تجارت ۶.۸ میلیارد دلاری کشور در بهمن

پایگاه خبری افق و اقتصاد- سخنگوی گمرک می‌گوید کارنامه تجارت خارجی کشورمان در بهمن، ۶میلیارد و ۸۱۷میلیون دلار بود که سهم صادرات، سه میلیارد و۱۳۵ میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و ۶۸۲میلیون دلار بوده است.

سیدروح‌اله لطیفی اظهار کرد: کارنامه تجارت کشورمان در مجموع یازده ماه سال جاری، ۱۳۴میلیون تن کالا به ارزش ۶۵.۵میلیارد دلار بوده که سهم صادرات ۱۰۳میلیون و ۹۰هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار و سهم واردات ۳۰میلیون و ۸۱۸هزار تن کالا به ارزش ۳۴میلیارد و ۳۲۱میلیون دلار بوده است.

لطیفی درباره عملکرد تجارت خارجی کشور در بهمن گفت: تجارت خارجی کشور در بهمن، افزایش ۱۸۴میلیون دلاری در صادرات و کاهش ۵۰میلیون دلاری واردات را نسبت به دی تجربه کرده است.

او افزود: در دی عملکرد تجارت خارجی کشور ۶میلیارد و ۷۳۲میلیون دلار بود که سهم صادرات دو میلیارد و۹۵۱میلیون دلار و سهم واردات سهمیلیارد و ۷۸۱ میلیون دلار بوده است اما در بهمن، تجارت خارجی به ۶میلیارد و۸۱۷میلیون دلار رسید که نسبت به دی ماه،۸۵میلیون دلار افزایش تجارت را شاهد بودیم.

سخنگوی گمرک درباره مقاصد صادراتی کشور در بهمن توضیح داد: چین با یک میلیون و ۷۱۴ هزار تن به ارزش ۸۴۵ میلیون دلار ، عراق با یک میلیون و ۵۷۰هزار تن به ارزش ۴۷۷میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۱۶۰هزار تن به ارزش ۴۴۱ میلیون دلار، افغانستان با ۵۷۶هزارتن به ارزش ۱۸۵ میلیون دلار و ترکیه با ۱۶۵ هزار تن به ارزش ۱۸۳ میلیون دلار و جمعا با پنج میلیون و ۱۸۵ هزار تن کالا و ارزش دو میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار، پنج مقصد نخست صادراتی کشورمان بودند که ۶۰درصد کل وزن و ۷۰درصد ارزش کالاهای صادراتی کشورمان در بهمن را به خود اختصاص دادند.

او درباره کشورهای طرف معامله با کشورمان برای واردات کالا گفت: امارات با ۳۷۲هزارتن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۱میلیون دلار، چین با ۳۰۸ هزار تن به ارزش ۹۰۸ میلیون دلار، ترکیه با ۳۶۰هزار تن به ارزش ۴۲۶ میلیون دلار، آلمان با ۱۸۶هزار تن به ارزش ۲۱۰میلیون دلار و هند با ۲۲۰هزار تن به ارزش ۲۰۲میلیون دلار به ترتیب پنج کشور طرف معامله برای واردات کالا به کشورمان بودند که جمعا با یک میلیون و ۴۴۶هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۸۰۷میلیون دلار، ۵۶درصد وزن و ۷۶ درصد ارزش واردات در بهمن به این پنج کشور اختصاص داشته است.

دکمه بازگشت به بالا