وزیربهداشت: تست ۲۵ دقیقه‌ای در بیمارستان‌ها ممنوع است

وزیر بهداشت، در ارتباط شرایط کرونایی کشور بعد از آغاز تعطیلی دو هفته‎ای در شهرهای قرمز، نکاتی را توضیح داد و گلایه‎هایی را نیز مطرح کرد. همچنین به روسای بیمارستان‎ها تاکید کرد که در بیمارستان‎ها اجازه ندارید از تست رپید (۲۵دقیقه‎ای) استفاده کنید و فقط باید در مراکز سرپایی تست رپید استفاده شود.

سعید نمکی، امروز در اجلاس مجازی روسای دانشگاه‎های علوم پزشکی سراسر کشور، با عنوان این مطلب که طوفان سهمگینی از کرونا را پشت سر گذاشتیم، گفت: خوشبختانه در اکثر استان‎ها داریم به حالت تعادل بر می‎گردیم.

وی افزود: من از مردم خواهش می‎کنم که این روند کاهشی بیماری را به حساب عادی شدن شرایط نگذارند و ما را از اجرای دقیق پروتکل‎ها دور نکنند.

نمکی ادامه داد: اگر توانستیم به حالت تعادل برگردیم، فقط در سایه رعایت دقیق پروتکل‎ها و زحمات شبانه‎روزی مدافعان سلامت بوده است.

وی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در محدودیت‎های جدید کرونایی، گفت: در این طرح، محور اصلی و مهم، آموزش است. اگر نتوانیم آموزش همگانی را به عنوان اصلی‎ترین عامل تاثیرگذار در کنترل بیماری نهادینه کنیم، قطعاً شرایط سخت خواهد شد.

وزیر بهداشت خطاب به روسای دانشگاه‎‏های علوم پزشکی، افزود: با تکیه بر طرح هر خانه یک پایگاه سلامت و تکمیل تعداد سفیران سلامت، آموزش‎ها را با شیوه‎های مختلف به خانواده‎ها منتقل کنید.

وی گفت: روسای دانشگاه‎ها به عنوان اصلی‎ترین مدیران این طرح از ظرفیت‎های رسانه‎ای استفاده کنند و کمیته ویژه آموزش را تشکیل دهند تا بتوانیم سطح آگاهی مردم را نسبت به بیماری بالا ببریم.

نمکی بر نظارت مستمر بر اجرای پروتکل‎ها تاکید کرد و افزود: با هیچکس مماشات نکنید، پیک زمستانه‎ای را پیش‎رو داریم و تقاضا می‎کنم بر پروتکل‎ها بیشتر نظارت کنید.

وزیر بهداشت بر ضرورت توسعه مراکز سرپایی و مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته به خصوص در حاشیه شهرهای بزرگ تاکید کرد و گفت: افراد حاشیه‎نشین در زیر پوست شهر در تردد هستند که باید مراقب سلامت آنها بود.

وی ادامه داد: از ظرفیت فضاهایی همچون مدرسه ها و…، در حاشیه شهرها برای ارائه خدمات سرپایی استفاده کنید. اگر مراکز سرپایی را نداشته باشیم بار آن با تاخیر در بیمارستان‎ها مشاهده خواهد شد.

نمکی گفت: در شهرهای بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به فکر مراکز سرپایی باشید.

وزیر بهداشت در عین حال از مراکز جامع سلامت یا پایگاه‎های سلامت که برخی دانشگاه‎ها از آنها دو منظوره استفاده کرده‎اند، به شدت انتقاد کرد و افزود: اینکه بیاییم این مراکز را با دو مسیر جداگانه برای بیماران کرونایی و غیر کرونایی استفاده کنیم، کار عالمانه‎ای نیست. زیرا، این بیماران حتماً با هم برخورد خواهند داشت.

وی ادامه داد: مراکز سرپایی بیماران کرونایی و غیر کرونایی حتماً باید جدا شود و این موضوع شامل بیمارستان‎ها نیز می‎شود که حتماً باید مجزا شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به توزیع تست‎های تشخیص سریع (رپید)، گفت: بعضی دانشگاه‎ها فکر می‎کنند وقتی از تست‎های تشخیص سریع استفاده می‎کنند، باید تست‎های پی‎سی‎آر را کنار بگذراند که اشتباه است.

وی افزود: ظرفیت ۱۰۰ هزار تست روزانه مجموعه‎ای از تست‎های رپید و پی‎سی‎آر است که ۴۰ هزار تست پی‎سی‎آر و بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تست رپید را شامل می‎شود.

نمکی گفت: در بیمارستان‎ها اجازه ندارید از تست رپید استفاده کنید و فقط در مراکز سرپایی تست رپید استفاده شود.

منبع: وزارت بهداشت

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا