انجمن ملی طیور: عرضه تخم مرغ فله‌ای از اول بهمن ممنوع می‌شود

پایگاه خبری افق و اقتصاد- دبیرکل انجمن ملی طیوراعلام کرد از ابتدای بهمن در تمام مراکز استان‌ها تخم مرغ به صورت بسته بندی عرضه می‌شود.

فرزاد طلاکش دبیرکل انجمن ملی طیور گفت: سند «برنامه ملی ارتقای کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ» در سال ۹۸ تصویب شد و مقرر شد تا از عرضه تخم مرغ غیر بسته بندی و خارج از یخچال جلوگیری شود.

وی گفت: براساس اطلاعیه وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی از ابتدای بهمن عرضه تخم مرغ فله‌ای ممنوع است و براساس قانون تخطی از آن تخلف بهداشتی تلقی و طبق مقررات برخورد می‌شود.

طلاکش افزود: تخم مرغ‌ها در سه رده، تخم مرغ ممتاز، تخم مرغ معمولی، تخم مرغ۳۰ عددی طرح خانوار عرضه می‌شود.

دبیرکل انجمن ملی طیور با اشاره به اینکه در کشور ظرفیت بسته بندی تخم مرغ وجود دارد گفت: این طرح به صورت تدریجی، ابتدا از مراکز استان‌های اصلی کشور و بعد به صورت کلی در سطح کشور اجرایی می‌شود و فروشگاه‌ها موظف هستند تخم مرغ بسته بندی شده و در یخچال نگه‌داری کنند.

طلاکش با بیان اینکه در کشورکمتر از ۱۵ درصد تخم مرغ به صورت بسته بندی عرضه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه تخم مرغ باید بهداشتی و در یخچال نگه داری شود سهم بسته بندی تخم مرغ در کشور پایین است. در استان تهران حدود ۲۵ درصد تخم مرغ‌ها بصورت شناسنامه دارو بسته‌بندی عرضه می‌شوند.

دبیرکل انجمن ملی طیور افزود: سال گذشته یک میلیون و ۵۰ هزارتن تخم مرغ صنعتی در کشور تولید شد که تولید امسال بیش از گذشته است.

طلاکش گفت: میزان مصرف تخم مرغ در کشور نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده به طوری که سرانه مصرف تخم مرغ در سال گذشته برای هر نفر ۲۰۶ عدد بود که امسال به ۲۲۰ عدد رسیده است.

سازمان حمایت باید قیمت مصوب تخم‌مرغ شناسنامه دار را اعلام کند

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران‌اعلام کرد با توجه به قیمت بالای تخم مرغ شناسنامه دار و چندنرخی بودن قیمت‌ها، سازمان حمایت باید اقدام به قیمت‎‌گذاری کند.

علیرضا سالمی مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران، در واکنش به تعیین نکردن  قیمت تخم مرغ بسته بندی از سوی سازمان حمایت اظهار کرد: تعیین نکردن قیمت تخم مرغ بسته بندی از سوی سازمان حمایت باعث شده تخم مرغ با نرخ بالاتر عرضه شود به طوری که تخم‌مرغ ۲۰ تایی بسته بندی با نرخ ۴۴ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

نرخ هر شانه ۲۰ تایی تخم مرغ بسته بندی ۴۴هزار تومان

او افزود: سازمان‌حمایت باید روی تخم‌مرغ بسته بندی قیمت‌گذاری کند که متاسفانه این وظیفه را به انجمن تخم مرغ شناسنامه دار واگذار کرده است و آن‌ها با هر قیمتی که بخواهند، در بازار عرضه می‌کنند.

سالمی قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ را ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان معادل شانه‌ای ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: سازمان حمایت باید نرخ تخم مرغ بسته بندی را اعلام کند چرا که ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف تخم مرغ تهران در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود که تابع قیمت گذاری سازمان حمایت نیست.

قاچاق تخم مرغ با قیمت مصوب به بازار سیاه

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران ادامه داد: قیمت تخم مرغ بسته بندی شناسنامه دار را انجمن برمبنای قیمت تمام شده و هزینه‌های تولید محاسبه می‌کند و بخش عمده تفاوت قیمت تخم مرغ با بازار به این دلیل است که قیمت تخم‌مرغ بسته‌بندی را سازمان حمایت مشخص نکرده است، در حالی که نرخ گذاری از سوی سازمان‌حمایت از چندنرخی شدن قیمت خارج از نرخ مصوب جلوگیری می‌کند.

او با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد تخم مرغ میادین با نرخ مصوب تامین می‌شود، بیان کرد: روزانه ۷۰ تا ۸۰ تن تخم مرغ در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود، در حالی که در شرایط عادی این نیاز ۳۰ تا ۴۰ تن بوده است و هم اکنون به علت تفاوت قیمت، عرضه را افزایش داده‌ایم.

به گفته سالمی، ستاد تنظیم بازار و تعزیرات واحد‌های تولیدی را وادار به عرضه تخم مرغ در شبکه توزیع می‌کنند تا بازار را به تعادل برسانند.

خرید تضمینی روزانه ۱۰۰ تن مرغ مازاد از مرغداران

سالمی با بیان اینکه قیمت‌مرغ همچنان کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است، گفت: اکنون قیمت مرغ زنده در میدان بهمن، ۱۷ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم در نقاط شمالی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و نقاط جنوبی ۱۸ تا ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان است که با جمع آوری مرغ مازاد از سطح بازار به دنبال تعادل قیمت در بازار هستیم.

مدیر کل پشتیبانی امور دام با اشاره به این موضوع که کمبودی در عرضه نهاده دامی نداریم، گفت: با توجه به تمهیدات تخصیص ارز در ۲ تا ۳ ماه اخیر، مشکلی در تامین نهاده‌های دامی به دامداران و مرغداران نداریم.

منابع: صدا و سیما، باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا