ترامپ در مسیر استیضاح دوباره

پایگاه خبری افق و اقتصاد- برخی گزارش‌ها در آمریکا حاکی از آن‌اندکه مایک پنس، معاون دونالد ترامپ با استیضاح او مخالفت کرده است. بعد از حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره بسیاری خواستار برکناری او با استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی شده‌اند.

واکنش‌ها به یورش هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا همچنان ادامه دارد. نانسی پلوسی و چاک شومر، رهبران دموکرات‌ها در کنگره ماندن آقای ترامپ در کاخ‌سفید را خطرناک و خواستار برکناری او با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی آین کشور شده‌ بودند.

پلوسی و شومر تهدید کرده‌اند که اگر معاون  جمهوری و کابینه با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی برای خلع ید از دونالد ترامپ اقدام نکنند، کنگره از قدرت خود برای استیضاح او استفاده خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌ روزنامه‌های “بیزنس اینسایدر” و “نیویورک تایمز”، مایک پنس، معاون رئيس‌ جمهور و رئيس مجلس سنای آمریکا با استیضاح دونالد ترامپ با استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی مخالفت کرده است.

در این گزارش‌ها مشخص نشده که پنس چه زمانی کنگره را در جریان مخالفت خود با این امر می‌گذارد. همچنین آمده که مایک پنس از حمایت بسیاری از اعضای کابینه برخوردار است.

متمم ۲۵ قانون اساسی که از سال ۱۹۶۷ اعتبار دارد، به معاون رئيس‌ جمهوری آمریکا این اختیار را می‌دهد که در صورت تشخیص ناتوانی جسمی یا روانی او در اداره امور، مقام  جمهوری را بر عهده بگیرد. این امر شامل کناره‌گیری، استیضاح یا مرگ رئيس‌ جمهور نیز می‌شود.

در صورت ناتوانی رئيس‌جمهوری، معاون او و اکثریت کابینه یا هیأتی تعیین‌شده از سوی کنگره می‌توانند به صورت کتبی به سران کنگره اطلاع دهند که ‌ جمهوری دیگر قادر به انجام وظایف خود نیست. پس از آن معاون ‌جمهوری خواهد توانست زمام امور را به‌دست بگیرد.

همزمان با این جریان‌‎ها فیسبوک و توییتر اعلام کرده‌اند، حساب‌های کاربری ترامپ را دست کم تا دو هفته دیگر(یعنی پایان دوره حضور او در کاخ‌سفید) تعلیق خواهند کرد.

در همین حال، انتقادها از نقش ترامپ در آنچه «شوراندن هواداران و تشویق به خشونت»خوانده شده بالا گرفته است و بسیاری از مقام‌های سیاسی و نظامی آمریکا سخنان صبح چهارشنبه ترامپ در میان جمع هوادارنش در واشنگتن دی‌سی را زمینه‌ساز یورش عصر آن روز به ساختمان کنگره می‌دانند.

حمله‌ای که منجر به جان باختن ۴ نفر، توقف موقتی جلسه نمایندگان کنگره برای ثبت رسمی نتایج انتخابات، و خسارات به ساختمان تاریخی کنگره آمریکا شد.از پلیس انتقاد شده است که چرا نتوانست مانع ورود یورش آورندگان شود.

جو بایدن  جمهوری منتخب آمریکا نیز در همان روز در سخنرانی تلویزیونی به صورت مستقیم گفت: «هیچ کس نمی تواند به من بگوید که اگر دیروز به جای اوباشی که به کنگره هجوم بردند گروهی از معترضان ‘جان سیاهان ارزش’ دارد چنین کرده بودند، با آنها طور دیگری برخورد نمی شد.»

او همچنین آن حادثه را “شورشی” خوانده که تا “مرز فتنه” پیش رفته است.

در پی فراخوان ترامپ به راهپیمایی هوادارانش در روز تأیید نهایی نتایج انتخابات و پس از آن که مایک پنس حاضر به باطل کردن نتایج انتخاب نشد، راهپیمایان به ساختمان کنگره حمله کردند.

کنگره پس از برقراری مجدد آرامش، آرای مجمع برگزینندگان (الکترال) را تأیید کرد و جو بایدن، نماینده دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان رئيس‌جمهوری آینده این کشور به رسمیت شناخت.

جو بایدن در ۲۰ ژانویه (اول بهمن) زمام امور را به دست خواهد گرفت و رسما چهل و ششمین ‌جمهوری این کشور خواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا