بلایی که کرونا بر سر صنعت اروپا آورد

پایگاه خبری افق و اقتصاد- ۲۰۲۰ سالی سخت برای صنعت اتحادیه اروپا بود و بلاتکلیفی موجود درمورد آینده کووید –۱۹، سرنوشت بخش تولید این اتحادیه را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

به گزارش پولیتیکو، امسال، کارخانه های اروپایی به واسطه موج نخست شیوع کرونا در فصل بهار و مبارزه کشورهای اروپایی در جریان شیوع موج دوم در فصل پاییز، کاهش چشمگیر تولید را تا قبل از تعدیل کاهش در ماه های اخیر به ثبت رساندند.

در حالی که این جهش قوی تر از سطح انتظار بود و برخی بخش ها نسبت به سایرین بهتر گذران کردند، نامشخص بودن وضعیت موجود به دلیل همه گیری کووید -۱۹، همچنان بر آینده تولید در اتحادیه اروپا سایه افکنده است.

با اوج گرفتن پیک اول همه گیری در اوایل سال ۲۰۲۰، تولید صنعتی در سراسر اتحادیه اروپا به رقم بی سابقه ۲۷.۶ درصد نسبت به ماه قبل از آن رسید.

در کشورهایی چون اسپانیا، فرانسه و ایتالیا که دستور تعطیلی کارخانجات و دیگر مشاغل برای جلوگیری از شیوع کرونا صادر شد، تولید بیشترین زیان را متحمل شد، رقمی که در ایتالیا بیش از ۴۰ درصد بود.

در مقایسه، کشورهایی چون آلمان و سوئد که خط تولید را فعال نگه داشتند، این دوران را بهتر سپری کردند.

با پیشرفت سال، کارخانه ها بازگشایی و زنجیره مختل شده عرضه احیا شد، امری که به افزایش تولید سریعتر از حد انتظار انجامید.

در اکتبر (مهر)، جدیدترین ماهی که آمار در دسترس است، تولید صنعتی اتحادیه اروپا در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، تنها ۳.۱ درصد کاهش یافت.

با این حال، تولید ممکن است در باقیمانده سال کاهش بیشتری داشته باشد، زیرا موج دوم همه گیری همچنان در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا ادامه دارد و تاثیر کامل آن هنوز در داده ها ثبت نشده است.

از ژانویه تا اکتبر (دی ۹۸ تا مهر ۹۹)، ۹ کشور عضو اتحادیه اروپا و انگلیس از شاخص متوسط ماهیانه تولید کمتر از رقم سال ۲۰۱۵ برخوردار بودند. در سال ۲۰۱۹، میزان تولید تنها دو کشور عضو اتحادیه اروپا کمتر از سال ۲۰۱۵ بود.

میانگین شاخص تولید ماهیانه با ارزش پایه ۱۰۰ مربوط به سال ۲۰۱۵ مقایسه می شود. مقادیر زیر ۱۰۰، شاخص پایین تری از تولید نسبت به سال ۲۰۱۵ را نشان می دهد.

در مجموع، شاخص تولید اتحادیه اروپا، معیار ارزش افزوده خالص ایجاد شده در کل صنعت و ساخت و ساز، در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۰ به شدت سقوط کرد و به ۹۵.۸ رسید درحالی که این کاهش برای کل سال ۲۰۱۹، رقم ۱۰۵.۶ بود.

کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و انگلیس که متحمل سخت ترین زیان ناشی از موج اول همه گیری شدند، در میان کشورهایی بودند که در زمینه تولید تحت تاثیر بدترین شرایط قرار گرفتند.

نگاهی به بخش تولید، برندگان و بازندگان صنعتی کووید–۱۹ را نمایان می کند.

همه بخش های فعال در تولید، معدن و تولید انرژی به استثنای بخش داروسازی و استخراج سنگ معدن فلزات، شاهد سقوط در فصل بهار بودند.

شرکت های داروسازی اتحادیه اروپا برندگان بحران سلامت جاری بودند و افزایش ۵.۱ درصدی در زمینه تولید از ژانویه تا اکتبر (دی ۹۸ تا مهر ۹۹) را در مقایسه با ۱۰ ماهه مشابه سال ۲۰۱۹ به ثبت رساندند.

به دلیل اختلال در زنجیره عرضه جهانی، تقاضا برای تولیدات دارویی و مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید حلال ها و ضدعفونی کننده ها به طور ویژه ای بالا بود و دولت های اتحادیه اروپا را مجبور به افزایش تولید داخلی این محصولات و همچنین ونتیلاتورها کرد.

براساس این گزارش، تقاضا برای فلزات بالا بود، زیرا سرمایه گذاران بدنبال دارایی های امن در میانه بلاتکلیفی بازار بودند، امری که به افزایش قیمت ها و ترغیب اکتشاف در سطح جهانی منجر شد.

در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹، استخراج سنگ معدن فلزات در اتحادیه اروپا ۰.۷ درصد رشد داشت.

بخش های دیگری که در جریان همه گیری بهتر عمل کردند یا زیان زیادی ندیدند، بخش دخانیات و فرآورده های غذایی بودند، زیرا با خانه نشینی مردم و روی آوردن به پخت و پز و مصرف دخانیات، تقاضا برای این دو بخش نسبتا بالا ماند.

در همین حال، از ثروت بخش های دیگر به ویژه صنعت مد به واسطه همه گیری کووید – ۱۹ کاسته شد.

به دلیل تعطیلی فروشگاه ها و ماندن مردم در خانه، نیاز به البسه جدید کاهش یافت. این مساله، به نوبه خود منجر به کاهش تولید پارچه، لباس و پوشاک چرمی به ترتیب به میزان ۱۳.۷، ۲۳.۹ و ۲۷.۲ درصد از ژانویه تا اکتبر در مقایسه با سال ۲۰۱۹ شد.

تنها بخش دیگری که به سختی گذران می کند، بخش تولید خودرو و کامیون است که در مدت زمان مشابه به میزان ۲۵.۸ درصد کاهش داشت.

اما رهاوردی که همه گیری برای سیاره زمین داشت، افت شدید استخراج سوخت های فسیلی بود، به طوری که نفت و گاز به میزان ۲۳.۷ درصد و استخراج زغال سنگ و لیگنیت (زغال سنگ قهوه ای) به میزان ۲۰.۷ درصد کاهش داست.

به گفته تحلیل گران، این مساله ممکن است تداوم یابد، زیرا همه گیری تقاضای طولانی مدت نفت را به میزان ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش و انتقال انرژی را سرعت می دهد.

منبع: ایرنا

دکمه بازگشت به بالا