جهانگیری: با جلوگیری لحظه ای صادرات مخالفیم

پایگاه خبری افق و اقتصاد- معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد که دولت با جلوگیری لحظه ای صادرات مخالف است و وقتی کارخانه های داخلی به تولیدات مواد اولیه همانند پتروشیمی نیاز داشته باشند، قطعا اولویت با داخل است.

اسحاق جهانگیری روز شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی و افتتاح همزمان طرحهای اقتصادی و عمرانی کردستان، گفت: راهبرد ما در برابر دولت جدید آمریکا همان است که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده اند و آمریکا با برداشتن تمامی تحریمها و راستی آزمایی از سوی ایران می تواند به برجام برگردد چرا که ایران تنها کشوری بود که به تمام تعهدات خود پایبند ماند و با خروج آمریکا از این تفاهمنامه، همچنان منطقی عمل کرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری به بزرگترین افتضاح اروپا  پرداخت و اظهار کرد: این افتضاح زمانی رقم خورد که شرکتهای این کشورها وقتی توسط دولت خود ملزم به همکاری با ایران می شدند، با آمریکا همراهی کرده و از ترس جریمه آمریکا جرات عمل به دستور دولت خود را نداشتند.

جهانگیری گفت: مسوولان جمهوری اسلامی در دوره مقاومت از موضع منطق رفتار کردند و مردم هم وقتی دیدند مسوولان موضع لجباری نداشته و بر منطق اصرار دارند، تاب آوری بی نظیری از خود بروز دادند که باید در تاریخ ثبت شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری ‌پیش بینی روزهای خوشی برای کشور داشت و تاکید کرد:  آمریکایی‌ها مجبور به تسلیم در برابر اراده ملت ایران هستند و به زودی به جایی می رسیم که همه نیازهای اصلی و توسعه ای کشور برآورده می شود.

وی گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، ادامه حتی یک ساعت تحریم جایز نیست و برای لغو آن باید تلاش شود، منتها برنامه بی اثر کردن تحریمها ادامه دارد و برای همین سیاست ما این است تا اگر بتوانیم حتی به اندازه ذره ای از بار سختیهای زندگی مردم کم کنیم.

جهانگیری سال ۱۳۹۹ را سخت ترین سال از نظر منابع درآمدی در طول دوران انقلاب اسلامی برای مردم دانست و افزود: در سالهایی با کسری ۵۰ درصدی بودجه مواجه بودیم ولی به فضل الهی بودجه سال آینده بصورت مناسب بسته شده که امیدواریم این بار تصویب شود.

اقتصاد مقاومتی شاه بیت تاب ‌آوری

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود، شاه بیت تاب آوری در مسائل اقتصادی را سیاست اقتصاد مقاومتی اعلام و تاکید کرد: این مساله هدیه بزرگی بود که در اختیار دولت قرار گرفت و دولت هم با تمام توان آن را اجرایی کرد.

جهانگیری اضافه کرد: در قالب این اصل، گلوگاه های اصلی اقتصادی کشورمانند بنزین و امنیت غذایی و دیگرنقاط آسیب پذیر کشور توسط فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی شناسایی و براساس دانش و تجربه و خودکفایی در بخشهای مختلف آغاز شد.

وی یکی از ثمرات اقتصاد مقاومتی را پیش بینی خرید بیش از ۹۰ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری اعلام کرد و افزود: گندم به قیمت بیش از ۴۰ هزار ریال از کشاورز خریداری و به قیمت ۶هزار ریال در اختیار نانوا قرار می‌گیرد تا نان مردم با کمترین قیمت تامین شود.

جهانگیری با انتقاد از برخی اظهار نظرها درباره اینکه در کشور رانت شده تاکید کرد: اگر زندگی همین عده بررسی شود، به جز رانت، شایستگی دیگری آنها را به این جایگاه نرسانده است و در حالی فریاد رانت سرداده اند که دولت از این رانتها برای مردم استفاده می کند.

