بلاتکلیفی قانون پایانه‌های فروشگاهی در اجرا

درحالیکه مشاغل باید در شهریور سال جاری اقدام به نصب و استفاده از کارتخوان می‌کردند، هنوز مشخص نیست که چه میزان از قانون پایانه‌های فروشگاهی اجرا شده است و وضعیت تمکین مشاغل از این قانون در ابهام است.

با توجه به اینکه قانون پایانه‌های فروشگاهی از آبان سال گذشته از مجلس به دولت ابلاغ و از طرف دولت به وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شده است؛ در این زمینه سازمان مالیاتی از شهریور پارسال معادل ۱۵ گروه از فعالان اقتصادی که حدود ۵۰ شغل می‌شوند را دسته‌بندی کرد تا برای شفاف‌ شدن درآمد، جلوگیری از فرار مالیاتی و کمک به فرآیند حسابرسی مالیاتی مکلف به ثبت‌نام در سامانه پایانه فروشگاهی و استفاده از کارتخوان باشند.

اولین گروه از آن‌ها، پزشکان و فعالان حوزه درمان (که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی صادر می‌شود) بودند که تا پایان پارسال فقط ۵۰ درصد از پزشکان اقدام به ثبت‌نام در پایانه فروشگاهی کردند.

پس از الزام پزشکان، نوبت به وکلا برای ثبت‌نام در پایانه فروشگاهی و استفاده از کارتخوان رسید که از اول مهر پارسال ثبت نام آن‌ها شروع شد.

پیش از این، مهلت قانونی ثبت نام مشمولان ۱۵ گروه شغلی برای نصب سامانه فروشگاهی پایان دی پارسال بود که با اتمام آن، این مهلت تا ابتدای امسال تمدید شد.

سرانجام، از آنجا که شیوع کرونا موجب تعویق تکالیف مالیاتی شد، الزام مشاغل به استفاده از کارتخوان هم به تعویق افتاد. بنابراین، طبق اعلام رئیس سازمان مالیاتی صاحبان مشاغل در شهریور ماه ملزم به استفاده از کارتخوان می‌شدند.

منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا