رئیس سازمان بودجه از مجلس درخواست کرد: حذف یارانه ارزی نهاده‌های دامی

پایگاه خبری افق و اقتصاد- رئیس سازمان برنامه و بودجه از مجلس خواست که اجازه دهد با حذف یارانه ارزی نهاده‌های دامی پول حاصل از آن را به محرومین و اقشار آسیب‌پذیر اختصاص دهند.

سیدمسعود میرکاظمی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی درباره دو فوریت لایحه تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر گفت: هنگامی که به دولت تحویل داده شد ما درباره کالاهای اساسی دو مشکل داشتیم متاسفانه به دلیل خشکسالی، میزان برداشت در گندم و نهاده‌های دامی به شدت کاهش پیدا کرده بود. برهمین اساس میزانی که ما برای واردات این کالاها نیز نیاز داشتیم را به مراتب افزایش پیدا کرد.

او ادامه داد: برای مثال قرار بود در بحث گندم ۱۱.۵میلیون تن از داخل خریداری شود که چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن خریداری شد و نیاز بود که مابقی آن را وارد کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: از سوی دیگر قیمت‌های جهانی کالاهایی همچون دانه‌های روغنی و کنجاله نیز افزایش پیدا کرده بود. با وجود این موارد برای تحقق اهداف وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت و صنعت، معدن و تجارت در بودجه به ۱۸ میلیارد دلار ارز نیاز بود.

میرکاظمی اظهار کرد: برهمین اساس ما پیشنهاد می‌دهیم که مجلس شورای اسلامی موافقت کند میزان یارانه بی‌اثری که امروز وجود دارد مستقیم به مردم و اقشار مختلف داده شود. در واقع این نوع یارانه دادن‌ها در بازار اثربخشی زیادی ندارد.

او گفت: ما قصد داریم از مجلس شورای اسلامی اجازه بگیریم که ارز ترجیحی برای تجهیزات مصرفی بهداشتی و دارو و برای گندم تا پایان سال ادامه پیدا کند ولی برای نهاده‌های دامی ما یارانه را به صورت مستقیم به خود محرومین بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا