وزیر صمت خبرداد: آغاز توزیع میوه‌های خریداری شده از ۲۵ اسفند

پایگاه خبری افق و اقتصاد- وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر استمرار افزایش توزیع روغن در بازار تا پایان ماه رمضان، استفاده از سامانه جامع تجارت در شبکه توزیع مرغ را در تنظیم بازار مرغ موثر و کمک‌کننده دانست.

جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهوری و با حضور وزاری صمت و جهاد کشاورزی، معاونان این ۲ وزارتخانه و دیگر مسئولان مربوطه به میزبانی وزرات صمت برگزار شد.

علیرضا ‌رزم حسینی در این جلسه با اشاره به هماهنگی خوب ایجاد شده بین دستگا‌های مرتبط، و با استناد به گزارشات سازمان‌ها و بخش‌های ذیربط در وزارت صمت گفت: ۲ قلم کالای سیب و پرتقال به عنوان کالاهای پرمصرف این ایام مورد نظر وزارت صمت بود که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در این زمینه، شرایط عرضه این دو قلم کالا در بازار هم از نظر کیفیت و هم قیمت، اوضاع مطلوبی است.

قیمت‌گذاری تنها برای کالاهای دریافت کننده یارانه دولتی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با تاکید بر اینکه وزارت صمت تنها مسئول تنظیم بازار کالاهایی است که یارانه از دولت دریافت می‌گنند، گفت: طبق قانون، وزارت صمت تنها مسئول قیمت گذاری کالاهایی است که از یارانه دولتی برای تامین و تولید استفاده می‌کنند و با توجه به حساسیت بازار شب عید، مانند سنوات گذشته نسبت به تنظیم بازار میوه شب عید اقدامات لازم صورت پذیرفت و حدود ۴۰ هزار تُن میوه برای این ایام خریداری شد.

رزم‌حسینی با بیان اینکه محموله میوه‌ها با توجه به اعلام نیاز هر استان، به مقصد مورد نظر ارسال شده است، آغاز توزیع میوه‌های خریداری شده را ۲۵ اسفند ماه اعلام کرد.

استفاده از سامانه جامع تجارت در شبکه توزیع مرغ

وی در ادامه بازار تخم مرغ را آرام توصیف کرد و گفت: در خصوص بازار مرغ، با توجه به تجربیاتی که وجود دارد، به نظر می‌رسد استفاده از سامانه جامع تجارت می‌تواند در ایجاد آرامش در بازار بسیار کمک کننده باشد.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه این سامانه ۷۰ درصد کارآمد است، تصریح کرد: اگر بتوان ترتیبی اتخاذ کرد که عرضه مرغ در این شبکه صورت بگیرد کنترل و تنظیم بازار مرغ بهتر خواهد شد و ان‌شاالله برای ماه رمضان، شاهد آرامش در این بازار خواهیم بود.

استمرار افزایش توزیع روغن تا پایان ماه رمضان

رزم‌حسینی در بخش دیگر صحبت‌های خود به افزایش ۲۵ درصدی توزیع روغن در ۲ ماه گذشته اشاره کرد و گفت: در بحث نظارت با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد علی رغم بازرسی‌های مستمر، آنقدر جرایم بازدارنده نیست و باید در این زمینه بررسی‌هایی لازم انجام شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار: نگفتم مردم میوه نخرند

معاون وزیر صمت با اشاره به سخن چند روز خود مبنی بر این که در صورت گرانی مردم میوه خریداری نکنند، اظهار کرد: منظور بنده این بود که مردم میوه و تره بار مورد نیاز خود را از میادین میوه و تربار بخرند و از جاهایی که قیمت بالا دارند خریداری نکنند چرا که سزای گران فروشی نخریدن است و به هیچ وجه منظورم این نبود که مردم به طور کل میوه خریداری نکنند.