صنعت، بخش مغفول معدن

معاون اول رئیس‌جمهوری به راه اندازی زنجیره فولاد در کردستان را یادآور شد و افزود: این طرح اگرچه طرحی زمان‌بر است ولی تاکنون باید به نقطه حساسی می رسید ومشخص است که گیرهایی دارد و آن هم در ترکیب سهامداری است.

جهانگیری با بیان اینکه برای رشد توسعه با کسی تعارف نداریم، افزود: هرچند نهادی ممکن است که برای ما عزیز هم باشد ولی وقتی نه خود پولی می آورد و نه اجازه می دهند که دیگر سهامداران پولی برای این طرح بیاورند، باید حذف و بخش خصوصی و یا نهاد دیگری جایگزین آن شود چرا که مردم به این طرحها امید دارند و با تلف کردن وقت نباید اجازه داد که امید مردم ناامید شود.

وی گفت: کردستان ظرفیت معادن مهمی دارد و توسعه و رشد آن نیازمند قرار گرفتن در کنار صنعت است چرا که معادن بدون فرآوری هیچ خاصیتی ندارند و اقتصادی نیست.

جهانگیری با تاکید بر اهمیت صنایع پایین دستی گفت: مسوولان استان به بخش خصوصی اطمینان لازم را بدهند دهند تا آنان ترغیب به سرمایه گذاری شوند.

وی افزود: با جلوگیری لحظه ای صادرات مخالفیم و وقتی کارخانه های داخلی به تولیدات مواد اولیه همانند پتروشیمی نیاز داشته باشند، قطعا اولویت با داخل است.

معاون اول رئیس‌جمهوری به نگرانی های دولت از وضع آب آشامیدنی سنندج پرداخت و اختصاص هزار میلیارد ریال برای رفع آن در بودجه را گامی مهم برای رفع آن دانست .

وی در زمینه واکسن کرونا هم گفت: تمام تلاشمان را می کنیم تا زمان تولید انبوه واکسن داخلی، به هر روشی از هرجای دنیا واکسن تامین کنیم که مدتی بخاطر مشکلات جابجایی پول با وقفه مواجه شدیم ولی از واکسن مهم تر، رعایت مداوم دستورالعملهای بهداشتی است.

جهانگیری افزود: به امید خدا با کنترل کرونا،  گردشگری باز هم به راه می افتد و کردستان باید از مقاصد اصلی گردشگران باشد که اگر نشود باید خودمان را سرزنش کنیم چرا که زیرساختها را فراهم نکرده‌ایم.

معاون اول رئیس‌جمهوری از راه‌اندازی راه آهن سنندج – همدان – تهران تا چند ماه آینده خبرداد و تاکید کرد: این مساله وقتی خیر اقتصادی دارد که به شبکه راه آهن ‌آهنن جهانی وصل شود و باید تا اقلیم کردستان عراق ادامه یابد.

معاون اول رئیس‌جمهوری در این سفر یک روزه به کردستان، با حضور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان، چند طرح را در بخش‌های مختلف به صورت همزمان افتتاح می‌کند و عملیات اجرایی چند طرح نیز با حضور وی شروع می‌شود.

از مهم‌ترین برنامه‌های سفر جهانگیری به استان کردستان، می‌توان به بهره‌برداری از منطقه ویژه اقتصادی بانه، شروع عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۰۰ روستا و ۱۵۰ واحد صنعتی و تولیدی، طرح‌های مسکن مهر و ۲۰ زمین ورزشی، ۴.۲ هکتار گلخانه و ۹۲۳ هکتار آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی و طرح‌های قابل افتتاح حوزه کشاورزی استان بیان کرد.

جهانگیری همچنین با حضور در روستای “هانیس” سنندج، ۱۴۶ کیلومتر راه روستایی را به بهره‌برداری می‌رساند، سپس در نشستی با نخبگان اقتصادی استان شرکت می‌کند.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا