معاون وزیر بهداشت: هر ماه ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی اضافه می‌شود

پایگاه خبری افق و اقتصاد- معاون توسعه و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت اعلام کرد از محل وام ۴۲.۵ میلیون یورویی از بانک جهانی، حدود ۲۲.۷ میلیون یورو برای خرید تجهیزات مراکز درمانی و ۱۹.۸ میلیون یورو برای تجهیزات مراکز بهداشتی هزینه شده است.

سید کامل تقوی‎نژاد، معاون توسعه و برنامه‎ریزی وزارت بهداشت در مراسم افتتاح پروژه ICERP و تجهیزات و ملزومات خریداری شده از محل تسهیلات بانک جهانی ضمن اشاره به یک سال تلاش بی‌وقفه تیم سلامت کشور برای کنترل شیوع کرونا بیان کرد: این بیماری چالش‌های بزرگی برای نظام سلامت ایجاد کرد، ولی یکی از ویژگی‌های این دوره استفاده از منابع داخلی و بین‎المللی برای تجهیز مراکز و بهبود نظام پرداخت و جذب نیروی انسانی بود و کارهایی که برای توسعه زیرساخت‌ها در حال انجام است به شکلی پیش رفته که هر ماه ۱۴۰۰ تخت افتتاح می‌شود و این از افتخارات نظام سلامت کشور است.

وی ادامه داد: در این مدت تجهیزات ما تکمیل شده و شرکت‌های دانش‎بنیان رشد کرده و برای اولین بار خرید تضمینی از شرکت‌های دانش‎بنیان انجام شد و ۴ هزار ونتیلاتور در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفت و همچنین از منابع بانک جهانی در دوران کرونا نیز استفاده شد که این منابع از چند جهت اهمیت داشت.

تقوی‎نژاد گفت: با وجود پرداخت حق عضویت به بانک جهانی، بیش از ۱۵ سال از آخرین منابع در اختیار گرفته ایران می‌گذرد و دریافت وام ۵۰ میلیون دلاری بدون هزینه‌های سربار اگرچه در مقیاس کلان و منابع این دوران از سوی دولت اختصاص یافته عدد کوچکی است، اما به هر میزان که بتوان برای خدمات‎رسانی استفاده کرد قابل توجه است و این وام از بانک جهانی در شرایط تحریم دریافت شد که با سازوکار سه جانبه از ظرفیت‌های سازمان جهانی بهداشت استفاده شده است.

وی افزود: در کنار وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، همکاری مناسبی با گمرک برای معافیت از عوارض و ترخیص از گمرک داشتیم و از محل وام ۴۲.۵ میلیون یورویی از بانک جهانی، حدود ۲۲.۷ میلیون یورو برای خرید تجهیزات مراکز درمانی و ۱۹.۸ میلیون یورو برای تجهیزات مراکز بهداشتی هزینه شده است.

تقوی‎نژاد گفت: همه تجهیزات درمانی و آزمایشگاهی وارد و از گمرک ترخیص شده و بخش قابل توجهی عملیاتی شده که در مجموع ۱۳۶ بیمارستان و ۴۵ مرکز آزمایشگاهی از این تجهیزات و لوازم استفاده خواهند کرد و امیدواریم ایام کرونا، تجربه‌ی درخشانی برای نظام سلامت باشد.

در بخش دیگر برنامه شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در مورد شرایط سخت مدیریت کرونا در زمان شیوع بیان کرد: در این ایام، به دلیل تحریم‌هایی که بر کشور ما تحمیل شد حتی حاضر نبودند به ما مایع ضد عفونی یا ماسک بفروشند، اما حالا تولیدات خودمان را صادر می‌کنیم و الان واکسن کرونای ما که تولید می‌شود از تمام واکسن‌هایی که ساخته شده، کارایی بیشتری خواهد داشت و ما صادر کننده واکسن کرونا به کشورهای منطقه هم خواهیم شد.

وی با اشاره به وام دریافت شده از بانک جهانی، ادامه داد: بانک جهانی بعد از ۱۵ سال با وجود این‌ که ما عضو این بانک هستیم، کار کوچکی انجام داد و ۵۰ میلیون دلار برای جمهوری اسلامی ایران پولی نیست.

شهریاری گفت: امیدواریم در مبارزه با بیماری کرونا سرافراز بیرون بیاییم چون ما کشوری انقلابی و با تفکر انقلابی و ایدئولوژی اسلامی هستیم که دشمنان ما دست بردار نیستند و امیدواریم جوانان نخبه و دانشمند ما در شرکت‌های دانش‎بنیان ما را از نیاز به خارج بی‎نیاز کنند.

دکمه بازگشت به بالا