برخی مطالب تا ۲۰ میلیون بار دیده می‎شود.

حاجی میرزایی تاکید کرد نقشه راه آموزش و پرورش، سند تحول آموزش و پرورش است.  تربیت متوازن ۶ ساحت مطرح شده در آن سند از اهداف اجرایی آموزش و پرورش است که در اجرای ساحت بهداشت و سلامت به همکاری و مشارکت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیاز داریم. 

وی با بیان این که در فاصله یک هفته از تعطیلی مدارس برنامه آموزش تلویزیونی تشکیل شد و به ادامه فرایند آموزش به صورت غیرحضوری پرداختیم، گفت: شبکه شاد در کوتاه‎ترین زمان ممکن به یک شبکه بزرگ تبدیل شد و در بین اپلیکیشن‎های کشور از نظر تعداد کاربر و خدمات مورد ارائه یکی از بزرگترین شبکه‎های کشور است و شبکه شاد به تدریج رشد کرده و مشکلات خود را هم کاهش داده است.

وزیر آموزش و پرورش با تشریح این که آموزش و پرورش همواره دغدغه فراهم‎کردن فرصت‎های مناسب آموزشی و عدالت آموزشی داشته است، اظهار کرد: کرونا فرصتی فراهم کرد تا برای عدالت آموزشی و فرصت‎های برابر آموزشی امکان جدیدی را ایجاد کنیم و اکنون می‎توانیم با استفاده از شبکه شاد بهترین معلم را در دورترین مناطق کشور در اختیار دانش‎آموزان قرار دهیم و محدودیت‎های مکان مناسب و نیروی انسانی با کیفیت با استفاده از شبکه شاد رفع شده است.

حاجی میرزایی به  نمایندگی از جامعه فرهنگیان کشور از خدمات جامعه سلامت کشور شامل پزشکان، پرستاران و همه کادر درمان تشکر کرد و گفت: در شرایطی که نظام و بهداشت و درمان کشور تحت شدیدترین تحریم‎های ظالمانه قرار داشت اما عملکرد خوبی در قایسه با نظام‎های بهداشتی که تحت هیچ تحریمی نبودند، دارد.

منبع: مرکز اطلاع‎رسانی وزارت آموزش و پرورش

دکمه بازگشت به بالا