شریعتمداری خبر داد: شناسایی ۷ میلیون کارگر رسمی فاقد بیمه

پایگاه خبری افق و اقتصاد – به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۷ میلیون کارگر رسمی در کشور هستند که عضو تأمین اجتماعی نیستند.

محمد شریعتمداری، در جمع اساتید دانشگاهی و صاحب‎نظران حوزه رفاه اجتماعی کشور، اظهار کرد: در نشست سران قوا در محضر رهبر معظم انقلاب، موضوع نظام جامع رفاه اجتماعی و تأمین اجتماعی مورد تاکید معظم‌له قرار گرفت.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته تلاش کردیم نگاه اجتماعی دولت را در حوزه سیاستگذاری اجتماعی توسعه و تقویت کنیم و برای فعالیت‌های پژوهشی در وزارت کار، شورای عالی پژوهش را پایه‌ریزی کردیم که جمعی از اساتید و صاحبنظران دانشگاهی در این شورا عضو هستند.

شریعتمداری افزود: با توجه به اقداماتی که این وزارتخانه در حوزه راه اندازی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان انجام داده و این اقدام مورد تاکید ایشان قرار گرفته است، بدنه اجرایی و تقنینی کشور به دنبال این هستند تا قدم‌های مؤثری را در این زمینه بردارند.

وی در خصوص هدف از این نشست هم‎اندیشی تصریح کرد: فرصتی فراهم شده تا با دیدگاه صاحب‎نظران و اندیشمندان در دو حوزه نظام جامع و یکپارچه رفاه و تأمین اجتماعی و آثار و پیامدهای کرونا آشنا شویم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بررسی‌های انجام شده از سوی مؤسسات مهم تحقیقات جهانی اشاره کرد و گفت: ۸۷ درصد اقتصاد دانانی که در این تحقیق مورد گفت‎وگو قرار گرفته‌اند، معتقدند دولت‌های متبوعشان سیاست‌های مدونی برای مقابله با آثار فقر ناشی از کرونا ندارند و این نگرانی‌ها را دو چندان می‌کند، همچنین سیاست روشنی برای مقابله با آثار آن در جهان و در حوزه سیاستگذاری اتفاق نمی‌افتد.

شریعتمداری به تاریخچه و تجربه تاریخی نظام رفاه اجتماعی در کشور پرداخت و اظهار داشت: در دهه پنجاه قدم‌هایی در این زمینه برداشته شد و وزارت رفاه تشکیل و قرار شد بر پایه آن مسائل رفاهی دنبال شود. سپس از ابتدای دهه ۸۰ اندیشمندان و صاحب نظران این حوزه به جمع‌بندی رسیدند که ضرورت دارد ساماندهی جدیدی در حوزه مسائل رفاهی اجتماعی انجام شود که پس از آن وزارت رفاه در سال ۸۳ تأسیس شد.

وزیر رفاه بیان کرد: ساختار قانون نظام جامع رفاه اجتماعی از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت و وزارت رفاه دوباره شکل گرفت و شورای عالی رفاه برای عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیری در زمینه سیاست گذاری مسائل رفاه اجتماعی در کشور به وجود آمد و قرار شد در همه حوزه‌های امدادی بیمه‌ای و حمایتی سیاست گذار اصلی کشور باشد.

وی ادامه داد: در ادامه با اقدامات صورت گرفته و ادغام وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی حوزه وسیعی پیش روی کشور قرار گرفت و با قوانین و برنامه‌هایی که در جریان بودجه به صورت یک ساله تصویب شد به تدریج این قانون مادر نیز مضمحل شد و شورای عالی رفاه از جایگاه واقعی خود تنزل پیدا کرد.

شریعتمداری با بیان اینکه منابع گسترده‌ای در حوزه رفاه کشور هزینه می‌شود اما نتایج ارزشمندی در حوزه برخورد با چهره‌های خشن فقر، فقر آموزشی، بهداشتی، درمانی و تغذیه نمی‌بینیم، افزود: سهم منابعی که به صندوق‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی در بودجه اختصاص می‌یافت ظرف کمتر از یک دهه به رقم قابل ملاحظه افزایش پیدا کرده و تقریباً ۱۰ برابر شده و در بودجه سال جاری ۱۲۰ هزار میلیارد تومان منابع فقط خرج کمک به صندوق‌ها شده است. افزایش این سهم ریشه در فقدان آینده‎نگری گذشته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: علاوه بر آن نظام یارانه‌ای که در کشور وجود دارد بسیار متنوع است و در جاهای مختلف هزینه‌هایی را انجام می‌دهد که اصلاً منسجم و یکپارچه نیست. نظام جامع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در زمینه اجتماعی رفاه اجتماعی در کشور وجود ندارد و دستگاه‌ها و بخش‌ها هریک متکفل اموری در این حوزه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه به رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفته فاقد مطالعه مبتنی بر شواهد در خصوص پیامدهای اجتماعی در حوزه کرونا هستیم گفت: بنابراین در این حوزه مطالعه جامع بر اساس شواهد در حوزه پیامدهای اجتماعی کرونا را در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اولین بار به حدود ۳ میلیون نفر در شرایط کرونا منابع بلاعوض بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان پرداخت شده است که این سه میلیون نفر جزو هیچکدام از گروه‌های شناسایی شده نبودند و هیچ گونه بیمه‌ای نداشتند و تحت پوشش هیچ نهاد امدادی نیز نبودند.

دکمه بازگشت به بالا