معاون وزیر آموزش و پرورش: سنجش سلامت پیش دبستانیها اجباری نیست
پایگاه خبری افق و اقتصاد- معاون وزیر آموزش و پرورش جزئیاتی از برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان دبستانی و پیش دبستانی را اعلام کرد.
سیدجواد حسینی در نشستی خبری درباره عملکرد این سازمان در زمینه اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی گفت: سال گذشته برنامه سنجش پیش دبستانیها به علت کرونا با توقف روبه رو شد اما امسال دوباره در دستورکار قرار گرفت.
وی افزود: زمانبندی امسال ما برای سنجش پیش دبستانی ها به علت تاخیر یک ماهه شروع به کار سیدا، با تاخیر مواجه شد. به همین علت علی رغم آنکه هدف گذاری کرده بودیم ۵۰ درصد نوآموزان پیش دبستانی را سنجش کنیم این آمار تا کنون به ۲۰ تا ۲۲ درصد رسیده است.
حسینی افزود: علاوه بر این، ثبت نام در دبستان منوط به سنجش سلامت است، اما سنجش در دوره پیش دبستانی اجباری نیست، درحالیکه بسیار ضرورت دارد.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه برنامه سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از سال ۷۱ آغاز شده است و در آن زمان نرخ پوشش دانش آموزان ۱.۵ درصد بود که در سنوات گذشته روند صعودی و کمی داشته است گفت: این آمار در سال ۹۸ به ۹۷.۸ درصد پوشش رسید. در سال ۹۹ که سال کرونا هم بود علی رغم پیش بینی ها مبنی بر ریزش آمارها، نرخ پوشش به ۹۸.۹ درصد رسید. برای سال ۱۴۰۰ نیز تا کنون بیش از ۹۹.۲۲ درصد از دانش آموزان در برنامه سنجش شرکت کرده اند که رکورد خوبی است و جای خوشحالی دارد.
وی درباره روند نوبت گیری و انجام سنجش در استان ها اظهار کرد: تقریبا در یک استان یعنی سیستان و بلوچستان کمتر از ۹۹ درصد نوبت گیری انجام شده و آمار در استان های دیگر بالغ بر ۹۹ درصد بوده است. هماهنگی های لازم در استان سیستان و بلوچستان انجام شده تا این رقم به میانگین کشوری برسد.
حسینی با اشاره به اینکه امسال دو قلمرو مهم و اثرگذار به طرح سنجش اضافه کردیم گفت: امسال سنجش شایستگی های حرکتی انجام شد که نتیجه آن تهیه و اجرای بسته تحولی سواد حرکتی در معاونت تربیت بدنی بود. دوم غربالگری نوآموزان پنج تا هفت ساله پیش دبستانی با رویکرد نوآموزان در معرض یادگیری است.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: شمار مراکز اختلال یادگیری به ۸۰۰ مورد رسیده و دانش آموزانی که با اختلال یادگیری شناسایی میشوند به این مراکز معرفی می شوند. معمولا وقتی مشکل پیدا میشود و به سطح ۳ مداخلات می رسد افراد به مراکز معرفی می شوند. یک علت مهم سنجش پیش دبستانی نیز مداخله بهنگام است تا قبل از آنکه کودک به سطح ۳ مداخله برسد آنها که نشانگانی از مشکلات ویژه یادگیری دارند یا در معرض هستند، شناسایی شوند.
وی با بیان اینکه پنج استان و بیش از ۵۵۰۰ نوآموز به طور آزمایشی تحت غربالگری مشکلات ویژه یادگیری هستند گفت: رویکرد مدرسه محوری و والدین محوری در این برنامه داریم که بر این اساس خانواده ها و معلمان مداخلات اولیه را انجام می دهند. آموزش به والدین و معلمان در دستورکار قرار دارد. این برنامه از سنوات آینده با اصلاح اشکالات می تواند عمومیت پیدا کند.
