حمایت ۹۶۰ میلیارد تومانی از شرکت‌های واکسن‌ساز

پایگاه خبری افق و اقتصاد- به گفته رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا، معاونت علمی به میزان ۲۵۰ میلیارد تومان، صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان ۷۱۰ میلیارد تومان از این شرکت‌های واکسن‏ساز حمایت می‌کنند.

مصطفی قانعی در نشست «بررسی وضعیت تولید واکسن کرونا در کشورها و ارائه توانمندی ایران در تولید آن» با بیان اینکه در دنیا اگر واکسن بخواهد از فاز مقدماتی تا تولید انبوه به پیش برود، بین ۵ تا ۱۰ سال زمان نیاز دارد، افزود: ولی شاهد بودیم که واکسن کرونا در کمتر از یک سال تولید شد، به گونه‌ای که ۱۱ مورد از واکسن تولیدی در فاز ۳ بالینی قرار دارند.

وی با بیان اینکه ۲ واکسن تولید شده از سوی شرکت‌های «فایزر» و «مدرنا» در داخل آمریکا تاییدیه دریافت کردند، اظهار کرد: واکسن‌های تولید شده در شرکت‌های ایرانی در فاز یک که فاز کارآزمایی بالینی است، قرار دارد و ۱۱ واکسن تولید شده در دنیا در فاز ۳ هستند.

وی با بیان اینکه ۱۷۲ واکسن در دنیا در مرحله بالینی هستند، اظهار کرد: ۱۰۰ واکسن نیز در مراحل پیش‌بالینی قرار دارند.

قانعی یادآور شد: کلیه شرکت‌های واکسن ساز کرونا بر ۴ پایه کار می‌کنند که یکی از آنها بر پایه ویروس کامل کرونا است که حدود ۸ واکسن بر اساس ویروس غیر فعال شده کرونا است که بخش عمده‌ای از شرکت‌ها بر پایه ویروس کامل کرونا اقدام به تولید واکسن کردند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست‎جمهوری نوع دوم واکسن کرونا را بر پایه ناقل ویروسی دانست که این نوع شامل دو نوع «تکثیرشونده» و «غیر تکثیرشونده» تقسیم می‌شوند و ادامه داد: سهم عمده واکسن‌ها (حدود ۱۶ واکسن) بر پایه ناقل ویروسی از نوع غیر تکثیرشونده هستند، علاوه بر آن بخش دیگری از واکسن‌ها بر پایه DNA و RNA ها هستند که ۱۶ واکسن‎ساز در این زمینه‌ها وارد شدند.

وی نوع چهارم واکسن کرونا را بر پایه زیر واحد پروتئینی (Subunit) عنوان کرد و گفت: ۲۰ واکسن ساز محصول خود را بر اساس زیر واحد پروتئینی تولید کردند و بر این اساس اگر صدها شرکت واکسن‎سازی در دنیا موجود باشند، واکسن کرونای خود را بر این ۴ پایه تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه در گزارش یونیسف ایران جزو کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا قرار گرفته است، یادآور شد: ایران برنامه تولید ۲۵.۵ میلیون دُز واکسن کرونا را در دستور کار دارد.

وی گفت: ۹ شرکت داخلی با تولید داخل امکان تأمین ۲۵.۵ میلیون دُز در کشور را دارند و همانطور که وزیر بهداشت پیش از این اشاره کرد،  ۱۶.۸ میلیون دُز از طریق مجموعه «کواکس» تأمین می‌شود.

قانعی، با بیان اینکه سهم عمده‎ای(نزدیک به ۳.۲ میلیارد دُز) از واکسن‌های تولید شده از سوی شرکت‌های «اکسفورداسترازنکا»، «جانسون اند جانسون»، «نووکس»،«سانوفی»، «مدرنا» و «بیوان تک» پیش فروش شده است، افزود: قیمت این واکسن‌ها از ۴ تا ۳۷ دلار اعلام شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی افزود: از یکسو، انگلستان مدل واکسن‌های «آکسفورد ـ آسترازنکا»، «سانوفی»، «نوواوکس» را به تولید رسانده است. از سوی دیگر، هند حجم گسترده‌ای از واکسن «آکسفورد ـ آسترازنکا» بالغ بر یک میلیارد دُز و «نوواکس» را تولید کرده است.

وی با اشاره به حمایت‌های معاونت علمی، صندوق نوآوری و شکوفایی و پیش‌خرید از این شرکت‌ها گفت: معاونت علمی به میزان ۲۵۰ میلیارد تومان، صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان ۷۱۰ میلیارد تومان از این شرکت‌ها حمایت می‌کنند.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا افزود: همچنین با مدلی که در دنیا در پیش گرفته شده که آن هم پیش‌خرید است، در صدد هستیم که از شرکت‌های تولیدکننده حمایت کنیم تا آنها بتوانند واکسن‌های مورد نیاز در زمینه کرونا را به تولید برسانند.

قانعی خاطرنشان کرد: تولید واکسن‌های خوراکی هم در کشور در پیش گرفته شده که پروژه‌هایشان در حال توسعه است.

وی با اشاره به مدل ستاد توسعه زیست فناوری برای حمایت از توسعه واکسن کرونا در داخل کشور گفت: اثبات دانش فنی، تثبیت دانش فنی و تولید نیمه‌صنعتی، آمادگی برای تولید انبوه، ست‌آپ تولید انبوه و خرید تضمینی، مدل زیرساخت اولیه برای تولید واکسن در ستاد زیست فناوری به شمار می‌روند.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا در ادامه با اشاره به مزیت دیگر پاندمی کرونا گفت: تولید واکسن در بخش خصوصی توسعه پیدا کرد و توانستیم به واسطه این پاندمی، به دانش فنی واکسن‌های نسل جدید دست یابیم.

دکمه بازگشت به بالا