جزئیات تخصیص بیمه بیکاری به عوامل فرهنگ، هنر و رسانه

پایگاه خبری افق و اقتصاد – با موافقت دولت و تصویب آیین‎نامه اجرایی بیمه بیکاری شاغلان حوزه فرهنگ و هنر و رسانه، امکان بهره‎مندی از مزایای بیمه بیکاری برای اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر فراهم شد.

مطابق این آیین‎نامه، شاغلان فرهنگی و هنری و رسانه‎ای که تولیدکننده آثار و خدمات مربوطه بوده و درآمد اصلی خود را از این طریق تأمین می‎کنند در زمره اصحاب فرهنگ و هنر، رسانه و صدا و سیما قرار می‎گیرند.

در این آیین‎نامه که در جلسه هیات وزیران به ریاست معاون اول رئیس‎جمهوری به تصویب رسید، داشتن حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه قبل از تاریخ درخواست درسامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری شرط بهره‎مندی از مقرری اعلام شده است.

بر اساس قانون بیمه بیکاری فعلی مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق فرد محسوب می‎شود اما در این آیین‎نامه، مدت پرداخت بیمه بیکاری جزو سوابق نیست و افراد می‎توانند در دوره دریافت مقرری نیز نسبت به پرداخت حق بیمه خود اقدام کنند.

پیش‎بینی شده منابع مقرری بیمه بیکاری از طریق مشارکت دولت، کمک‎ها و سایر درآمدهای قانونی دولت تأمین شود.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرداخت بیمه بیکاری به شاغلان حوزه فرهنگ و هنر و رسانه برای اولین‌ بار و در جهت حمایت از این قشر فرهیخته به اجرا در می‎آید چرا که تاکنون بیشتر شاغلان این حوزه در ردیف مشاغل آزاد تعریف شده و امکان بهره‎مندی آنها از مزایای قانون بیمه بیکاری فراهم نشده بود.

با وجود حمایت‎های صورت گرفته از سوی دولت، بحران کرونا و تعطیلی‌های پی در پی مشاغل فرهنگی و هنری، نشان داد که شاغلان این فعالیت‌ها باید از پشتوانه محکم‌تری برای امرار معاش برخوردار شوند.

در ماه‎های گذشته انتشار ویروس کرونا موجب شد تا بسیاری از مشاغل و کسب و کارها به ویژه مشاغل خدماتی دچار آسیب شوند؛  بر این اساس دولت پرداخت تسهیلات حمایتی و مقرری بیمه بیکاری کرونا به شاغلان و کارگران آسیب‎دیده از کرونا را در دستور کار قرار داد و وزارت کار در جهت حفظ اشتغال بنگاه‎ها و صیانت از نیروهای کار، ۱۴ رسته شغلی که بیشترین آسیب از شیوع کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی بودند، شناسایی و مشمول دریافت وام و مقرری بیمه بیکاری اعلام کرد.

در همین راستا مراکز آموزشی، فرهنگی و هنری و رسانه‎ای از جمله رسته‎های شغلی مشمول دریافت تسهیلات حمایتی و مقرری بیکاری شناخته شدند که امکان ثبت‎نام در سامانه کارا و سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری وزارت کار برای آنها فراهم شد.

هیات دولت آیین‎نامه اجرایی بند (ح) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه با موضوع بیمه بیکاری اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه را با هدف حمایت از شاغلان این بخش‎ها و کمک به معاش آنها به تصویب رساند. برقراری بیمه بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه از جمله تکالیف قانون برنامه ششم توسعه کشور است که با مصوبه هیات وزیران از این پس اجرایی می‎شود.

دکمه بازگشت به بالا