کمیته حل مشکل مالی تعاونی‎ها تشکیل شد

معاون امور تعاون وزارت کار از تشکیل کمیته رفع موانع مالی و اعتباری تعاونی‎ها خبر داد.

موضوع تامین مالی از جمله مشکلات و چالش‎های پیش روی تعاونی‎ها در کشور به شمار می‎رود. کارشناسان با اشاره به ضعف بنیه مالی، کمبود نقدینگی و سرمایه درگردش بخش تعاون، بر لزوم ایجاد مکانیسم‎های مناسب جهت حل مشکل تامین مالی تعاونی‎ها و بهبود توانایی مالی واحدهای تعاونی برای سرمایه‎گذاری تاکید دارند.

وزارت کار اخیرا در جلسه‎ای به منظور بررسی و پایش فضای کسب وکار شرکت‎های تعاونی و کمک به رفع موانع و مشکلات اعتباری تعاونی‎ها، کمیته رفع موانع مالی و اعتباری تعاونی‎ها را تشکیل داد.

آنطور که معاون تعاون وزارت کار گفته دستورالعمل کمیته رفع موانع مالی و اعتباری تعاونی‎ها به امضا رسیده و موضوع تامین منابع مالی تعاونی‎ها در حال پیگیری است.

به گفته وی، توسعه بازار در زمینه خطوط اعتباری تعیین‎شده برای کسب وکارهای تعاونی در حوزه‎های دانش‎بنیان و نوآوری، مسکن و توسعه عمران شهرستانی و جذب اعتبارات لازم در دستور کار قرار گرفته است.

در حال حاضر بانک توسعه تعاون به عنوان بانک توسعه‎ای بخش تعاون، وظیفه خدمت‎رسانی به تعاونگران را به عهده دارد اما به گفته فعالان تعاون،ساختار بانک دولتی است و منابع آن پاسخگوی نیاز مالی تعاونگران نیست.

در سیاست‎های کلی اصل  ۴۴ قانون اساسی، حمایت از تشکیل و تاسیس تعاونی‎ها از طریق اعطای تسهیلات بانکی و رفع موانع و محدودیت‎ها از حضور تعاونی‎ها در تمام عرصه‎ها به ویژه نظام بانکی تاکید شده است.

سند توسعه بخش تعاون نیز بر ضرورت تامین منابع مالی شبکه تعاونی‎ها اشاره دارد اما علیرغم تاکید قانون و اسناد بالادستی و وجود بانک تعاون، مشکل تامین مالی تعاونی‎ها همچنان به قوت خود باقی است.

با توجه به تشکیل کمیته رفع موانع مالی و اعتباری بخش تعاون انتظار می‎رود مسایل مربوط به کمبود نقدینگی و چالش‎های پیش‎روی تعاونی‎ها در حوزه تامین مالی با جدیت بیشتر پیگیری و مرتفع شود.

منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا