زنگنه: از عراق، کره جنوبی، امارات و ژاپن طلبکاریم

پایگاه خبری افق و اقتصاد – وزیر نفت در واکنش به اینکه طلب ایران بابت فروش نفت از چه کشورهایی است، اظهار کرد که در این دوره طلبی وجود ندارد و طلب‌ها برای دوره پیش از تحریم‌هاست، زیرا آنها در سیستم‌های رسمی بوده و باقی مانده و در عراق، کره جنوبی، امارات و ژاپن مسدود شده است.

بیژن زنگنه در تبیین دستاوردهای صنعت نفت کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: این‌طور نبوده است که به دلیل تحریم استاندارها را زیر پا بگذاریم، در حالی که استاندارهای صنعت نفت تأمین و کالای باکیفیت استفاده شده است؛ من و همکارانم هیچ‌گاه از استانداردها کوتاه نیامدیم، زیرا ایمنی و حفظ جان و مال مردم و افراد و کارکنان یک اصل است.

زنگنه با یادآوری تربیت نیروی متخصص در کشور، یادآور شد: همه دانشگاه‌های معتبر کشور تا سال ۷۶ رشته مهندسی نفت نداشتند و دانشگاه نفت هم یک رشته عمومی داشت، اما اکنون در سطح دکترا کار می‌شود و این جزو مهم‌ترین دستاوردها است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مقدار فروش نفت، گفت: من همیشه می‌گویم تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشوند صحبت نمی‌کنم.

زنگنه در ادامه با بیان اینکه وضع بورس انرژی و روند کار در آن مطلوب است، افزود: بخش‌های زمینی فروش هم در بورس انرژی عرضه می‌شوند و چالشی وجود ندارد و بیش از آنچه فکر می‌کردیم مؤثر بوده و کار را شفاف کرده است و باید ادامه یابد.

وی با یادآوری افزایش مصرف انرژی در کشور تصریح کرد: از دلایل بالا بودن مصرف انرژی قیمت ارزان آن است، مسائلی هم هست که به مردم ارتباطی ندارد و به نظر من به سیاست‌گذاران دولت برمی‌گردد؛ اینکه خودرو با چه کیفیتی ساخته می‌شود چه ربطی به مردم دارد؟ مگر آنها چقدر قدرت انتخاب دارند تا با استاندارد جهانی همراه شوند؟

زنگنه وارد کردن شرکت‌های فناور به بالادست صنعت نفت را یکی از کارهای مهم دانست و گفت: برای نمونه به هر شرکت یک یا دو چاه مرده یا بسته که تولید ندارند یا کم بازده هستند را واگذار کنیم که این چاه‌ها را به تولید برسانند یا افزایش تولید داشته باشند. وزارت نفت در این مسیر پشتیبانی مالی و حمایت‌های لازم را از این شرکت‌ها می‌کند.

وی ادامه داد: با این کار، هزاران شغل برای نیروهای تحصیل‌کرده کشور ایجاد می‌شود و بسیاری از افراد بااستعداد و علاقه‌مند با ریسک کم، می‌توانند در این زمینه کار کنند. وزارت نفت ریسک این شرکت‌ها را از طریق صندوق پژوهش و فناوری پوشش می‌دهد و حمایت می‌کند. من به این شرکت‌ها بسیار امید دارم.

وزیر نفت به ایجاد پارک فناوری نفت و گاز به وسعت ۲۵ هکتار در ری از سوی وزارت نفت اشاره و اظهار کرد: فضا و امکانات در این پارک برای استقرار شرکت‌های فناوری و نیروهای جوان به‌منظور نمونه‌سازی و ساخت پایلوت فراهم است، با ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه‌های تهران، اصفهان، شیراز، اهواز نیز به این شرکت‌ها کمک می‌کنیم که در کنار دانشگاه‌ها فعالیت داشته باشند.

زنگنه با تاکید به اینکه برای زیست‌بوم توسعه فناوری و کارهای دانش‌بنیان بسیار وقت می‌گذارم، افزود: مقام معظم رهبری هم در دیدار با سران سه قوه، تأکید کردند صنعت نفت می‌تواند با تکیه بر ظرفیت‌های دانش‌بنیان، در تولید جهش ایجاد کند و این یک واقعیت است. ایشان بر مبنای گزارش‌هایی که خدمتشان داده شده بود به این جمع‌بندی رسیدند و تا به اینجای کار موفق بوده‌ایم و در ادامه، کار با جدیت دنبال می‌شود.

منبع: وزارت نفت

دکمه بازگشت به بالا