بریکس با راه‌اندازی ارز جدید، قدرت جهانی آمریکا را می‌گیرد

پایگاه خبری افق و اقتصاد – ارز بریکس ممکن است در صورت راه‌اندازی، این قابلیت را داشته باشد که از طریق دلارزدایی، قدرت غالب دلار آمریکا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 از وبگاه Watcher. Guru، از چند دهه پیش، دلار آمریکا در مرکز قدرت و تجارت جهانی بوده و رقیب خاصی برای آن وجود نداشته است.

با این حال، در چند سال اخیر، تهدیدها علیه دلار آمریکا افزایش یافته و به موازات آن، بی‌اعتمادی و نگرانی در حال افزایش است.

ارز بریکس ممکن است در صورت راه‌اندازی، این قابلیت را داشته باشد که از طریق دلارزدایی، قدرت غالب دلار آمریکا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

در ماه‌های اخیر بلوک اقتصادی بریکس پذیرفته است که اتکای خود را به غرب کاهش دهد. در واقع، کشورهای عضو بریکس تجارت با ارزهای ملی را آغاز کرده و در عین حال میزان استفاده از دلار را در مقیاس بین‌المللی کاهش داده‌اند.

با این حال، گردهمایی آتی رهبران این بلوک اقتصادی ممکن است جهت دیگری به این تلاش‌ها بدهد.

کشورهای گروه بریکس و کشورهای هم‌نظر با آن‌ها امیدوارند که دلارزدایی پایانی برای اتکای کشورهای جهان به دلار آمریکا رقم بزند.

علاوه بر این، تضعیف قدرت دلار آمریکا از سوی بریکس ممکن است موجب تضعیف آمریکا و کل غرب نیز بشود.

آیا بریکس با راه‌اندازی ارز جدید، قدرت جهانی را از آمریکا می‌گیرد؟

کشورهای بریکس اکنون بیش از یک‌سوم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. در صورت پیوستن اعضای جدید به این گروه، احتمال این ظرفیت تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

از چندین دهه پیش، دلار آمریکا بر جهان سلطه داشته زیرا غرب آن را به یک ابزار اقتصادی قدرتمند تبدیل کرده است.

دلار آمریکا به دلیل افزایش تنظیم‌گری‌ها، تورم و ظهور بریکس ارزش خود را از دست می‌دهد؛ به همین دلیل یک ارز جهانی جدید ممکن است بتواند با آن رقابت کند.

در حال حاضر در آمریکای جنوبی از یوان چین برای داد و ستد استفاده می‌شود. بانک‌های ذخیره جهانی نیز در حال ذخیره طلا هستند؛ زیرا ممکن است ارز بریکس با پشتوانه طلا در راه باشد.

با وجود همه این عوامل، ممکن است از بین رفتن سلطه آمریکا بر جهان، در آینده نزدیک روی ندهد؛ اما، برخی از کشورها خیال آن را در سر دارند و به نظر می‌رسد بسیاری از کشورها از این موضوع استقبال می‌کنند.

این موضوع ممکن است نه فقط برای دلار آمریکا، بلکه برای کل این کشور از نظر ساختار قدرت جهانی خطرناک باشد و بریکس ممکن است در حال آماده شدن برای تصاحب تدریجی تاج و تخت این کشور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا