افت ۴۸ درصدی معاملات در بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش ۴۸ و ۳۱ درصدی معاملات ملک به ترتیب در شهر تهران و کل کشور طی یک ماه گذشته خبر داد.

مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: در آبان ۱۳۹۹ تعداد ۵۰۷۲ فقره قرارداد خرید و فروش ملک در شهر تهران به امضا رسیده که در مقایسه با ماه گذشته ۴۸ درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش نشان می‎دهد.

وی افزود: در کل کشور نیز طی آبان ۱۳۹۹ بالغ بر ۴۴ هزار و ۳۳۹ مبایعه‎نامه (قرارداد خرید و فروش) منعقد شده که از افت ۳۱ درصد نسبت به مهر امسال و رشد ۶۷ درصد نسبت به آبان پارسال حکایت دارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره تعداد قراردادهای اجاره نیز گفت: با توجه به آمار سامانه ثبت املاک و مستغلات کشور، آبان امسال ۱۶ هزار و ۵۸۳ اجاره نامه در شهر تهران به ثبت رسیده که نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۶ درصد افزایش یافته است.

خسروی تصریح کرد: در کل کشور نیز طی آبان ۱۳۹۹ تعداد ۱۳۳ هزار و ۹۶ قرارداد اجاره به امضا رسیده که ۹ درصد کمتر از مهر سال جاری و ۲۷۳ درصد بیشتر از آبان سال گذشته بوده است.

وی درباره علت کاهش معاملات مسکن در آبان گفت: با توجه به امیدواری‎هایی که نسبت به آینده اقتصاد کشور ایجاد شده، افت قیمت ارز و کاهش نرخ‎های پیشنهادی مسکن شاهد افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بازار املاک بودیم که به افت معاملات منجر شد. تقاضای بالقوه‎ای در بازار وجود دارد اما بسیاری از متقاضیان در انتظار افت بیشتر قیمت‎ها هستند.

خسروی با بیان اینکه در شهر تهران قیمت مسکن حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است اظهار کرد: به کسانی که قصد سرمایه‎گذاری در بازار مسکن را دارند توصیه خرید نمی‎کنیم اما با توجه به اینکه حجم قابل توجهی فایل در بازار وجود دارد متقاضیان مصرفی می‎توانند ضمن بررسی نرخ‎ها، شرایط واحد مسکونی مدنظر خود را سنیجده و اقدام به خرید کنند.

منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا