معاون بنیاد مسکن اعلام کرد: افزایش ۵۰۰ هزار تومانی هزینه ساخت مسکن ملی

پایگاه خبری افق و اقتصاد – معاون مسکن شهری بنیاد مسکن کشور از افزایش هزینه تمام شده ساخت مسکن ملی برای واحدهای ۲ طبقه تا متری ۳.۳ میلیون تومان خبر داد.

جواد حق‎شناس در حاشیه بازدید از پروژه کوثر شهرک سلطان آباد شیراز گفت: برنامه دولت برای احداث ۱۳۸ هزار واحد مسکن ملی سهمیه بنیاد مسکن، وقتی محقق می‌شود که متقاضیان وجه اولیه را واریز کرده و زمین مورد نیاز برای آنان هم تامین شده باشد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن کشور افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با وجود نداشتن مسئولیت تامین زمین طرح اقدام ملی مسکن، به دلیل اهمیت موضوع و برای همکاری با اجرای این طرح، برای ۱۰۰۰ واحد زمین تامین کرده است.

حق‎شناس از افزایش هزینه تمام شده ساخت مسکن ملی برای واحدهای دو طبقه تا متری ۳.۳ میلیون تومان خبر داد و افزود: مسکن ملی برای دهک‌های متوسط جامعه است و متولی مسکن دهک‌های اول تا سوم، نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد و سایر دستگاه‌ها هستند، حساب ۱۰۰ امام در برخی پروژه‌ها کمک می‌کند که برای این اقشار نیز سرپناه مناسب ساخته شود؛ اما در طرح اقدام ملی تامین هزینه بر عهده متقاضی است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن همچنین با اشاره به کمک حساب ۱۰۰ و بنیاد مسکن برای احداث سرپناه مناسب برای اقشار آسیب‎پذیر، گفت: ۱۷ هزار واحد مسکن شهری با بهره‌مندی از ظرفیت مالی حساب ۱۰۰ امام، آورده متقاضیان و مشارکت مردمی، طی امسال ساخته و تحویل متقاضیان می‌شود.

تعیین تکلیف ۳۰ هزارواحد مسکن ملی

او ادامه داد : بنیاد مسکن علاوه بر برنامه احداث ۱۳۸ هزار واحد مسکن ملی که هم‌اکنون نزدیک به ۳۰ هزار واحد آن تعیین تکلیف شده است، احداث واحدهای مسکونی شهری را با بهره‎مندی از ظرفیت مالی حساب ۱۰۰ امام (ره) در برنامه دارد.

حق‎شناس اضافه کرد: بنیاد در احداث ۱۷ هزار مسکن شهری در سراسر کشور، با متقاضیان وارد تعامل شده و بخشی از کار انجام شده است که انتظار می‎رود تا پایان سال این واحدها تکمیل و تحویل متقاضیان شود.

او همچنین در خصوص آخرین روند احداث مسکن در طرح اقدام ملی مسکن که تحت مسئولیت بنیاد مسکن به شکل مستقیم و غیرمستقیم احداث خواهد شد، افزود: ۲۹ هزار و ۹۳۴ هزار نفر از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تحت‌ مسئولیت بنیاد تاکنون واریز وجه داشته‌ است.

افزایش قیمت مسکن ملی درحالیست که مطابق آخرین اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی، هزینه ساخت هر متر مربع مسکن ملی ۲.۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که با اعلام متری ۳.۳ میلیون تومان از سوی معاون مسکن شهری بنیاد مسکن کشور تاکنون ۵۰۰ هزار تومان هزینه ساخت مسکن ملی افزایش یافته است.

تمدید مهلت تکمیل موجودی مسکن ملی تا پنجم دی

از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی از تمدید فرصت متقاضیان مسکن ملی برای تکمیل آورده نقدی تا روز جمعه پنجم دی ماه خبر داد.

فرصت واریز وجه حدود ۴۰ میلیون تومانی طرح اقدام ملی مسکن که تا روز ۳۰ آذر بود پنج روز دیگر تمدید شده و بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی متقاضیان تا جمعه پنجم دی برای تکمیل موجودی فرصت دارند.

محمود محمودزاده افزود: برای آخرین بار تا ساعت ۲۴ جمعه ۵ دی دوباره فرصتی را برای کسانی که مدارک خود را تکمیل کرده‎اند اما در تأمین آورده نقدی خود دچار مشکل بودند تعیین کردیم. کسانی که پول واریز کردند و پیامک برای آنها نیامد مشکلی نیست و می‎توانند با مراجعه به سایت ثبت‎نام و ورود کد رهگیری‎شان از آخرین وضعیت پرونده خود مطلع شوند.

وی افزود: پس از تعیین تکلیف متقاضیان مرحله نخست، نام‎نویسی جدیدی را برای مسکن ملی خواهیم داشت.