حسینی با بیان اینکه یک کار دیگر که امسال دنبال میشود و البته از سال گذشته آغاز شده بود، راه اندازی یک پایگاه سنجش دائمی آکوستیک در هر مرکز استان است اظهار کرد: این مراکز ایجاد میشوند تا در طول سال بتوان بازماندگان از سنجش را نیز سنجش کرد. ایجاد مراکز خدمات جامع سنجش و توانبخشی نیز در برنامه های ما است که تاکنون در ۱۰ استان افتتاح شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه برنامه سنجش پیش دبستانی ها از سال ۹۴ به مجموعه سنجش سلامت اضافه شده است گفت: سنجش نوآموزان پیش دبستانی سال گذشته افت شدیدی به علت کرونا پیدا کرد. برای امسال و تا کنون ۱۰۱ هزار نوآموز در سنجش شرکت کرده اند. تا کنون حدود ۲۲ درصد مشمولان پیش دبستانی در طرح شرکت کرده اند که هدف گذاری ما روی ۵۵ درصد بوده است.
به گفته وی مهلت ثبت نام در طرح سنجش پیش دبستانی تا ۱۰ آذر خواهد بود و به طور کلی فرایند سنجش پیش دبستانی ها را حداکثر تا آخر آذر ادامه می دهیم.
حسینی ادامه داد: مجموع دانش آموزانی که تا کنون به عنوان اختلال یادگیری به ۸۰۰ مرکز ویژه اختلال یادگیری مراجعه کرده اند بیش از ۴۹ هزار نفر بوده است.
معاون وزیر آماری از سنجش سال ۱۴۰۰ نیز ارائه کرد و گفت: در ارزیابی سال ۱۴۰۰ که طی آن بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوآموز دبستانی سنجش شده اند که از این میزان ۱۶۵ هزار و ۴۰۵ نفر ارجاع هوش شده اند. ۲۴ هزار و ۹۵ نفر ارجاع گوش، ۶۴ هزار و ۸۹۵ نفر ارجاع بینایی، ۲۹۹۲ ارجاع جسمی حرکتی و ۱۰۸۱ نفر اوتیسم در مرحله غربالگری شناسایی و به مراکز تخصصی ارجاع شدند.
وی درباره ارائه خدمات توانبخشی نیز گفت: ارائه خدمات توانبخشی در چند قلمرو انجام میشود، نخست خدمات درون مدرسه ای است. حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نیروی توانبخشی در مدرسه داریم. دوم خدمات برون مدرسه ای است. این تعداد نیرو در داخل مدارس تکافوی نیاز را نمیکند. اکنون به ازای هر ۱۵۰ دانش آموز یک نیرو داریم که کافی نیست. سال ۹۹ تقریبا هفت میلیارد تومان برای خدمات برون مدرسه ای و برای سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیارد تومان تخصیص دادیم. برای سال جدید طرح مرکز- مدرسه یا منزل-مدرسه را درنظر داریم تا ازنزدیکترین مراکز توانبخشی و بهزیستی هم خدماتی بگیریم.
حسینی افزود: برنامه دیگر خدمات حمایتی است که از سال ۹۴ تا کنون بیش از ۴۱ هزار نفر را شامل شده و به ۱۸ قلم خدمت درمانی و حمایتی افزایش یافته است. برای امسال ۱۰ میلیارد تومان نیز برای این طرح درنظر گرفته شده است. همچنین نهضت مشارکت توان افزایی در دست اجراست که ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی و توانبخشی را دربرمیگیرد. سال گذشته ۱۴۵ میلیارد تومان از محل کمک های مردمی به این امر اختصاص یافت. ۳۶۱ هزار تبلت نیز در قالب طرح هدایت تهیه شد که بیش از هزار میلیارد تومان برای آن جمع آوری شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین با بیان اینکه یکی از چرخش های تحولی خوب حرکت به سمت فراگیرسازی است گفت: آموزش و پرورش استثنایی باید پیشروی آموزش و پرورش عادی باشد. باید از یکسری برنامه ها تبعیت کنیم که یکی از آنها طرح تلفیقی و فراگیر سازی است و به خروج از تنوع مدارس کمک میکند. اکنون ۲۰ هزار و ۵۰۰ مدرسه پذیرا داریم. توفیق ۸۲ برابری در این طرح داشته ایم اما به لحاظ کیفی رضایت نداریم. راه اندازی سامانه ندای همراه برای ارتقای کیفیت و پاسخگویی به اولیاء، دانش آموزان و معلمان طرح تلفیقی انجام شد. در شورای آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شورای نظارت بر طرح تلفیقی را تصویب کردیم که شیوه نامهاش در آینده نزدیک ابلاغ میشود.