قبادی گفت: البته صدا و سیما در انتشار صحبت‌های بنده امانت داری کرد، ولی در برخی کانال‌ها و سایت‌ها حرف‌های من به گونه دیگری برداشت شد. طرف صحبت من مردم تهران بودند که از آن‌ها خواستم مایحتاج میوه خود را از مراکز میوه و تربار با قیمت مصوب خریداری کنند و از مراکزی که گران فروشی می‌کنند خرید انجام نشود.

معاون وزیر صمت گفت: از چند روز آینده انواع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از جمله قند، شکر، روغن، مرغ و مخصوصاً میوه با حجم وسیع‌تر و بیشتری به بازار عرضه می‌شود.

عباس قبادی اظهار کرد: اکنون در ۲۶۰ نقطه تهران در قالب میادین میوه و تربار این محصولات با قیمت مصوب عرضه می‌شود.

وی گفت: ضمن این که توزیع میوه دولتی هم آغاز شده و پرتقال و سیب زرد با نرخ کیلویی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و سیب قرمز با نرخ ۸ هزار و ۹۰۰ تومان در حال عرضه است.

معاون وزیر صنعت بیان کرد: ۷۰ درصد خریدهای میوه مردم از طریق میادین میوه و تربار تأمین می‌شود و نرخ‌ها در این میادین نسبتاً مناسب است.

وی افزود: علاوه بر میادین میوه و تربار ۸۰ نقطه دیگر هم در نظر گرفته شده که به صورت رایگان در اختیار باغداران و کسانی که میوه برای عرضه دارند قرار بگیرد تا بتوانند میوه با قیمت مصوب و بدون واسطه به مردم عرضه کنند.

قبادی گفت: همچنین در میادین میوه و تربار نیز فضاهایی به صورت رایگان در اختیار عرضه کنندگان میوه برای عرضه مستقیم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تفاوت قیمتی بین میادین میوه تربار با سایر مراکز عرضه میوه اظهار کرد: با عرضه گسترده میوه به بازار انتظار می‌رود که قیمت در سایر مراکز عرضه غیر از میوه و تر بار نیز تحت تأثیر قرار بگیرد و به ثبات برسد ضمن اینکه با متخلفان و گران فروشان به شدت برخورد می‌شود که در راستای همین موضوع ۱۵ هزار و ۴۵۰ پرونده به تعزیرات معرفی شده تا با گران فروشی آن‌ها برخورد شود.

معاون وزیر صمت با بیان این که در شهر تهران ۵ هزار تن سیب و پرتقال و در سراسر کشور نیز ۴۰ هزار تن از این محصول با نرخ مصوب از طرف دولت برای به تعادل رسیدن بازار عرضه می‌شود تاکید کرد: با توجه به این که قیمت نارنگی طی روزهای گذشته افزایش داشته به استانداران مناطق غرب و شرق کشور این اختیار داده شده است که به اندازه نیاز از این محصول وارد کشور شود تا بازارش به تعادل برسد.

وی افزود: قیمت موز نیز با توجه به واردات صورت گرفته اکنون در میادین اصلی به حدود ۴۵ هزار تومان رسیده که مقرر شده از فردا با عرضه گسترده به ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان در مراکز عرضه عمده برسد و امیدواریم در بازار این محصول با کمتر از قیمت ۴۰ هزار تومان قابل خریداری باشد.

وضع عرضه روغن بهبود می‌یابد

معاون وزیر صمت گفت: از چند روز گذشته قرار بر این شده است که همه میادین به لحاظ روغن تأمین شود و اگر بتوانیم همه میدان ها را از نظر روغن تأمین کنیم اوضاع بهبود می‌یابد، ولی با توجه به عطش بازار این موضوع زمان بَر است.

قبادی با بیان این که به خاطر صف‌های تشکیل شده شرمنده مردم هستیم، افزود: در تأمین مواد اولیه روغن خوراکی مشکلی نیست و با توجه به این که میانگین مصرف کشور ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تن است، تولید به ۲۰۰ هزار تن رسیده، ولی با توجه به کمبودی که در چند وقت اخیر در بازار وجود داشته تا تولیدات وارد بازار شود و بازار به تعادل برسد، کمی زمان لازم است.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا