افزایش کودکان کار در دوره کرونا

سازمان بین‎المللی کار از افزایش کودکان کار همزمان با شیوع کرونا در جهان خبر داد.

سازمان بین‌المللی کار در گزارش خود نوشت: «حقوق بنیادی در بازار کار، اصل اساسی برای بازسازی دنیای پس از کرونا است. حقوق بنیادی می‌تواند نقشی اساسی در دنیای پس از کرونا داشته باشد و به ساخت دنیای بهتر و عادلانه‌تر کمک کند. نقش قوانین بنیادی در بازار کار انکارنشدنی است و بازار کار به وسیله قوانین بنیادی بهتر، عادلانه‌تر و به دور از تبعیض خواهد شد.

شرایط زندگی کارگران جهان با گسترش کرونا لحظه به لحظه سخت‌تر می‌شود. گذر زمان چهره خشن این ویروس را بیشتر نشان می‌دهد و آثار مخرب بیشتری به بار می‌آورد. گسترش ویروس کرونا در جهان نابرابری و تبعیض در کار را بیشتر کرده است.

نه تنها نابرابری در کار افزایش یافته، بلکه تعداد کارگرانی که تن به کار اجباری می‌دهند و نرخ کودکان کار هم افزایش یافته است. یکی دیگر از نشانه‌های گسترش کرونا در بازار کار، انکار آزادی عمل اتحادیه‌های کارگری است. کرونا بر دادخواهی‌های جمعی کارگران هم تاثیر گذاشته و کارگران دیگر پیگیر مطالبات جمعی خود نیستند.

قوانین بنیادی آثار بسیار زیادی دارد و به ساخت دنیای عادلانه کار بسیار کمک می‌کند. یکی از این نتایج اجرای قوانین بنیادی، افزایش درآمد کارگران است که خطر کار اجباری در سراسر جهان را کم می‌کند.

کودکان کار هم تحت پوشش این قوانین قرار می‌گیرند. کودکان از کار اجباری منع می‌شوند و حق آموزش برای آنها امن می‌شود. کارگران به راحتی می‌توانند از شرایط کار خود انتقاد کنند و تبعیض در کار چندان معنا و مفهوم نخواهد داشت. اتحادیه‌های کارگری فرصت فعالیت بیشتر دارند و امکان مذاکره با مسئولان را برای بهبود وضع کاری دارند.»

کرونا کودکان بیشتری را وارد چرخه کار می‌کند

همچنین در نشست تخصصی اینستاگرامی شبکه یاری کودکان کار که به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان در روزپنجشنبه ۲۲خرداد برگزار شده بود، با بررسی وضع کودکان کار در زمان شیوع کرونا مطرح شده بود که در این شرایط کودکان بیشتری واردچرخه کار خواهند شد.

مروئه وامقی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که یکی از سخنران این نشست بود درباره وضعیت کودکان کار در بحران کرونا و تغییرات کرونا در اوضاع کار کودکان گفته بود: خوشبختانه کودکان در مقایسه با بزرگسالان آسیب‌های سلامتی کمتری در بحران کرونا دیده‌اند. مواردی از ابتلای کودکان به کرونا که در کشورهای مختلف دنیا وجود داشته، اغلب در مورد کودکانی است که آسیب پذیری‌های قبلی داشته‌اند. اما این تمام واقعیت کرونا بر زندگی کودکان نیست. آنها به شکل غیرمستقیم از مسیر تغییرات اجتماعی-اقتصادی که بر زندگی آنها واقع می‌شود، آسیب‌های جدی دیده‌اند.

او ادامه داده بود: این تغییرات عمدتا به دلیل اقداماتی است که دولت‌ها برای کنترل اپیدمی ازجمله قرنطینه و فاصله‌گذاری فیزیکی وضع کرده‌اند. این پیامدها ممکن است در زندگی کودکان در کوتاه مدت یا درازمدت اثرات زیادی داشته باشد.

وامقی تصریح کرده بود: با قرنطینه شهرها و خانواده‌ها بسیاری از مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی تعطیل شده‌اند و این تعطیلی به صورت زنجیره‌وار بر زندگی خانواده‌ها اثر گذاشته است. بسیاری از خدماتی که خانواده‌ها و کودکان دریافت می‌کردند، به خصوص در سخت‌ترین روزهای کرونا متوقف شد و این توقف منجر به تاثیرات فراوانی در زندگی کودکان شد.

وی افزوده بود: می‌توان از چند جنبه به تاثیرات کرونا بر زندگی کودکان پرداخت. مهم‌ترین اثر کرونا بر وضعیت اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها بوده است. مانند بسیاری از تاثیرات اجتماعی-اقتصادی پیامدهای کرونا توزیع یکسانی ندارد. اقشار فرودست و کم‎درآمد به شکل نابرابری آسیب بیشتری می‌بینند. بنابراین خانواده‌هایی که وضعیت درآمدی پایینی دارند و بسیاری از کودکان کار به این خانواده‌ها تعلق دارند، آسیب درآمدی شدیدی می‌بینند.

این فعال حقوق کودک گفته بود: خانواده‌هایی وجود دارند که از گذشته دچار مشکلات درآمدی جدی بوده‌اند و توان دوام آوردن در شرایط سخت اقتصادی برای مدت طولانی را ندارند. از همین رو تعداد زیادی از کودکان در این مدت وارد چرخه کار شدند که پیش از ایام کرونا کار نمی‌کردند. خانواده‌ها برای کسب درآمد سعی می‌کنند کودکی که قبلا اشتغال نداشته به کار بفرستند یا وارد مشاغلی شوند که برای این دوره و کمبودهای جدی خانواده درآمد بهتری داشته باشد اما با مخاطرات بیشتری همراه است. کارهایی مثل زباله‌گردی درآمد بیشتری دارد و افزایش زباله‌گردی می‌تواند از تبعات فشار اقتصادی بر خانواده‌ها در دوره کرونا باشد. فشار اقتصادی بر جنبه‌های دیگری از زندگی خانواده‌ها نیز موثر است که دسترسی آنها به خدمات سلامت، مراقبت‌های بهداشتی ازجمله آنها است.

دکمه بازگشت به بالا