تاکنون دو بار در پایان مهر و آبان زمان واریز وجه برای متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تمدید شده است. البته  مسئولان می‎گویند آخر آبان کسانی که پیامک را دریافت اما نسبت به تکمیل موجودی اقدام نکرده بودند، حذف شده‎اند.

مهندسان صاحب مسکن ملی می‎شوند

همچنین بر اساس تفاهم‎نامه‎ای که به امضای مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان رسیده قرار است در شهرهای جدید پرند، هشتگرد، صدرا، گلبهار، سهند و ایوانکی به مهندسان واجد شرایط عضو نظام مهندسی، مسکن ملی واگذار شود.

تفاهمنامه همکاری در ساخت واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن و سایر با هدف استفاده از ظرفیت سازمان نظام مهندسی و انجمن صنفی انبوه‌سازان روز یکشنبه ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹ با حضور حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به امضا رسید.

همچنین مقرر شد برای تامین مسکن مهندسین واجد شرایط که در سازمان نظام مهندسی عضو یا شاغل هستند واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی در شهرهای جدید احداث شود. کمک به احداث پروژه‎های طرح اقدام ملّی مسکن، احداث سایر پروژه‎های تجاری و خدماتی در قالب مشارکت، در شهرهای جدید کشور و همکاری برای مطالعه و مکان‎یابی جهت احداث شهرک‌های جدید از جمله موضوعات مطرح شده در مفاد این تفاهمنامه به شمار می‎روند.

حبیب‎الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در این خصوص گفت: در حوزه اقدام ملی نیز یکی از جوامع هدف، مجموعه‎های حرفه‎ای هستند که سازمان نظام مهندسی از جمله بزرگترین آنها است. این سازمان اعلام آمادگی کرده بود در قالب طرح اقدام ملی و با تولی‎گری خودشان برای اعضا مسکن تهیه کنند.

وی افزود: ما زمین را با کنترل افرادی که معرفی می‎شوند در اختیار سازمان نظام مهندسی قرار می‎دهیم. البته در  حال حاضر در شهرهای پرند،  هشتگرد، صدرا،  گلبهار، سهند و ایوانکی این امکان وجود دارد. اجرای پروژه را نظام مهندسی انجام می‎دهد ولی کنترل شرایط متقاضیان با ما است. در این طرح مهندسان جوان فاقد مسکن می‎توانند خانه‎دار شوند. سازمان نظام مهندسی نیز قرار است کمک‎های مالی را به جامعه هدف داشته باشد.

طبق این تفاهمنامه تأمین و تخصیص زمین قابل ارتهان و بدون معارض مورد نیاز سازمان نظام مهندسی کشور به ترتیب در شهرهای جدید پرند،  هشتگرد،  صدرا،  گلبهار، سهند و ایوانکی، همکاری و تأمین زمین در قالب ساخت پروژه‎های تجاری و خدماتی مطابق قوانین شهرهای جدید بصورت مشارکتی، اعمال نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری در ساخت و ساز واحدهای مسکونی و سایر پروژه‎ها و آماده‎سازی زمین، موافقت با ترهین زمین و اعیان محل پروژه به نفع بانک عامل معرفی شده از سوی سازمان نظام مهندسی جهت دریافت تسهیلات بانکی مورد نیاز و تهیه طرح‎های آماده‎سازی زمین پروژه و پیگیری سیر مراحل اداری تصویب آن از سوی مراجع ذیربط از تعهدات تعیین شده برای شرکت عمران شهرهای جدید اعلام و در مقابل سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز متعهد شده است ضمن ارسال فهرست متقاضیان مسکن واجد شرایط دارای فرم «ج» سبز، همراه با توزیع شهری آن پس از توافق با شرکت مادر، به معاونت مسکن وساختمان وزارت متبوع جهت ثبت در سامانه طرح اقدام ملی مسکن، اقدام کند.

این سازمان همچنین موظف است پس از احراز شرایط متقاضیان معرفی شده در سامانه طرح اقدام ملی مسکن نسبت به اخذ زمین متناسب با تعداد متقاضیان از شرکت عمران اقدام و پس از اخذ پروانه ساخت، در مقایسه با شروع عملیات اجرایی مطابق دستورالعمل و قیمت مصوب معاونت محترم مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اقدام کند.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریور ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رئیس‎جمهوری کلنگ‎زنی شد. اولین واحدها از این پروژه ۴۰۰ هزار واحدی به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ۱۳۹۹ به دستور رئیس‎جمهوری افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه‎های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می‎رسد. ثبت‎نام مرحله اول به پایان رسیده و متقاضیان واجد شرایط برای بارگذاری مدارک خود باید به سامانه tem.mrud.ir  مراجعه کنند. مهلت بارگذاری مدارک  و افتتاح حساب، پایان مهر اعلام شده بود که تا پنجم دی ۱۳۹۹ تمدید شد. در صورت  واریز نکردن وجه یا انصراف متقاضیان اولیه، افرادی از لیست رزرو جایگزین آنها می‌شوند.

منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا