رشد ۱۳۰درصدی حقوق پرسنل بهداشت و درمان

پایگاه خبری افق و اقتصاد- معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‎ریزی وزارت بهداشت، اقدامات انجام شده در جهت افزایش تخت‌های بیمارستانی، تخت‌های ویژه بیمارستانی، اکسیژن‌سازها، افزایش حقوق و مزایای کادر بهداشت و درمان و … را تشریح کرد.

سیدکامل تقوی‌نژاد در نشست خبری ویدیوکنفرانسی گفت: در یک سال گذشته در کنار مدیریت بهینه مبارزه با کووید۱۹، اقدامات وزارت بهداشت در زمینه توسعه زیرساخت‌ها متوقف نشد و بلکه رشد قابل توجهی داشت و کارهایی انجام شد که بخش عمده‌ای از تلاش‌های موفق نظام سلامت مرهون این زیرساخت‌ها خواهد بود.

وی افزود: تا سال۹۲ حدود ۹۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور داشتیم که از سال ۹۲ تا ۹۸ حدود ۲۸هزار تخت به مجموعه تخت‎های بیمارستانی کشور اضافه شد. در سال ۹۹ نیز حدود ۳۵۶۲ تخت بیمارستانی اضافه شد و به این ترتیب در مجموع در بخش دولتی ۳۰ درصد از ظرفیت فیزیکی تخت‎های بیمارستانی مربوط به دولت‎های تدبیر و امید است.

تقوی‌نژاد گفت: همچنین حدود ۱۵ هزار تخت بیمارستانی در دست احداث داریم که در صورتی که اعتبارات کافی اختصاص یابد مجموع تخت‎های بیمارستانی این دولت به ۴۶ هزار تخت بیمارستانی خواهد رسید. همچنین مجموعا پنج هزار میلیارد اعتباراتی بوده که در این زمینه اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: ۷۴۶۰ پروژه بهداشتی به بهره‎برداری رسیده است. به دنبال اقدامات انجام شده، نسبت تخت بیمارستانی از ۱.۶ نسبت به هر هزار نفر به ۲.۳ صدم رسیده است.

تقوی‎نژاد اقدام مهم انجام شده در سال ۹۹ را بحث توسعه تخت‎های ویژه دانست و در این باره گفت: شاهدیم قبل از سال ۹۲ مجموعا ۴هزار و ۹۶ تخت ویژه داشتیم که تا سال ۹۸ مجموعا ۲۱۵۸ تخت دیگر اضافه شده است که قابل توجه است. در سال ۹۹ نیز ۲۱۶۱ تخت اضافه کردیم و ۱۴۲۴ تخت نیز در دست احداث داریم. بنابراین در مدت اخیر سال ۱۳۹۹ معادل ۲۵ درصد تخت‎های آی‎سی‎یو کشور را احداث کردیم.

معاون وزیر بهداشت همچنین گفت: در سال جاری موضوعی که در برنامه قرار داشت بحث ترمیم حقوق همکاران و بهبود وضعیت رفاهی آنها بود که در این زمینه تلاش‎هایی در دستور کار است و مجموع حقوق و مزایای همکاران نسبت به ۹۷ بالغ بر ۱۳۰ درصد رشد داشته است. همچنین بحث دیگر ایجاد عدالت در بین گروه‎های مختلف همکاران است که همپای رشد حقوق و مزایای همکاران رسمی و پیمانی تلاش کردیم حقوق و مزایای همکاران ضریب کا و شرکتی و … نیز افزایش یابد. اکنون میزان حقوق همکاران غیررسمی ما بین ۷۰ تا ۸۰ درصد همکاران رسمی است.

وی ادامه داد: از مباحث دیگر افزایش تعداد همکاران وزارت بهداشت و تقویت نظام شبکه و نظام بیمارستانی و استخدام همکاران در بخش درمان و خصوصا پرستاری است. به طوری که طی دو سال ۹۸ و ۹۹ موفق شدیم ۵۲ هزار مجوز استخدامی را دریافت کنیم. این درحالیست که مجموعه استخدامی‎های وزارت بهداشت از سال ۹۲ تا ۹۶ سالی هفت هزار نفر اضافه شده است اما در دو سال گذشته به طور متوسط سالی ۲۶ هزار نفر اضافه شده‎اند و از این تعداد نزدیک ۲۰هزار نفر به کار اشتغال یافتند.

تقوی‎نژاد با اشاره به آزمون استخدامی وزارت بهداشت در ۲۴ بهمن امسال، گفت: در این آزمون نیز شرکت‎کنندگان برای ۳۹ هزار پست رقابت خواهند کرد. بنابراین از هر پنج نفر داوطلب یک نفر در صورت کسب حد نصاب نمره به کارگیری می‎شود. حدود ۱۵هزار نفر از استخدامی‎های جدید، پرستاران هستند که در این زمینه ۷۳هزار داوطلب وجود دارد. دو هزار نفر نیز در مشاغل دیگر درمانی اعم از پزشک متخصص  و عمومی و … هستند که ۴۸۰۰ نفر در این زمینه داوطلب هستند. در حوزه بهداشت هم ۵۶۰۰ نفر به کارگیری خواهند شد که ۳۳هزار نفر در این حوزه رقابت می‎کنند و برای فوریت‎های پزشکی نیز ۵۲۰۰ نفر به کارگیری خواهند شد. برای مجموعه پست‎های بهداشتی درمانی در حوزه بهداشت نیز حدود ۸هزار نفر به کارگیری خواهند شد که ۵۱ هزار نفر رقابت خواهند کرد. در کل از مجموع استخدام‎های سال گذشته و سال جاری ۲۱ هزار نفر پرستار خواهند بود.

دکمه بازگشت به بالا