سخنگوی جمعیت هلال‌احمر: چیزی به نام پول‌های بلوکه‎شده وجود ندارد

امروز سخنگوی جمعیت هلال‌احمر گفت که چیزی به نام پول‎های بلوکه‎شده وجود ندارد و پول‎هایی که به عنوان بلوکه‎شده نام برده می‎شوند خط اعتباری است که هلال احمر با همکاری فدراسیون جهانی صلیب سرخ ایجاد کرده است.

محمد نصیری، درباره پول‌های بلوکه شده هلال‌احمر، گفت: چیزی به نام پول بلوکه شده وجود ندارد. هلال‌احمر یک خط اعتباری با همکاری فدراسیون جهانی صلیب سرخ ایجاد کرده است و تاکنون بالغ بر یک میلیون دلار از منابعی که در جاهای مختلف جمع شده، به ایران آمده است.

وی با اشاره به اینکه کمک‌ها به هلال‌احمر بر اساس استمداد صورت می‌گیرد، اظهار کرد: یعنی استمدادی در مورد کرونا صورت می‌گیرد و سهمیه‌ای به ایران می‌دهند. چیزی تحت عنوان پول بلوکه شده وجود ندارد.

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: در مقاطعی مانند سیل سال گذشته می‌خواستیم پول جمع‌آوری کنیم که اعلام می‌کردند نمی‌شود یا نمی‌توانیم، اما با تفاهمی که انجام شد از طی یکی – دو ماه گذشته مبالغی دارد به دستمان می‌رسد و حدود ۸۰۰ هزار فرانک سوییس در مورد بحث ارائه سبد غذایی در دوران کرونا آمد، در مورد سیل کرمانشاه و سیستان‌بلوچستان هم مبالغی به ما تعلق گرفت.

وی افزود: پول جدیدی هم قرار است در مورد حمایت از بیماران خاص در اختیارمان قرار گیرد. هلال‌احمر تقریبا ۱۵ میلیاردتومان در ابتدای کرونا برای بیماران خاص ماسک و اقلام محافظتی خرید که با ارائه این برنامه خیلی از این اقدام استقبال شد و قرار شد رقمی را نیز فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ به بیماران خاص اختصاص دهد.

در حالی سخنگوی جمعیت هلال‎احمر از وجود نداشتن پول‎های بلوکه‎شده می‎گوید که ماه گذشته رئیس جمعیت هلال‌احمر از آزادسازی مرحله به مرحله‌ کمک‎ها و پول‌های بین‌المللی بلوکه شده این سازمان خبر داد.

کریم همتی درباره اقدامات صورت گرفته برای آزادشدن کمک‎ها و ارزهای بین‌المللی مربوط به مدیریت کرونا، گفته بود: کل مبلغ حدودا ۱۵ میلیون دلار است و ما هم در سه نوبت اقداماتی انجام داده‌ایم که در هر بار حدود یک میلیون فرانک آن در اختیارمان قرار گرفت و برای مابقی مبالغ نیز اقداماتی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه پول‌ها به تدریج به دستمان خواهد رسید، اظهار کرده بود: قول داده‌اند هر ماه حدود یک تا دو فقره از پول‌ها آزاد شود و هر سری چنین مبلغی در اختیار جمعیت هلال‌احمر قرار گیرد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داده بود: بخشی از این پول‌ها مصرف خاص داشتند که در همان راستا هزینه شدند؛ به طور مثال بخشی برای سیل سیستان‌و بلوچستان، لرستان و… هزینه می‌شوند که پیش از این  بلوکه شده بودند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این پول مربوط به هزینه در حوزه کرونا است، تاکید کرده بود: تاکنون تقریبا بیش از ۳ میلیون دلار از پول‌ها در اختیارمان قرار گرفته است. از مبالغ بلوکه شده که در حال آزادسازی است حدود ۱۱ میلیون فرانک برای هزینه در بخش کرونا است.

همتی تاکید کرد: با توجه به معافیت‌هایی که به هلال‌احمر داده شده در تلاش هستیم تا دلارهایی که در خارج کشور بلوکه هستند را به‌ تدریج آزاد کنیم، با احتساب کمک‌های انجام شده و پول‌های قبلی حدود ۱۵ میلیون دلار در خارج کشور وجود دارد که در صورت آزاد شدن شرایط را بهتر کرده و در اختیار اقشار آسیب‎پذیر قرار می‌گیرد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا